توماج صالحی

امروز یکشنبه یکم بهمن ماه، جلسه بازپرسی توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان برگزار شد. در جریان این جلسه آقای صالحی از بابت اتهاماتی همچون معاونت در بغی تفهیم اتهام شد. اتهامی که می تواند به صدور حکم های سنگین از جمله اعدام منتهی شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه بازپرسی توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی برگزار شد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی در این رابطه اعلام کرد: “آقای صالحی در جلسه بازپرسی امروز به دستور دادگاه نه تنها از بابت اتهاماتی که حکم برائت آنها صادر شده بود بلکه در خصوص دو اتهام دیگر که تابحال در کیفرخواست قبلی هم نیامده بود تفهیم اتهام شد. دو اتهام جدید عبارتند از معاونت در بغی (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام) و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت. این در حالیست که در پرونده اولا متهم دیگری وجود ندارد که حتی همدست تلقی شود چه رسد به گروه و در ثانی حتی یک چاقوی آشپزخانه از توماج کشف نشده است چه رسد به سلاح!”

آقای رئیسیان که چندی پیش در نامه ای به رئیس قوه قضاییه روند رسیدگی به پرونده توماج صالحی را “غیرعادی”، “غیرقانونی” و “عجیب” عنوان کرده بود، در تشریح جزئیات بیشتر روند دادرسی به اتهامات موکل خود عنوان کرد: “در پرونده مربوط به بازداشت آبان ١۴٠١، توماج ٨ اتهام داشت که برای ۶ اتهام محکوم و در خصوص ٢ اتهام (همکاری با دولت متخاصم و توهین به رهبری) تبرئه شد. اتهام افساد فی‌الارض هم احراز نشد ولی برای تبصره ماده ٢٨۶ محکوم شد. حکم قابل اجرا هم ۶ سال و سه‌ ماه حبس بود.”

او ادامه داد: “سپس دیوان عالی کشور حکم را نقض و تصریح کرده بود که ۵ اتهام غیرقانونی بوده و حداکثر باید با ٣ اتهام حکم صادر میشد. در نتیجه پرونده را برای رسیدگی و صدور حکم صحیح به دادگاه انقلاب اعاده کرده بود. تاکید هم شده بود که توماج مشمول عفو میشود.”

این وکیل دادگستری در پایان افزود: “حالا پس از سه ماه دادگاه انقلاب اصفهان همان پرونده را به دادسرا ارسال کرده و دستور داده است که دو اتهام جدید را به توماج تفهیم کنند و کیفرخواست هم با ١٠ اتهام صادر شود!”

در دی ماه سال جاری، توماج صالحی توسط دادگاه انقلاب به یک سال حبس، دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شده بود.

وکیل مدافع وی دلیل محکومیت آقای صالحی در خصوص این بخش از پرونده را “اطلاع رسانی در قالب یک پیام تصویری در درباره شکایت موکل از ضابطین پرونده‌” عنوان کرد و اظهار داشت: “جلسه رسیدگی به اتهام آقای صالحی، بدون ابلاغ قبلی و بدون حضور وکیل برگزار شد.”

به گفته آقای رئیسیان، بخش دیگر پرونده توماج صالحی در دادگاه کیفری دو در حال رسیدگی است.

آقای صالحی در تاریخ نهم آذرماه امسال در بابل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

چند روز پس از بازداشت وی، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه برای آقای صالحی قرار بازداشت موقت صادر شده است، اعلام کرد: آقای صالحی بعد از آزادی در یکی از شهرستان های استان شمالی نکاتی را گفت که دادسرا این فرد را احضار و اتهامات جدید را به او تفهیم و قرار قانونی وثیقه نسبت به اتهامات جدید صادر کرد. همچنین قرار پرونده پیشین وی نیز تشدید شده است.

توماج صالحی، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، در ارتباط با اعتراضات سراسری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری های رسمی مدعی شدند، بازداشت وی در هنگامی که او قصد خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور را داشته، صورت گرفته است. ادعایی که توسط نزدیکان او تکذیب شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها