حکم اعدام ایمان سبزیکار متهم به قتل علی اکبر رنجبر، یکی از مامور نیروی انتظامی، توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور عینا تایید کرد. وی پیشتر، پس از محاکمه مجدد و برای دومین بار توسط شعبه اول دادگاه کیفری استان فارس به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، حکم اعدام ایمان سبزیکار توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور تایید شد.

بر اساس این گزارش، شعبه نهم دیوان عالی کشور، “با توجه به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس، مبنی بر عدم احراز جنون متهم در حین ارتکاب جرم”، رأی صادر شده توسط دادگاه کیفری یک استان فارس عینا تایید شد.

خرداد ماه امسال، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور مجدد حکم اعدام برای ایمان سبزیکار توسط دادگاه کیفری یک استان فارس خبر داده بود.

اردیبهشت‌ماه امسال دیوان‌ عالی کشور حکم اعدام ایمان سبزیکار را نقض کرده و دستور داد هیئت تخصصی پزشکی قانونی وضعیت سلامت روان متهم را بررسی کند.

در رای دیوان عالی کشور این گونه استناد شده بود که: “نظر به اینکه با توجه به محتویات پرونده پاسخ‌های روشنی توسط متهم در دفاع از خویش مطرح نشده و این امر حکایت از امکان اختلال روانی وی دارد به‌علاوه اینکه در هنگام بررسی مددکاری برای تشکیل پرونده شخصیت، عنوان شده نیاز به معاینه روانی از سوی پزشکی قانونی دارد و با توجه به اینکه به نظریه پزشکی قانونی اعتراض شده اما به هیئت تخصصی مربوطه ارجاع نشده است و هیچ انگیزه‌ای اعم از سیاسی یا شخصی در پرونده مطرح نشده و با اینکه متهم خودروی پلیس و مأموران مسلح را دیده و به‌صورت ابتدایی به آنها حمله کرده و اینکه گزارش شده اختلال روانی در خانواده آنها مسبوق به سابقه بوده و بعضی از افراد خانواده وی اقدام به خودکشی کرده‌اند، اعتراض وکیل محکوم‌علیه در این موارد موجه است و حکم صادره نقض می‌شود تا دستور داده شود کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی با معاینه متهم و ملاحظه پاسخ‌هایی که در دفاع از خود ارائه داده نسبت به اعلام پاسخ درباره اینکه آیا متهم جنون حتی از نوع ادواری دارد یا خیر و اینکه آیا فعل وی از روی اراده و اختیار صادر شده است یا خیر اعلام نظر کند.”

ایمان سبزیکار، متهم این پرونده در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰، از بابت اتهام قتل علی اکبر رنجبر، یکی از ماموران نیروی انتظامی بازداشت شده و ۱۰ روز پس از وقوع این رخداد، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست این پرونده در دادسرای شیراز خبر داده بود. این متهم نهایتا توسط شعبه اول دادگاه کیفری یک این استان به اعدام، ۷۴ ضربه شلاق، ۱۰ سال حبس و پرداخت دیه محکوم شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها