رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی از روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه، در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب زده و همراه با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شده است. همچنین فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب که در هفدهمین روز اعتصاب غذای خود بسر میبرد، در پی وخامت وضعیت جسمانی به بهداری این زندان منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱، رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زد.

علی شریف زاده وکیل مدافع وی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود ضمن تایید این خبر نوشت: «موکلم بدون هیچ دلیلی به انفرادی منتقل شده و حین انتقال مورد ضرب و جرح قرار گرفته است.»

یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا دلیل اعتصاب آقای محمدحسینی را در اعتراض به انتقال خود به سلول انفرادی عنوان کرده است.

از سوی دیگر فریدون ذاکری نسب، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج در پی وخامت وضعیت جسمانی به بهداری این زندان منتقل شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «آقای ذاکری نسب روز جمعه ۲۴ تیرماه در پی بالا آوردن خون به بهداری زندان منتقل شده و سپس به بند بازگردانده شد. او همچنین دچار اختلال حواس، شده است.»

آقای ذاکری نسب از تاریخ ۹ تیرماه به دلیل بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر و همچنین اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده خود، دست به اعتصاب غذا زده است. تداوم اعتصاب غذای این زندانی در حالی ادامه دارد که با توجه به مشکلات جسمی زمینه ای، وضعیت او رو به وخامت رفته و بر اساس آخرین علائم ثبت شده پزشکی، فشار خون وی پایین تر از ۹ است.

آقای ذاکری نسب از مشکل قلبی رنج می برد و وضعیت سلامتی او متاثر از ۱۸ ماه نگهداری در سلول های انفرادی بازداشتگاه های زندان اوین ضعیف شده است.

رضا محمدحسینی در اردیبهشت ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۳ ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. وی مدتی بعد توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، خروج غیرقانونی از مرز، ورود غیرمجاز به داخل کشور، تمرد از دستور ماموران در مجموع به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم خردادماه ۹۹ در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس تعزیری از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای وی قابل اجرا است.

رضا محمدحسینی اواسط مردادماه ۹۹ از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد، وی در تاریخ ۶ مهرماه سال ۹۹ از بابت این پرونده که در دوران حبس علیه او گشوده شده با حضور در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای اوین مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. وی نهایتا توسط شعبه ۱۱۶۵ دادگاه کیفری ۲ تهران به تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم و مدتی بعد جهت اجرای حکم شلاق به شعبه ۲ واحد اجرای احکام دادسرای اوین منتقل شد. همچنین دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا محمدحسینی در خصوص پرونده دیگر در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۰، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد برگزار شد که اتهام وی در این پرونده “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است. همچنین در تاریخ ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰، رضا محمدحسینی، در خصوص پرونده‌ای که برای وی گشوده شده بود، به صورت آنلاین توسط دادیاری شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

همچنین فریدون ذاکری نسب، در سال ۹۶ بازداشت و نخست به اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی به اتهام معاونت در محاربه هم اکنون در حال رسیدگی است.

آقای ذاکری نسب که در سالن ۱۱ اندرزگاه ۴ زندان رجایی شهر بسر می برد دارای کارشناسی ارشد رشته مدیریت و پیش از بازداشت یکی از مربیان کونگ فو در استان کرمانشاه بوده است.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می زنند. بسیاری از این اعتصاب ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و یا بلاتکلیفی های بلند مدت بوده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها