با زندانیان سیاسی و معترضان گفت‌وگو شود

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ فروردین خود گفت باید با زندانیان سیاسی و معترضان گفت‌وگو شود. او تاکید کرد که در نظام اسلامی، حاکم تنها نمایندگی مردم را انجام می‌دهد.

مولوی عبدالحمید گفت: «خلیفه مسلمین و امیرالمونین نیز از سوی مردم انتخاب می‌شود نه از سوی خدا.»

او در صحبت‌هایش به اعتراضات مردم به سیاست‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت مردم دو-سه سال است اعتراض داشته‌اند و خواسته‌هایشان را مطرح کرده‌اند که باید صدایشان شنیده می‌شد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۱۷ فروردین خود با بیان اینکه باید حرف مردم شنیده شود و اصلاحات مورد نظرشان انجام شود، گفته بود وقتی شهروندان اصلاحات می‌خواستند اصلاح‌طلبان موفق نشدند و مردم از اصلاحات بریدند.

اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ فروردین خود با اشاره به اینکه اجرای احکام دین نباید با خشونت باشد، گفت در ماه رمضان در ایران و زاهدان افراد زیادی بودند که روزه نگرفتند و نباید با آنان با زور رفتار کرد و باید آنان را به روزه ترغیب کرد.

مولوی عبدالحمید در این باره با اشاره به اینکه کوشش‌های مدنی را تایید می‌کند و خشونت را از هیچ طرفی نمی‌پذیرد، تاکید کرد خشونت، خشونت به بار می‌آورد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به صحبت‌های یکی از مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «با افراد مسلح و خشونت‌طلب گفت‌وگو نمی‌کنیم»، گفت این پرسش مطرح است که: «آیا با کسانی که سلاح ندارند و اعتراض داشتند گفت‌وگو شده و آیا با زندانیان سیاسی گفت‌وگو شده است؟»

عبدالحمید بار دیگر در صحبت‌هایش گفت با خشونت از هر طرفی که باشد مخالف است.

او تاکید کرد خشونت را نه از جانب حکومت و نه از جانب مردم قبول نمی‌کند و کسانی که نارضایتی دارند را به گفت‌وگو تشویق می‌کند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز ۱۷ فروردین نیز به حمله جیش‌العدل به مقرهای نظامی جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: «ما همیشه از ناامنی هراس داریم و با خونریزی موافق نیستیم.»

او به هر دو طرف توصیه کرد به جای برخورد و درگیری، «با گفت‌وگو و نه با گلوله»، مشکلات را حل کنند.

روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین گروه جیش‌العدل به مقرهای نظامی در شهرهای چابهار و راسک حمله کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد شمار اعضای کشته‌شده سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی (فراجا)، در درگیری با گروه جیش‌العدل در چابهار و راسک به ۱۶ تن رسید.

از میان این افراد ۱۲ نفر عضو سپاه پاسداران و چهار نفر دیگر از عوامل انتظامی بودند.

در این حملات ۱۸ عضو جیش‌العدل کشته شدند.

روز جمعه ۲۴ فروردین، نیروهای نظامی و سرکوب‌گر همچون هفته‌های گذشته هم‌زمان با برگزاری نماز جمعه زاهدان در خیابان‌های این شهر حضور گسترده‌ای داشتند.

رسانه حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیویی در کانال تلگرام خود نوشت گروهی از نیروهای سرکوب‌گر از سپاه سلمان، از کمربندی به داخل شهر و سمت مسجد مکی اعزام شدند.

در ماه‌های گذشته، شهروندان زاهدانی پس از یک سال اعتراض و تجمع خیابانی پیوسته، به توصیه مولوی عبدالحمید راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

جمعه‌های اعتراضی زاهدانی‌ها از هشتم مهر سال ۱۴۰۱ و پس از وقایع جمعه خونین این شهر آغاز شد.

در جریان جمعه خونین زاهدان، ماموران نظامی و امنیتی با گلوله‌های جنگی به سمت شهروندان و نمازگزاران شلیک کردند و بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و ده‌ها تن دیگر را نابینا، قطع نخاع و مجروح کردند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها