احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی بازداشتی علیرغم اخذ آخرین دفاعیات در دادسرا، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت در بازداشت بسر میبرند. این سه نوکیش مسیحی اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد (یوحنا) سرپرست، ایوب (فرزین) پوررضازاده و مرتضی حاجب مشهود کاری، سه نوکیش مسیحی بازداشتی علیرغم اخذ آخرین دفاعیات در دادسرا کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان رشت در بازداشت بسر میبرند.

ایمان سلیمانی وکیل مدافع این شهروندان در اینباره گفت: “اتهامات مطروحه علیه این سه نوکیش مسیحی اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل کلیسای خانگی عنوان شده است. اتهام تشکیل کلیسای خانگی که یکی از اتهامات پرونده پیشین این شهروندان بوده، مجددا در پرونده جدید آنها نیز آمده است.”

این وکیل دادگستری پیشتر نیز در رابطه با وضعیت موکلانش گفته بود: “این سه شهروند در حالی به صورت بلاتکلیف در خصوص پرونده جدید در زندان بسر میبرند که هنوز پرونده قبلی آنها در مرحله تجدیدنظر بوده و رای نهایی صادر نشده است. آنها در این پرونده بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشند، از بابت اتهام تشکیل کلیسای خانگی که یکی از اتهامات پرونده پیشین این شهروندان است، تفهیم شده و قرار بازداشت موقت آنها صادر شده است.”

احمد (یوحنا) سرپرست و ایوب (فرزین) پوررضازاده، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود بازداشت و نهایتا به زندان لاکان رشت منتقل شدند. همچنین مرتضی حاجب مشهود کاری نوکیش مسیحی ساکن رشت در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه، پس از مراجعه به دادسرای این شهر بازداشت و به زندان لاکان منتقل شد.

ایوب (فرزین) پوررضازاده، احمد (یوحنا) سرپرست و مرتضی حاجب مشهود کاری فروردین ماه امسال در خصوص پرونده پیشین خود توسط دادگاه انقلاب رشت از بابت اتهاماتی از جمله “تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور”، هریک به ۵ سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند. جلسه دادگاه تجدیدنظر آنها در تاریخ ۲ خردادماه در شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان برگزار شد.

احمد (یوحنا) سرپرست ۲۵ ساله، ایوب (فرزین) پوررضازاده ۲۸ ساله و مرتضی حاجب مشهود کاری ۳۸ ساله، نوکیشان مسیحی و از شهروندان ساکن رشت هستند.

لازم به اشاره است علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته می‌شوند، با این حال دستگاه‌های امنیتی مسئله‌ی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند.

برخورد با نوکیشان مسیحی در ایران در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها