حقوق زنان1401

تهیه و تنظیم گزارش:لیدا اسدی‌فر، سپیده عشقی، شهلا شاهسونی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۱۱۶ خبر که در طول ماه تیر۱۴۰۱ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org/

 

موضوع تیر خرداد
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…) 29 2
احضار به دادگاه 5 1
احکام صادر شده 2 6
بازداشت 32 12
اعدام 1 2
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) 25 32
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) 10 15
خودکشی 3 4
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) 5 9
قتل های ناموسی 4 0

 

لحظه ربودن دختر لاهیجانی توسط شرور اسپورتیج سوار

در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر مزاحمت برای یک خانم جوان توسط فردی در یکی از محله‌های شهر لاهیجان، بلافاصله ماموران انتظامی به محل مورد نظر اعزام شدند. وی در ادامه با بیان اینکه عامل این اقدام با حضور به موقع پلیس در صحنه از محل متواری شد افزود: در پرونده متهم متواری انواع جرایم و شرارت‌ها به چشم می‌خورد و این فرد یکی از اراذل و اوباش سابقه‌دار منطقه است. فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان تصریح کرد: پلیس با تحقیقات فنی و اشرافیت اطلاعاتی مخفیگاه این فرد را شناسایی کرد. این مقام انتظامی با بیان اینکه متهم حین تردد با یک دستگاه خودرو اسپورتیج در یکی از شهرستان‌های شرق گیلان دستگیر شد افزود: متهم 38 ساله به جرم خود مبنی بر مزاحمت و چند فقره شرارت دیگر اعتراف که پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.( رکنا، 5 تیر 1401)

گلاره ناظمی؛ داوری که حقوق زنان را نادیده می‌گیرد

در فوتبال و فوتسال زنان ایران، راه پیشرفت در عرصه داوری فقط این نیست که محافظه‌کار باشی و چشم‌ها را به روی تبعیض‌ها و فساد ببندی. علاوه بر این‌ها باید همراه و تاییدکننده جریانی باشی که خودش دلیل وجود نابسامانی‌هاست. این موضوع، گاهی درباره شاخص‌ترین چهره داوری فوتسال زنان ایران صدق می‌کند. طی هفته‌های اخیر، «مریم ایراندوست» سرمربی فوتبال ایران به دلیل دستور مقامات امنیتی، از کار برکنار شد. دلیلش، انتقاداتی بود که او در فضای مجازی از تبعیض‌های جنسیتی یا پرداخت نشدن دستمزد بازیکنان و مربیان دختر تیم ملی ایران و حتی ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها بیان می‌کرد. جایگزین او هم «مریم آزمون» شد که سابقه حضور هرساله در راهپیمایی‌های روز قدس را دارد. حالا بالاترین مقام زن داوری فوتبال و فوتسال ایران، نه تنها در قبال معضلات داوری زنان سکوت می‌کند بلکه حتی از اعلام شدن کوچک‌ترین مشکل این جامعه، ابراز ناراحتی کرده است.  (IRANWIRE، 5 تیر 1401)

حجاب اجباری لغو باید گردد

مردم بخصوص زنان دلیر با مقاومت خود “ارزش و دیدگاه های ” قرون وسطایی جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و طرد می کنند .لغو حجاب اجباری یک خواست سراسری است. بی‌حجابی کامل در برخی کلان‌شهرها! دنیای اقتصاد ؛احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر‌.. تصریح کرد: روزی روزگاری شل‌حجابی و بدحجابی بود، اما الان برخی از کلان‌شهر‌ها به‌سمت بی‌حجابی کامل رفته‌اند؛ گاهی اوقات می‌بینیم که محبت سیدالشهدا حالا این فرد «بی‌حجاب» را به این مجلس کشیده است، چرا که برخی از افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، در عمق دل‌شان عاشق سیدالشهدا هستند و باید از این سرمایه برای گسترش حجاب و عفاف استفاده کرد تا ان‌شاء‌الله این خانم بی‌حجاب با مجلس عاشورایی شما متحول شود. وی با بیان اینکه برخی کلان‌شهر‌ها به‌سمت بی‌حجابی کامل رفته‌اند، گفت: ایران کشور اباعبد‌الله است و نباید به‌سمت سکولاریزم برود. (صدای مردم، 5 تیر 1401)

تخصیص امتیاز “تاهل” به زنان داوطلب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش

 

سازمان سنجش آموزش کشور در اقدامی تبعیض آمیز ناشی از اجرای قانون موسوم به “جوانی جمعیت”، “تاهل” را امتیازی جدید برای زنان متقاضی شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش محسوب کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است؛ “در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، امتیاز تخصیص یافته منحصراً در شهرستان هایی که نرخ باروری در آنها ۲/۵ و کمتر باشد بابت تاهل به تمامی داوطلبان متاهل زن و مرد تعلق گیرد.” (هرانا، 8 تیر 1401)

ستاد امر به معروف: مدیر شعبه برای عدم‌تذکر به زن «بدحجاب» در بانک پاسخگو باشد

در ادامه تشدید دخالت نهادهای جمهوری اسلامی در سبک زندگی مردم و محدودسازی حق انتخاب پوشش برای زنان، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد در صورت حضور زن «بدحجاب» در بانک، مدیر شعبه باید پاسخگو باشد.علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که در کنار «فرهنگ‌سازی» باید به «جرایم انضباطی» هم توجه شود هشدار داد: «اگر بانوی بدحجابی در شعبه‌ای از بانک حضور داشته باشد و به او هیچ تذکری ندهند، باید مدیر بانک نسبت به عدم توجه به شئونات اسلامی پاسخگو باشد.»علاوه بر افزایش استقرار یگان‌های گشت ارشاد در مناطق مختلف شهرها، گزارش‌های شهروندی از برخورد نیروهای لباس شخصی با زنان و دختران به دلیل پوشش انتخابی و سبک زندگی متفاوت از معیارهای جمهوری اسلامی حکایت دارند. (صدای آمریکا، 10 تیر 1401)

ملیکا بلالی؛ اعتراض به حجاب اجباری روی سکوی قهرمانی کشتی زنان بریتانیا

ملیکا بلالی، بانوی کشتی‌گیر ایرانی موفق شده است در رقابت‌های کشتی زنان بریتانیا به عنوان قهرمانی برسد. او در لحظه‌ اهدای جوایز، وقتی روی سکوهای قهرمانی ایستاد، برگه‌ای در دست داشت که روی آن نوشته بود: به حجاب اجباری پایان دهید. من حق دارم کشتی‌گیر باشم. ملیکا بلالی و همسرش، جواد دارایی، با استفاده از بورسیه تحصیلی، سال ۱۳۹۸ به دانشگاهی در پنسیلوانیا امریکا رفتند: «دو سال در امریکا بودم و به دلیل همه‌گیری کرونا، امکان تمرین برای من وجود نداشت. با این حال، من تمریناتم را به صورت شخصی و حتی روی زمین‌های سفت ادامه دادم. یک سال قبل به بریتانیا آمدیم. دومین روزی که وارد این کشور شدیم، من به یک سالن کشتی رفتم. ساعت‌ها اشک ریختم. باورم نمی‌شد فاصله حقوق زنان کشور من و زنان یک کشور اروپایی تا این حد زیاد باشد.»او می‌گوید بریتانیا به او فرصت داده است تا آزادی را، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی بفهمد: «من مهاجرت کرده‌ام اما ذهنم لبریز از سرکوب است. من زیر سایه ایدئولوژی‌های مذهبی و مردسالارانه زندگی کرده بودم و در این سن باید خودم را پیدا می‌کردم.»(ایران وایر، 10 تیر 1401)

گزارش میدانی؛ افزایش استخدام زنان با اهداف جنسی از سوی کارفرمایان

به دلیل نرخ بالای بیکاری در کشور موج جدید افزایش استخدام زنان با اهداف جنسی در میان کارفرمایان گسترش یافته است. در بسیاری از مواقع کارفرمایان به بهانه استخدام زنان را به محل کار کشانده و به صورت غیر مستقیم تمایل خود به برقراری رابطه جنسی را به آنها ابراز می‌کنند. از سوی دیگر، برخی از این افراد با تبلیغ آگهی استخدام در فضای مجازی، سعی در سوء استفاده و تفهیم خواسته‌های جنسی خود به زنان جویای کار دارند. (هرانا، 10 تیر 1401)

اعتصاب زنان فوتبالیست تیم ملّی

چند تن از زنان فوتبالیست در اعتراض به برکناری مریم ایراندوست مربی تیم ملی فوتبال زنان ایران از شرکت در اردوی تیم ملی خوداری کردند. بازیکنان موثر تیم فوتبال در حمایت از مریم ایراندوست در اردوی تیم ملی زنان حاضر نشدند! ایراندوست توانست صعود تاریخی فوتبال زنان به جام قهرمانی زنان آسیا را رقم بزند که بازتاب بی سابقه‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت.هر چند تیم تحت هدایت او در مرحله نهایی با دو شکست از چین و تایوان از جام خداحافظی کرد، اما او هدایت تیمی را برعهده داشت که کمتر از سه ماه از تشکیل دوباره آن می‌گذشت و بدون بازی تدارکاتی وارد مسابقات شده بود. مریم ایراندوست در فضای مجازی فعالیت‌های چشمگیری در خصوص «ورود زنان به ورزشگاه» و «عدم پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال زنان» انجام داده است. اعتراض‌های او به موضوع تبعیض جنسیتی، زبان‌زد شده بود. (صدای مردم، 10 تیر 1401)

شکایت قضایی ستاد امر به معروف از شرکت «دومینو» در پی انتشار آگهی تبلیغ بستنی

شرکت بستنی‌سازی «دومینو» در پی انتشار تازه‌ترین تیزر تبلیغاتی خود با شکایت قضایی از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر روبه‌رو شد. دلیل اعلام جرم علیه این شرکت نزد دادستان عمومی و انقلاب تهران، «اهانت به مقام شامخ زن و ترویج بی‌عفتی» عنوان شده است. مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد امر به معروف، شرکت دومینو را به نادیده گرفتن آن‌چه که «تذکر لسانی» نامیده و زیرپا گذاشتن تعهد مبنی‌بر عدم انتشار دوباره چنین تیزرهای تبلیغاتی متهم کرده است. این دومین‌بار است که انتشار ویدئوی تبلیغ بستنی با نقش‌آفرینی یک زن از سوی شرکت دومینو، جنجال‌ساز می‌شود. (رادیو فردا، 10 تیر 1401)

عنبرآباد؛ دو کودک خردسال توسط مادرشان به قتل رسیدند

یک زن جوان اهل عنبر آباد دو کودک دختر یک و سه ساله‌ش را به قتل رساند. وی که دارای مشکلات روحی است، توسط پلیس بازداشت شد. تیرماه 1401 مرد جوانی نزد پلیس عنبرآباد واقع در استان کرمان رفت و از مفقود شدن همسر به همراه دو کودک دختر یک و سه ساله‌اش خبر داد. او گفت: چند ساعت قبل با همسرم بر سر مسئله‌ای پیش پا افتاده جر و بحث کردیم و او ناراحت شد و دست بچه‌ها را گرفت و از خانه بیرون رفت. فکر می‌کردم بعد از چند ساعت آرام شود و برگردد اما هرچه صبر کردم همسر و فرزندانم به خانه برنگشتند. از طرفی هیچ‌کس هم از آن‌ها خبر ندارد و معلوم نیست چه بلایی بر سرشان آمده است.در دومین روز هشت تیم امداد و نجات از جمعیت هلال‌احمر شهرستان‌های کهنوج و منوجان جست‌وجو را ادامه دادند تا اینکه با جسد دختر یک‌ساله در منطقه بارگاه منوجان مواجه شدند. بررسی پیکر کشف شده نشان می‌داد دختر خردسال به قتل رسیده و جسدش در آنجا رها شده است. از سوی دیگر و در همان بررسی‌های اولیه مشخص شد که مادر این دو کودک عامل قتل آن‌هاست و پس از قتل دختر یک‌ساله‌اش در منوجان دختر سه ساله‌اش را هم در بندرعباس به دریا انداخته و غرق کرده است. این زن در نزدیکی محل غرق شدن دختر سه ساله‌اش کنار دریا ایستاده بود که توسط پلیس دستگیر شد. (هرانا، 11 تیر 1401)

قم؛ ۳ کافه رستوران به علت “کشف حجاب” پلمب شدند

سه کافه رستوران به دلیل آنچه که “کشف حجاب” عنوان شده، در شهرستان قم پلمب شد. مالکین نیز به اداره اماکن ناجا احضار شدند.در این گزارش آمده است، “۹ تیم متشکل از پلیس اماکن، قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر ثارالله و قرارگاه ۱۹ دی استان قم اقدام به نظارت بر قهوه‌خانه‌های سنتی و کافه‌ها کردند و در اجرای این مأموریت به افراد بدحجاب تذکر لسانی داده شد.”لازم به ذکر است که ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. (هرانا، 12 تیر 1401)

افشای نامه دادسرای انقلاب مشهد برای جلوگیری از ورود «زنان بی‌حجاب» به مترو

پس از راه‌اندازی گشت محسوس و نامحسوس برای بررسی پوشش زنان و مردان در اداره‌های دولتی در ایران از جمله در خراسان رضوی، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد در نامه‌ای به فرماندار خواستار جلوگیری از ورود «زنان بی‌حجاب» به مترو شد. معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب مشهد از معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار شهرستان مشهد خواسته از ورود زنان «فاقد حجاب» شرعی به مترو جلوگیری کند و ماموران مترو حضور «زنان بی‌حجاب» را برای برخورد، به نیروی انتظامی اعلام کنند. در این نامه که در تاریخ پنجم تیرماه صادر شده، اعلام شده که «کوتاهی ماموران» مترو در گزارش این موضوع «ترک فعل» محسوب می‌شود و در صورت عدم اجرای این دستور تا روز پانزدهم تیرماه، با «عوامل ترک فعل‌کننده برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.»(اینترنشنال، 12 تیر 1401)

جلوگیری از ورود زنان بدحجاب به متروی مشهد!

مراتب جلوگیری از ورود بانوان فاقد حجاب شرعی به شهردار ابلاغ شده و فرمانده نیروی انتظامی جهت برخورد با مجرمین اعلام آمادگی کرده است. به گزارش تازه نیوز، معاون دادستان مشهد در نامه ای به فرماندار نوشت که مراتب جلوگیری از ورود بانوان فاقد حجاب شرعی به شهردار ابلاغ شده و فرمانده نیروی انتظامی جهت برخورد با مجرمین اعلام آمادگی کرده است. (تازه نیوز، 14 تیر1401)

دستور برای عدم ارائه خدمات بانکی به “زنان بدحجاب

اسماعیل رحمانی معاون دادستان مشهد، در نشست هماهنگی ستاد برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی خانواده استان خراسان رضوی گفت: «نامه‌ای به فرمانداری ارسال کرده‌ایم و از فرماندار مشهد خواسته‌ایم که خدمات به افراد بدحجاب را در اداره‌ها و بانک‌ها ممنوع کنند.»او افزود: «در این‌باره مدیران و رؤسای اداره‌ها و بانک‌ها موظف هستند به افرادی که بدون حجاب شرعی در اداره‌ها و … حاضر می‌شوند خدمتی ارائه ندهند دادستان کل کشور در جواب نامه معاون دادستان انقلاب مشهد که خواستار عدم ارائه خدمات عمومی به افراد «بدحجاب» میگوید که قانونی است..»  (VOAPNN، 18 تیر 140)

آماده سازی اجرای طرح جامع عفاف و حجاب در کلان شهرها

مطابق طرح جامع عفاف و حجاب در پارک‌ها، باغ‌ها و اماکن عمومی اقداماتی مانند امر به معروف و نهی از منکر و حمایت از آمرین به معروف؛ فعالیت‌ برای افزایش افراد محجبه در جامعه با حضور گشت ارشاد و واحد های بسیج سازماندهی می‌شود. افسانه خواست خدایی عضو شورای شهر شیراز، از آماده سازی طرح جامع عفاف و حجاب خبر داد و گفت: طرح ریحانه برای چهارشنبه‌های طلایی مدنظر است. همچنین امام جمعه موقت تهران از بانوان مجاهد خواست در زمینه رواج حجاب و مقابله با بد حجابی یک امر الهی است… تاکنون کارهای زیادی در حوزه جهاد تبیین انجام گرفته، با این وجود خیلی کار هم باقی مانده که برای انجام آنها همه به ویژه بانوان باید پای کار بیایند. ( صدای مردم، 18 تیر 1401)

بخشنامه بانک ملت برای کارمندان زن: پوشیدن کفش صدادار و آرایش ممنوع است

بانک ملت  با صدور بخشنامه‌ای پوشیدن کفش پاشنه‌بلند و جوراب نازک و همچنین استفاده از منشی زن برای مدیران را ممنوع اعلام کرد.بر اساس این بخشنامه که پایگاه خبری دیدبان ایران روز سه‌شنبه ۱۴ تیر تصویر آن را منتشر کرد، پوشیدن کفش پاشنه‌بلند و صدادار، جوراب نازک، زیورآلات نامتعارف برای زنان و نیز منشی زن برای مدیران بانک ممنوع اعلام شده است.این بخشنامه پیرو دستور مدیرعامل بانک برای اجرای نامه‌هایی از ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» و وزارت اقتصاد و امور دارایی صادر شده است و بر اساس آن، حتی زنان چادری باید از مقنعه‌ای استفاده کنند که علاوه بر پوشیدن موها، گردن و شانه آن‌ها حداقل تا روی سینه را هم بپوشاند. ( رادیو فردا، 19 تیر 1401)

دستور فوری رئیسی درباره حجاب و عفاف

ابراهیم رئیسی در آغاز جلسه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی با توجه به دستور کار شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع حجاب و عفاف دبیرخانه شورا را موظف کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند. رئیسی، با اشاره به اینکه دشمنان ایران و اسلام با استفاده از شبکه‌های گسترده و متعدد ماهواره‌ای و مجازی با ترویج فساد، استقامت فرهنگی و مبانی ارزشی و دینی جامعه را هدف گرفته‌اند، تصریح کرد: «باید در مقابل این تهاجم سازمان یافته و گسترده اقدامات لازم و بازدارنده صورت گیرد و نهادهای مسئول در این زمینه اقدامات نظام‌مند و منسجمی به عمل آورند.» ( VOAPNN ،۱۹ تیر 1401)

زنان و دختران ایرانی در خیابان‌ها حجاب از سر برداشتند

در روز ۲۱ تیر که از سوی حکومت جمهوری اسلامی روز «عفاف و حجاب» نامگذاری شده است، شما زیادی از زنان و دختران ایرانی با برداشتن حجاب خود در خیابان‌ها به حجاب اجباری اعتراض کردند. آن‌ها اقدام به آتش زدن شال و روسری و یا پیاده روی بدون حجاب در خیابان‌ها کرده‌اند. در برخی ویدئوها نیز مردانی در کنار زنان خانواده خود به مخالفت با حجاب اجباری پرداخته و حتی روسری‌ها و شال‌هایی را در خیابان رها می‌کنند و دور می‌اندازند. در شبکه‌های اجتماعی هم هشتگ «#حجاب_بی‌_حجاب» ترند شده و بسیاری از زنان نوشته‌اند بدون روسری و در بعضی موارد بدون مانتو در خیابان‌ها و اماکن عمومی حاضر شده یا خواهند شد. همزمان با این کارزار، شاهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه در پیامی از مردان ایرانی خواست «دوشادوش زنان در صف اول این مبارزه باشند» مخالفان جمهوری اسلامی می‌گوید ناتوانی حکومت برای حل مشکلات اقتصادی و بن بست سیاست خارجی سبب شده است که نظام جمهوری اسلامی سرکوب مخالفان در داخل را تشدید کند و مبارزه با بدحجابی بهانه‌ای برای این سرکوب است. ( ایران وایر،  2۱ تیر 1401)

فرمانده انتظامی کرمانشاه؛ “رعایت حجاب مطالبه مردم است”/ احضار ۱۷۰۰ نفر به مراکز انتظامی درخصوص “بدحجابی

علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مجازات‌هایی برای افرادی که از رعایت حجاب خودداری کنند، تعیین شده است، گفت: در موضوع عفاف و حجاب ۲۶ دستگاه به صورت مستقیم و ۶ دستگاه نیز به صورت غیرمستقیم در این استان فعالیت دارند.او با ادعای اینکه “رعایت حجاب یکی از مطالبات مردمی است”، ادامه داد: “از اول سال جاری تاکنون بیش از ۲۲ هزار مورد تذکر در حوزه امنیت اخلاقی و رعایت حجاب داده شده است. همچنین در همین راستا ۱۷۰۰ نفر نیز به مراکز انتظامی احضار و مورد ارشاد قرار گرفتند. ۲۳۰ دستگاه خودرو نیز به علت دور دور کردن و دیگر تخلفات اجتماعی توقیف و روانه پارکینگ شدند.” ( هرانا، 22 تیر 1401)

 

انتقاد شدید مطهری از «سه گروه طرفدار بی‌حجابی»

علی مطهری در یادداشتی به مناسبت روز عفاف و حجاب با عنوان «طرفداران بی‌حجابی» در صفحه اینستاگرام خود نوشت:به طور کلی سه گروه طرفدار بی‌حجابی هستند. یک گروه بانوانی که تحت تأثیر سبک زندگی غربی آن را از مقوله آزادی به شمار می‌آورندگروه دوم، بانوانی که در اثر محروم بودن از تربیت دینی می‌خواهند میل ذاتی خود به تبرج و خودنمایی را که دست خلقت برای بقای نسل در او قرار داده است ، ارضاء کنند. و سوم به تعبیر استاد مطهری، مردان شکارچی که می‌خواهند بانوان برای کامجویی آنها به آسانی در دسترسشان باشند. به این سه گروه باید گفت اولاً جواز برهنگی از مقوله آزادی انسانی نیست. برهنگی امروز دنیای غرب هم یک بیماری است که درمان خواهد شد. ثانیاً اسلام به خاطر مصلحت خانواده خواسته است که بانوان میل ذاتی خویش به تبرج و خودنمایی را مدیریت کنند. و ثالثاً اسلام نمی‌خواهد ارزش و احترام زن در جامعه پایین بیاید و زن به آسانی در دسترس مردان شکارچی و هرزه قرار گیرد.( شهر خبر، 23 تیر 1401)

واکنش وزیر کشور به کارزار «حجاب، بی‌حجاب»: تحمل نخواهد شد!

در پی حمایت تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از هشتگ «حجاب، بی‌حجاب» و انتشار تصاویر زنانی که در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران، با در آوردن روسی و شال، مخالفت خود با حجاب اجباری را ابراز می‌کنند، وزیر کشور از کاربران فضای مجازی خواسته «تحت تاثیر» این کارزار قرار نگیرند. احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: که بعضی از این موارد اصلا مربوط به داخل نیست؛ از خارج حمایت و اداره می‌شود. رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش روز سه‌شنبه «حجاب» را به «خاکریز اول» در جمهوری اسلامی تشبیه کرده و هشدار داده است چنانچه این خاکریز شکسته شود دیگر خاکریزها نیز از دست خواهند رفت.گرجی، دبیر ستاد امر به معروف قم نیز گفته است: باید قلم پای هرکس که قصد تعرض به حجاب را دارد، خرد کرد. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم هشدار داده: برخی با اقدام علیه حجاب، با قرآن و امر به معروف و نهی از منکر محاربه می‌کنند. ده‌ها تن از فعالان مدنی روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «نه یعنی نه، این بار نه به حجاب اجباری» اعلام کردند که نامگذاری روز ۲۱ تیر از سوی حکومت جمهوری اسلامی به عنوان روز «حجاب و عفاف»، «بهانه‌ای برای نشانه‌گذاری جدید سرکوب بیشتر مردم و به‌طور خاص زنان ایرانی است». (  کلمه، 23 تیر 1401)

قربانی شدن یک مادر و دختر اهل ارومیه در اثر انفجار مین

در اثر انفجار یک قبضه مین در منزل یکی از ساکنین روستای کوران از توابع ارومیه یک مادر با هویت مریم (فامیلی نامشخص) و دخترش با هویت روناهی خدایی ٧ ساله به شدت مجروح شدند. وضعیت جسمانی مریم وخیم گزارش شده و این مادر و فرزند جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. یک منبع مطلع اعلام کرده است که مین منفجر شده توسط یکی از فرزندان خانواده در طبعیت پیدا شده و سپس مین را به همراه خود به منزل برده است که در منزل منفجر شده است. گفتنیست که انفجار این مین خسارات مادی زیادی نیز به منزل این خانواده وارد آورده است. ( هه نگاو، 23 تیر 1401)

سکته مغزی مادر و پدر سهیل عربی براثر فشارهای روزافزون وزارت اطلاعات

سهیل عربی زندانی سیاسی سابق و در تبعید از سکته مغزی پدر و مادرش براثر فشارهای روزافزون وزارت اطلاعات خبر داد. سهیل عربی در متنی که در صفحه شخصی خودش منتشر کرد گفت که برغم سکته مغزی مادرش فرنگیس مظلوم، وزارت اطلاعات از گذاشتن فشار بر او منصرف نشده و وی را جهت اجرای حکم به زندان فراخوانده است. این درحالیست که عوامل زندان از پذیرش او بخاطر شدت بیماریها سرباز می‌زنند ولی وزارت اطلاعات بر اجرای حکم اصرار دارد. خانم فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی پیشتر در مهر ۹۹ به یک سال و نیم حبس محکوم شده بود. وی پیشتر نیز در تیر ۱۳۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل خواهرش بازداشت و به سلول انفرادی بند امنیتی ۲۰۹ در زندان اوین منتقل گردید. وی در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸، پس از اتمام مراحل بازجوئی بطور موقت تا اتمام مراحل دادرسی با تودیع قرار وثیقه ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان آزاد شد. اکنون وزارت اطلاعات با فشار بر این مادر بیمار، میخواهد وی را به زندان انداخته و به این ترتیب فشار را بر او و فرزندش سهیل عربی افزایش دهد. وزارت اطلاعات صراحتا به فرنگیس مظلوم گفته است چون پسر شما به فعالیتهایش ادامه میدهد ما مجبوریم حکم شما را اجرا کنیم. این درحالیست که طبق قانون همین نظام هرکس مسئولیت اعمال خود را بر دوش دارد و اتهام فرزند به پای پدر و مادر نوشته نمی شود. ( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 24 تیر 1401)

ایران یکی از بدترین رتبه‌ها در شاخص شکاف جنسیتی در جهان را دارد

تازه‌ترین گزارش درباره شاخص شکاف‌ جنسیتی در ۱۴۶ کشور نشان می‌دهد که ایران در میان پنج کشوری است که بدترین رتبه را دارند. شاخص شکاف جنسیتی هر سال از سوی مجمع جهانی اقتصاد و با هدف مقایسه میزان برابری بین زن و مرد در کشورهای جهان منتشر می‌شود.بنا بر این گزارش، تنها سه کشور کنگو و پاکستان و افغانستان در رتبه‌های پس از ایران قرار دارند و وضعیت برابری جنسیتی در آن‌ها بدتر از ایران است. بر اساس شاخص شکاف جنسیتی، ایران با داشتن رتبه ۱۴۳، وضعیت بدتری از کشورهایی مانند نپال، ‌بوتان، سری‌لانکا و بنگلادش دارد. از سوی دیگر،‌ ایسلند، فنلاند، ‌نروژ، نیوزیلند، سوئد، روآندا، نیکاراگوا، نامیبیا، ایرلند و آلمان، ده کشوری هستند که بهترین رتبه را در شاخص شکاف جنسیتی دارند. ( رادیو فردا، 24 تیر 1401)

پلیس تهران: طرح برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی در دستورکار قرار دارد

سردار حسین رحیمی در مراسم نکوداشت و قدردانی از فعالان و دست اندرکاران طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی که با حضور فرمانده فراجا برگزار شد، با گرامیداشت دهه ولایت گفت: پلیس پایتخت سلسله طرح‌های هدفمند و هوشمندانه‌ای را برای تامین و ارتقای امنیت شهروندان تهرانی به اجرا درآورده است. یکی از این طرح‌ها طرح رعد است که در حوزه همه کلانتری های پایتخت به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی به مرحله اجرا در می‌آید و در این طرح از ظرفیت و توانمندی همه کلانتری‌ها برای ارتقای امنیت و آرامش محله‌های پایتخت استفاده می‌شود. رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال مقابله جدی با مساله عفاف و حجاب و زدودن این مهم هستند، گفت: با قدرت و تدبیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طرح برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی در دستورکار قرار دارد. ( تازه نیوز، 24 تیر 1401 )

صدور حکم ۱۰۰ ضربه شلاق برای مادر یکی از جانباختگان آبان ۹۸ ( پژمان قلی‌پور)!

پیمان قلی‌پور، برادر پژمان قلی‌پور، از جانباختگان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ از صدور حکم ۱۰۰ ضربه شلاق برای مادرش، محبوبه رمضانی، خبر داده است. آقای قلی‌پور با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشته که مادرش مدت‌ها تحت فشار وتهدید نیروهای امنیتی قرار داشته و درنهایت در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده است. خانم رضایی در روز ۲۰ تیر امسال در جریان یورش نیروهای امنیتی به منزل شماری از مادران جانباختگان آبان سال ۱۳۹۸ بازداشت شد و به نوشته فرزندش اکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد. پیمان قلی‌پور، درباره بازداشت مادرش در منزل مادر نوید بهبودی، یکی دیگر از جانباختگان اعتراضات آبان نوشته است که نیروهای امنیتی با تصور اینکه تجمع مادران دادخواه در ارتباط با کارزار حجاب بی‌ حجاب بوده است آن‌ها را بازداشت کرده‌اند. به نوشته فرزند خانم رضایی، اگرچه مادران دادخواه از حرکات اعتراضی مردم از جمله کمپین حجاب بی حجاب حمایت کردند اما تجمع آن‌ها در منزل مادر نوید بهبودی، در ارتباط با این کارزار نبود. ( ایران وایر، 27 تیر 1401)

پروانه سلحشوری : فشار در حوزه حجاب ، پروژه ای برای حاشیه بردن اعتراض ها به گرانی هاست

«پروانه سلحشوری» جامعه‌شناس ونماینده سابق مجلس گفت: الان مسائل اقتصادی واقعاً تاب و توان مردم را گرفته … این شرایط کمر طبقه متوسط را هم شکسته ، وقتی یک شانه تخم‌مرغ صد هزار تومان و یک لیتر روغن بالای صد تومن شده، چه کسی می‌خواهد جواب مردم را بدهد؟ او معتقد است ریشه این برخوردها به شرایط کنونی اقتصادی برمی‌گردد و شدت گرفتن برخوردها را پوششی برای به حاشیه راندن وضعیت بغرنج فرودستان و حتی طبقه متوسط می‌داند و میگوید  اساساً پرداختن به موضوع، به موضوع گشت ارشاد از طریق رسانه‌های داخلی و چه خارج و چه حتی از سوی خود اصولگرایان، بیشتر برای به حاشیه بردن مسائل اصلی کشور است. الان مسائل اقتصادی واقعاً تاب و توان مردم را گرفته است؛ همین چند روز پیش یک خانواده پنج نفره خودکشی کرده‌اند. به نظر من اینها مسائل اصلی هستند و باید برجسته شوند؛ کشوری که هر روز به سمت فقیرتر شدن می‌رود و مردم هم هر روز درمانده‌تر می‌شوند. ( اعتماد آنلاین، 29 تیر 1400)

پلمب یک واحد آرایشگاه زنانه در داراب توسط اماکن عمومی

علیرضا نوشاد، فرمانده انتظامی شهرستان داراب از توابع شیراز در استان فارس از پلمب یک واحد صنفی متعلق به یک آرایشگاه زنانه به علت تبلیغات نامتعارف در یک کانال تلگرام، خبر داد. فرمانده انتظامی شهرستان داراب در تشریح این خبر مدعی شد:”در ادامه اجرای طرح نظارت و کنترل بر واحدهای صنفی، ماموران پلیس فتا این شهرستان از تبلیغات و انتشار تصاویر نا متعارف مشتریان یک آرایشگاه زنانه در شبکه های اجتماعی مطلع شدند.” این مقام انتظامی در شهرستان داراب افزود:”کارشناسان پلیس با اقدامات فنی و تخصصی موفق شدند ادمین کانال را شناسایی و وی را به پلیس فتا احضار کنند و در بازجویی های اولیه اقرار کرد که برای جذب مشتری اقدام به چنین کاری کرده است و این واحد صنفی آرایشگاه زنانه پلمب و متصدی مربوطه روانه دادسرا شد.” ممانعت از اشتغال و پلمب اماکن کسب شهروندان به دلایلی همچون هنجارشکنی، فعالیت مجرمانه و ترویج بی بندوباری، به مثابه سرکوب آزادی بیان و عقیده، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی است.‌ ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 30 تیر 1401)

رنج زندان، غم فرزند

از میان تمام زنان زیر فشار سرکوب نظام جمهوری اسلامی زنان و مادران زندانی بیشترین فشارها را تحمل کرده و می‌کنند. زنانی که رنج آنها از نگاه مردم دور می‌ماند. مادران زندانی برای تنبیه ممنوع از ملاقات می‌شوند و از مرخصی و تماس تلفنی محروم. آن‌ها همراه فرزندانشان تنبیه می‌شوند؛ همراه کودکانی که چشم به راه روز ملاقات و تماس تلفنی مادران محبوس‌ خود هستند. این نهادهای حقوق بشری در بیانیه‌ای که با توجه به این موضوع تدوین کرده‌اند، بر این عقیده‌اند که این روز می‌تواند فرصتی باشد «برای ایجاد امکانات برای اعمال تنبیهات جایگزین زندان، برای بهبود شرایط زندگی مادر و فرزند در زندان و برای حذف فشارهای مضاعف با استفاده از عواطف مادری.» در این بیانیه به فشار مضاعفی که مادران زندانی تحمل می‌کنند، اشاره شده و آمده است: «ثبت یک روز به نام مادران زندانی به ما این امکان را می‌دهد تا لااقل سالی یک بار صدای کسانی باشیم که در زندان‌ها ضمن تحمل فشارهای امنیتی و گذراندن دوران حبس خویش، به دلیل مادر بودن‌شان و به دلیل نقشی که جامعه به آنها تحمیل کرده، رنج و عذابی مضاعف را تحمل می‌کنند.» دلیل انتخاب روز ۲۶ تیرماه برای این مناسبت این است که «نرگس محمدی»،‌ فعال حقوق بشر زندانی، سال ۱۳۹۴ در چنین روزی مجبور شد از فرزندانش خداحافظی کند و آنان را نزد پدرشان، «تقی رحمانی» در پاریس بفرستد. ( ایران وایر، 31 تیر 1401)

احضار به دادگاه

گزارشی از آخرین وضعیت فرزانه زیلابی، وکیل کارگران هفت تپه

جهت رسیدگی به دو پرونده فرزانه زیلابی، وکیل مدافع پرونده هفت تپه، روز یکشنبه ۹ مرداد امسال در شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان وقت نظارت تعیین شد. این وکیل دادگستری پیشتر در این پرونده ها به ۱ سال حبس تعزیری، سه ماه و یک روز حبس تعلیقی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود. هر دو پرونده خانم زیلابی روز یکشنبه ۹ مرداد در شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که وی پیشتر درخواستی مبنی تعیین وقت مجدد برای رسیدگی به پرونده اش در دادگاه کیفری با حضور شاهدان ارایه داده بود”.گفتنی است، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت‌ ماه سال گذشته، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه با اعلام تشکیل پرونده قضایی علیه فرزانه زیلابی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با «دور جدید فشار» خواندن این اقدام، آن را محکوم و تاکید کردند که سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هرگونه پرونده‌سازی برای خانم فرزانه زیلابی وکیل پایه یک دادگستری، وکیل کارگران هفت‌تپه را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به این روند نخ‌نما شده است. (اخبار روز، 10 تیر 1401)

اجرای احکام دادسرای اوین، نسرین خضری جوادی، جهت تحمل محکومیت حبس خود احضار شد

اجرای احکام دادسرای زندان اوین با ارسال ابلاغیه‌ای نسرین خضری جوادی، را برای تحمل محکومیت حبس احضار کرد.‌ این فعال کارگری پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شده بود. براساس این گزارش، با توجه به اعلام قاضی اجرای احکام کیفری دادسرای زندان اوین نسرین جوادی باید راس ساعت ۹ صبح شنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ برای سپری کردن کردن حبس خود به آن واحد قضایی مراجعه کند در غیر اینصورت وثیقه تودیع شده برای آزادی موقت او ضبط خواهد شد.‌لازم به ذکر است، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، نسرین جوادی، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهام《اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور》به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم و از ۲ اتهام《تبلیغ علیه نظام》و《اخلال در نظم عمومی》که در مرحله بدوی منجر به صدر حبس و شلاق برای وی شده بود تبرئه شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 10 تیر 1401)

ژاله روحزاد به دادگاه کیفری احضار شد

ژاله روحزاد، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان با دریافت ابلاغیه ای به دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدوسی تهران احضار شد. از این معلم خواسته شده که در تاریخ ۲۰ تیرماه، جهت رسیدگی به اتهام مطروحه در این دادگاه حاضر شود. در این ابلاغیه که توسط شعبه ۱۰۴۴ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی شهید قدوسی تهران صادر و به خانم روحزاد ابلاغ شده، از وی خواسته شده که در تاریخ ۲۰ تیرماه، جهت رسیدگی به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” در این شعبه حاضر شود. ژاله روحزاد معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه همزمان با تجمعات سراسری معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور، در مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران، بازداشت شد. (هرانا، 11 تیر 1401)

صدور کیفر خواست علیه فائزه هاشمی توسط دادگاه انقلاب تهران

دادسرای عمومی و انقلاب تهران کیفر خواستی را با شکایت داستان تهران بر علیه فائزه هاشمی، رفسنجانی، صادر کرد. روز یکشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱، فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی، با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلامی، تفهیم اتهام و پرونده او به دادگاه ارجاع شد. براساس اعلام دادستان تهران:”در رابطه با این پرونده، قرار مجرمیت صادر شده است. پس از طی روال قانونی، کیفرخواست پرونده این فرد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات صادر و به دادگاه ارجاع شده است.”مبنی این اتهامات بر علیه فائزه هاشمی به صحبت‌های او در فضای مجازی باز می گردد که در نقد وضعیت جاری و اجتماعی در کشور و گسترش فضای سرکوب و برخوردهای امنیتی ایراد کرده بود.‌ (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 13 تیر 1401)

فاطمه بهمنی به دادگاه انقلاب احضار شد

فاطمه بهمنی فعال صنفی معلمان به شعبه یک دادگاه انقلاب شازند احضار شد. از این معلم خواسته شده در تاریخ ۱۳مردادماه ۱۴۰۱، جهت رسیدگی به اتهامات مطرح شده در این دادگاه حاضر شود. فاطمه بهمنی پیشتر نیز در سال ۱۳۹۷، در جریان تحصن معلمان در اراک به همراه همسرش بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده بود. این زوج معلم نهایتا، در دو پرونده جداگانه در دو دادگاه مجموعا به دو سال حبس تعلیقی به مدت سه سال و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بودند. خانم بهمنی همچنین در تاریخ ۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ در جریان سلسله تجمعات اعتراضی معلمان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. ( هرانا، 25 تیر 1401)

احکام صادر شده

ویدا ربانی به ۵ سال حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد

ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، توسط دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد. ۲ سال از این محکومیت به حالت تعلیق در آمده است. خانم ربانی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اش اتهامات مطروحه علیه خود را توهین به مقدسات، اخلال در نظم عمومی، تشویق به رفتار خشونت آمیز، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان کرد. وی همچنین در این خصوص نوشت: “دادگاه مصادیق اتهام توهین به مقدسات را نوشتن شعر «تو مومن هستی و نمازت بوسه هایت هست» و اجتماع و تبانی را ریتوییت برخی مطالب، عنوان کرده است. (هرانا، 8 تیر 1401)

هاله غلامی شهروند بهایی برای گذراندن محکومیت خود به زندان رفت

هاله غلامی شهروند بهایی ساکن تهران برای گذراندن محکومیت دو سال حبس تعزیری راهی زندان اوین شد. این حکم بر اساس پرونده‌ی دستگیری شش سال پیش این شهروند بهایی صادر شده است.هاله غلامی در تاریخ ۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۵، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش دستگیر و پس از ۳۹ روز بازداشت موقت به قرار وثیقه آزاد شد. اتهام این شهروند بهایی، پیروی از آیین بهایی و مشارکت در تشکیل خیریه‌ای به نفع کودکان کار و بی‌سرپرست بود. در ماه‌های گذشته فشار بر شهروندان بهایی ایران افزایش یافته و تعداد زیادی از آن‌ها در شهرهای مختلف ایران بازداشت یا جهت اجرای حکم به زندان احضار شده‌اند. ( ایران وایر، 26 تیر 1401)

بازداشت

بازداشتگاه اوین؛ گزارشی از آخرین وضعیت آنیشا اسدالهی و کیوان مهتدی دو فعال مدنی

نیشا اسدالهی و کیوان مهتدی، دو فعال مدنی علیرغم اتمام مراحل بازجویی ها از حق ملاقات محروم هستند. هنوز از مصادیق اتهامات وارده به این دو فعال مدنی، اطلاعی در دست نیست. خانواده این دو بازداشتی گفته اند: “به بهانه بازجویی ممنوع الملاقات شده اند.” بر اساس این گزارش، ‍آنیشا اسدالهی، پیش‌تر هم در پی پرونده سازی توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به تحمل حبس و شلاق محکوم شده بود.لازم به ذکر است، کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل شخصی آنها بازداشت و به سلول انفرادی بند۲۰۹ این ارگان امنیتی واقع در زندان اوین منتقل شدند. در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات با انتشار بیانیه ای مدعی شد؛ مریم《آنیشا》اسدالهی و کیوان مهتدی با سیسیل کوهلر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او که هر ۲ نفر با ویزای گردشگری به ایران وارد شده و در بازداشت این ارگان‌ امنیتی بسر می برند با رضا شهابی، حسن سعیدی، شعبان محمدی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، مسعود نیکخواه و اسکندر لطفی، در ارتباط بوده و در تلاش برای براندازی نظام با یکدیگر همکاری می کردند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 2 تیر 1401)

تجمع دختران و پسران در شیراز/ ۵ نفر بازداشت شدند

در پی انتشار ویدئو تجمع جمعی از اسکیت‌سواران (میانگین سنی‌ این افراد ۱۵، ۱۶ سال بود) در شیراز رییس کل دادگستری استان فارس دستور بررسی و برخورد با عوامل برگزاری این تجمع را صادر کرد. گفتنی است در پی دستور رئیس کل دادگستری استان فارس دادستان شیراز از تشکیل پرونده در این خصوص و تحقیق از تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع خبر داد. سیدمصطفی بحرینی افزود: ۵ نفر از عوامل اصلی که تمامی آن‌ها از دست‌اندرکاران این مراسم بوده‌اند پس از شناسایی بازداشت شدند و هیچ‌کدام از نوجوانان شرکت‌کننده در این مراسم در بازداشت نیستند. (آفتاب‌‌نیوز، 2 تیر 1401)

زندان ارومیه؛ سعدا خدیرزاده، پس انجام‌ عمل «جراحی سزارین» بدون تکمیل مراحل درمان و نقاهت به زندان ارومیه بازگردانده شد

سعدا خدیرزاده، اهل پیرانشهر، تحت بازداشت نیروهای امنیتی پس از وصغ حمل در یکی از بیمارستان‌های ارومیه به زندان این شهر بازگردانده شد. یک منبع مطلع در اینباره گفت:” برای آزادی این شهروند قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تعیین شده که خانواده او تاکنون موفق به تأمین آن نشده اند.و نهایتا روز دوشنبه هفته جاری، پس از انتقال او به بیمارستانی در ارومیه و انجام عمل سزارین و متولد شدن فرزندش بدون تکمیل مراحل درمان به زندان بازگردانده شد و در حال حاضر خانواده نگران وضعیت او هستند چون بخیه‌های زده شده در محل جراحی نیاز به درمان و مراقبت تخصصی دارد و زندان ارومیه امکانات کافی ندارد.”در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی نسبت تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این زن باردار در زندان مرکزی ارومیه واکنش نشان داد و اعلام کرد:”مسئولان زندان مرکزی ارومیه جان سعدا خدیرزاده را به بازی گرفتند و او را در اقدامی بی‌رحمانه در هشتمین ماه بارداری در محیط زندان محبوس کردند و این زن باردار نیازمند اعزام به مرکز درمانی خارج از زندان ارومیه است .” لازم بذکر است که علی‌رغم وضعیت نامناسب جسمانی کماکان از حق ملاقات با وکیل و همچنین خانواده خود پس از انجام زایمان محروم می‌باشد.او به دلیل عدم استفادە از تغذیه مناسب و ویژە زنان زائو در قبل و بعد از زایمان و همچنین فشار روانی ناشی از دوران بازداشت و بازجویی‌ها در اداره اطلاعات با کمبود شیر برای تغذیه فرزند خود مواجە شدە است.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 10 تیر 1401)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت روناک رضایی در اهواز

روناک رضایی، شهروند ساکن آبادان و و دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، علیرغم گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بی خبری بسر میبرد. به گفته یک منبع مطلع: «خانواده خانم رضایی علیرغم پیگیری و مراجعه به مراجع قضایی اطلاعی از وضعیت این شهروند ندارند و همین امر باعث افزایش نگرانی ها درباره وضعیت او شده است.»
روناک رضایی، اواسط خردادماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته میشود که بازداشت خانم رضایی پس از برگزاری تجمعات اعتراضی در آبادان در پی فروریختن برج متروپل صورت گرفته است. پس از بازداشت خانم رضایی، شماری از انجمن‌های علمی دانشجویی و دانشجویان علوم اجتماعی کشور با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت وی واکنش نشان داده و خواستار آزادی پی شدند‌. (هرانا، 5 تیر 1401)

بازداشت ۴ خواننده زن «دی جی» | هشدار دادستان

به گزارش همشهری آنلاین، ابراهیم طاهری دادستان عمومی و انقلاب میناب امروز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: ۴خواننده زن «دی جی» در این شهرستان به جرم خواننده در عروسی‌ها بازداشت شده‌اند و اگر تکرار شود، هم خواننده و هم صاحب عروسی بازداشت خواهند شد. وی افزود: پرونده این ۴ نفر در دست بررسی است. (همشهری آنلاین، 5 تیر 1401)

شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهایی، بازداشت شدند

۵ تیر ماه ۱۴۰۱، ماموران وزارت اطلاعات به منازل دو شهروند بهائی ساکن شیراز به نام‌های شقایق خانه زرین و نگار ایقانی مراجعه کرده و پس از تفتیش منازل آنان و ضبط لپ تاب، گوشی‌های موبایل و تعدادی کتاب مذهبی، این دو جوان بهائی را بازداشت و به نقطه نامعلومی انتقال دادند. تا زمان انتشار خبر، از محل نگهداری این دو اطلاعی در دست نیست. بهائیان شیراز در ماه‌های گذشته به شدت تحت فشار و آزارهای حکومتی بوده‌اند. محکومیت ۲۶ شهروند بهائی در مجموع به ۸۵ سال حبس در روزهای گذشته از جمله این موارد بوده است. (IRANWIRE، 5 تیر 1401)

بازداشت زهره دوستی از فعالین اهل سنندج جهت اجرای حکم حبس

یک فعال اهل سنندج با هویت زهره دوستی ۴۰ ساله اخیراً توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و جهت اجرای حکم حبس بازداشت شده است. زهره دوستی هم‌اینک در بند قرنطینه کانون اصلاح و تربیت سنندج نگهداری می‌شود. گفتنیست که زهره دوستی پیشتر در اقلیم کُردستان برای مدتی عضو حزب کومله بوده و پس از جدایی از این حزب از طریق مرز بانه به زادگاهش بازگشته بود. (هه‌نگاو، 5 تیر 1401)

استان فارس؛ ژیلا شرفی نصرآبادی، شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد

ماموران امنیتی در شیراز، ژیلا شرفی نصرآبادی، شهروند بهایی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. هنوز از مصادیق اتهامات وارده به این شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست. براساس این گزارش، تا لحظه تنظیم این گزارش، از مکان نگهداری، مصادیق حقوقی اتهامات و ارگان بازداشت کننده ژیلا شرفی نصرآبادی اطلاعی در دسترس نیست. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 6 تیر 1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ریحانه انصاری در بند ۲۰۹ زندان اوین

ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری محبوس در زندان اوین در وضعیت بلاتکلیف محبوس شده است. با وجود اینکه برای این فعال کارگری وثیقه‌ی یک میلیاردی تودیع شده است اما همچنان تحت بازجویی قرار دارد.اومحبوس در بند۲۰۹ زندان اوین تحت شدیدترین بازجویی ها قرار دارد. تداوم بازداشت و بازجویی از ریحانه انصاری نژاد در حالی است که در تاریخ پنج خردادماه ۱۴۰۱، خانواده او به گمان اینکه او تا پایان وقت آزاد خواهد شد در مقابل زندان اوین منتظر آزادی او شده بودند اما او آزاد نشد. ریحانه انصاری نژاد، از لحظه بازداشت از حق دسترسی به وکیل و هرگونه مشاوره حقوقی محروم است. ریحانه انصاری، فعال کارگری علیرغم گذشت ۵۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می برد. (هرانا، 15 تیر 1401)

گزارشی درباره بازداشت ستاره زادهشت شهروند اهل مریوان

یک دختر جوان ۲۵ ساله اهل مریوان با هویت ستاره زادهشت حدوداً سه هفته پیش (اواسط خرداد) پس از اتمام مراحل بازجویی به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شده است. او اهل روستای ”عیسولی“ از توابع مریوان پیشتر به مدت ۷ سال عضو حزب حیات آزاد کُردستان (پژاک) بوده و ماه گذشته پس از جدایی از این حزب از طریق مرز مریوان خود را به نیروهای سپاه پاسداران تسلیم کرده بود.ستاره زادهشت پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در سنندج منتقل شده و پس از اتمام مراحل بازجویی به کانون اصلاح و تربیت سنندج انتقال داده شده است. گفتنیست که ستاره زادهشت طی ماه گذشته از حق دسترسی به وکیل و همچنین ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده است. (هه‌نگاو، 8 تیر 1401)

بازداشت دو زن به اتهام “دزدیدن یک متر سیم برق” در ایلام

آرش صادقی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین در توییتی از بازداشت دو زن به نام‌های “آرزو رضایی” و “اعظم میرانیان” در ایلام خبر داد. این فعال حقوق بشر اعلام کرده است: این دو زن از تاریخ ١٠ اردیبهشت‌ماه ١۴٠١ به دستور دادیار فرشاد رودباری به اتهام “دزدیدن یک متر سیم برق” همچنان در بازداشتگاه زندان ایلام به سر می‌برند و قرار است در ده روز آینده در دادگاه محاکمه شوند. او افزود: شاکی این پرونده اداره برق استان ایلام میباشد. (شبکه حقوق بشر کردستان، 14 تیر 1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مریم کریم بیگی در بند ۲۰۹ زندان اوین

مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، علیرغم گذشت ۲۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی به تازگی از سلول انفرادی به یکی از سلول های چند نفره این بازداشتگاه منتقل شده است. خانم کریم بیگی به تازگی از سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین، به یکی از سلولهای چند نفره این بازداشتگاه منتقل شده است. پیشتر امیر رئیسیان، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از ضعف جسمانی خانم کریم بیگی به دلیل اعتصاب غذا خبر داده بود. وی مدتی بعد طی یک تماس تلفنی با خانواده از پایان اعتصاب خود خبر داد. شهناز اکملی مادر خانم کریم بیگی نیز چندی پیش با انتشار مطلبی نوشته بود که “وثیقه‌ دخترم را از ۲۰۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داده‌اند اما هنوز هیچ ابلاغ قانونی به ما برای تودیع وثیقه صورت نگرفته.” خانم اکملی پیش از این نیز گفته بود علیرغم قرار پیشین در دادسرا، بازجویان با آزادی خانم کریم بیگی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی مخالفت کرده‌اند.(هرانا،15  تیر 1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از وضعیت نگار ایقانی، شقایق خانه زرین و ژیلا شرفی نصرآبادی

نگار ایقانی، شقایق خانه زرین و ژیلا شرفی نصرآبادی، سه شهروند بهایی اهل استان فارس در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز بسر می برند. این شهروندان از ۱۱ روز پیش بازداشت و تحت بازجویی هستند. بر اساس این گزارش، این سه شهروند بهایی از 11 روز پیش که توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شدند به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات منتقل و تا به امروز شقایق خانه زرین دو بار، ژیلا شرفی نصرآبادی سه بار و نگار ایقانی فقط یک بار موفق به تماس با خانواده خود شدند و در حال حاضر در یک اتاق هر سه نفر با هم نگهداری می شوند اما از حق ملاقات کابینی بنا به دستور بازجوی پرونده و بازپرسی محروم هستند. اتهام‌های این سه نفر مرتبط با اعتقادات آنها به دیانت بهایی است اما تا به امروز مصادیق حقوقی اتهامات از سوی بازپرس اعلام نشده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 19 تیر 1401)

ژیلا ابراهیمی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

ژیلا (میترا) ابراهیمی فرزند محرم ، مربی رقص آذربایجانی و عضو انجمن سوز ساز تبریز روز جمعه ۱۰ تیرماه به دلیل انتشار تصاویر رقص در فضای مجازی توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شده بود. آزادی خانم ابراهیمی با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. ( هرانا، 20 تیر 1401)

ناهید شیرپیشه بازداشت شد

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری (زاده ۱۹ شهریور ۱۳۷۱ – درگذشتهٔ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در مهرشهر کرج) یکی از جان‌بخاتگان اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران دوشنبه ۲۰ تیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خواهر پویا بختیاری، با انتشار ویدیویی در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی از اعمال خشونت نیروهای امنیتی هنگام بازداشت خانم شیرپیشه خبر داده است.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست. ( هرانا، 20تیر 1401)

ایران الهیاری و سمیه جعفرپناه، توسط ماموران امنیتی در تهران بازداشت شدند

سمیه جعفرپناه، خواهر محسن جعفرپناه و ایران الهیاری، مادر مهرداد معین فر از جان باختگان اعتراضات مردمی آبان ۱۳۹۸توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. مهرداد معین فر، متولد ۷ آبان ماه ۱۳۶۶، در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۸، در اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین، به معترضان پیوست و در خیابان ولیعصر شهرستان شهریار، هدف گلولهٔ مأموران امنیتی قرار گرفت و جان باخت. همچنین، محسن جعفرپناه، متولد ۹ اسفند ۱۳۶۷، در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۸، بر اثر شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای امنیتی جان باخت و پیکرش را در بهشت سکینه کرج به خاک سپردند. همزمان با بازداشتهای گسترده خانواده های دادخواه جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، خبرگزاری فارس، وابسته به ارگانهای امنیتی ایران مدعی شد:”تعدادی از«عناصر مجری دستورات بیگانگان» روز در جلسه‌ای که برای ایجاد «اغتشاش» برگزار شده بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. رابط مالی خارجی آن‌ها نیز در عملیات جداگانه‌ای دستگیر شده است.” ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی 21، تیر 1401)

محبوبه رمضانی، سکینه‌ احمدی و رحیمه یوسف زاده، توسط ماموران امنیتی در تهران بازداشت شدند

سکینه‌احمدی، محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف زاده، مادران سه تن از جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.‌ براساس این گزارش، بازداشت رحیمه یوسف زاده، مادر نوید بهبودی، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار و محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی پور، در منزل شخصی رحیمه یوسف زاده، صورت گرفته است. لازم به ذکر است، ابراهیم کتابدار، متولد ۲۸ بهمن ماه ۱۳۶۸ در تبریز و از جان باختگان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ در شهر کرج مرکز استان البرز است. همچنین، نوید بهبودی، متولد ۲۷ شهریور ماه ۱۳۷۵، در جریان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ پس از اصابت گلوله مستقیم توسط ماموران امنیتی در شهرقدس از توابع استان تهران جان باخت. پژمان قلی پور، متولد ۷ شهریور ماه ۱۳۸۰، در جریان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ بر اثر شلیک مستقیم گلوله جان خود را از دست داد. (  کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 22 تیر 1401)

بند ۲۰۹ زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی

آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی، فعالین کارگری با گذشت بیش از دو ماه کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان از بیش از سه هفته پیش از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده های خود محروم هستند. این محرومیت با دستور محمود حاج مرادی، بازپرس شعبه دوم دادسرای اوین صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست. آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته اند. ( هرانا، 22 تیر 1401)

مادران دادخواه دستگیر و به «پول گرفتن برای ایجاد اغتشاش» متهم شدند

مادرانی که فرزندانشان را در جریان اعتراض‌های مختلف در ایران از جمله دی ۹۶ و آبان ۹۸ از دست داده‌اند و به دنبال اجرای عدالت هستند با نام «مادران دادخواه» شناخته می‌شوند. ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان آبان ۹۸ در خانه‌اش بازداشت شد. بنا بر گزارش‌ها مهرداد بختیاری، عموی پویا هم بعد از انتشار ویدیویی که قفل شکسته در خانه خانم شیرپیشه را نشان می‌داد، دستگیر شده است. هم‌زمان بر اساس گزارش‌ها دست کم پنج نفر دیگر از مادران کشته‌شدگان آبان بازداشت شده‌اند. سکینه احمدی، رحیمه یوسف‌‍زاده و محبوبه رمضانی، مادران ابراهیم کتابدار، نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور-کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان- در خانه خانم یوسف‌زاده بازداشت شدند. هم‌چنین گزارش شده است که ایران الهیاری، مادر مهرداد معین‌فر و زینب محمدی، مادر محمد طاهری -جان‌باختگان آبان ۹۸- هم بازداشت شده‌اند. طلعت مشکی و سمیه جعفرپناه، خواهر محسن جعفرپناه از جمله بازداشت‌شدگان دیگر هستند. خبرگزاری فارس به نقل از مقامی که نامش را نبرده، مدعی شده است افراد بازداشت‌شده «با پوشش دادخواهی به یک عنصر متصل با سرویس جاسوسی بیگانه ارتباط گرفته بودند».این خبرگزاری بازداشت‌شدگان را متهم کرده است که «از یک رابط مالی خارجی پول دریافت می‌کردند تا اغتشاش و ناامنی در کشور ایجاد نمایند». خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌ها در ایران همواره با تهدید و ارعاب نیروهای امنیتی روبرو بوده‌اند تا سکوت پیشه کنند و از پی‌گیری پرونده جان‌باختگان خود دست بردارند. ( عصرنو،۲۳  تیر 1401)

سوری بابایی چگینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

سوری بابایی چگینی، شهروند اهل قزوین توسط ماموران پلیس امنیت استان البرز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل برادر این شهروند برخی از لوازم شخصی از جمله تلفن همراه او و دو فرزندش را ضبط کرده و با خود بردند. خانم بابایی روز گذشته به همراه همسر خود محمدرضا مرادبهروزی، ضمن انتشار ویدئویی با از سر برداشتن حجاب به قانون حجاب اجباری اعتراض کرده بود. به گفته یک منبع مطلع ماموران حکم بازداشت خانم بابایی و همسرش را داشته اند. تا لحظه تنظیم این خبر از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دسترس نیست. سوری بابایی پیشتر نیز به دلیل فعالیت های خود سابقه احضار به دادسرا را داشته است. همسر وی، محمدرضا مرادبهروزی نیز پیشتر توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب قزوین و شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان محمدیه به یک سال حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود. ( هرانا، 23 تیر 1401)

ملیکا قراگوزلو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانم قراگوزلو به تازگی در ویدئویی با از سر برداشتن حجاب، به قانون حجاب اجباری اعتراض کرده بود. ملیکا قراگوزلو پیشتر نیز در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه ۶۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود. وی اواخر سال ۹۸، توسط دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند آبان‌ماه ۱۳۹۹، شامل بخشنامه عفو رئیس قوه قضاییه قرار گرفته و از زندان آزاد شده بود. ( هرانا، 24 تیر 1401)

بازداشت یک مادر بهائی و دو فرزندش در بجنورد

بنا به خبر رسیده به ایران وایر، ساعت سه بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱ ماموران به منزل یک شهروند بهائی ساکن بجنورد به نام شعله ثنایی (شهیدی) هجوم برده و پس از تفتیش منزل و ضبط لپ تاب، گوشی‌های همراه و کتب مذهبی به محل کسب او که متصل به منزل بوده، داخل شده و مقادیر زیادی از اجناس مغازه (فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی) را ضبط و محل را هم پلمپ می‌کنند. هم‌چنین ماموران برای بازرسی به منزل پدر و مادر شعله شهیدی که در طبقه دوم ساختمان زندگی می‌کنند، وارد شده و از آن محل هم کتب مذهبی و هر چه به آیین بهائی ارتباط داشته را جمع‌آوری و ضبط می‌کنند. پس از پنج ساعت تفتیش، شعله ثنایی (شهیدی) به همراه دو پسرش، شایان و فاران ثنایی بازداشت می‌شوند و تا لحظه چاپ خبر، اطلاع چندانی از این سه شهروند بهائی در دست نیست. ( IRANWIRE ،۲۴ تیر 1401)

دستگیری سوری بابایی از فعالان کمپین “حجاب بی حجاب

سوری بابایی چگینی یکی از صدها زنی است که در روز ۲۱ تیرماه بدون حجاب به خیابان رفتند. او در این روز ویدیویی به همراه همسرش منتشر کرد و نوشت: «حاکمیت گمان می بُرد با بازداشت مادران دادخواه ایجاد رعب و وحشت می‌کند و زنان را از پیوستن به کمپین نه به حجاب اجباری باز خواهد داشت اما امروز دختران وزنان شجاع سرزمینم این را اثبات نمودند از خواسته بر حق خود کوتاه نخواهند آمد حتی اگر بازداشت شوند.» یک روز پس از انتشار این ویدیو، رضا بهروزی، همسر سوری بابایی در صفحه اینستاگرامش نوشت که ماموران با هجوم به منزل برادر همسرش، سوری بابایی را دستگیر کرده و گوشی موبایل او و دو فرزند کوچکشان را هم ضبط کرده‌اند. اطلاعی از علت اصلی دستگیری سوری بابایی و محل نگهداری او در دست نیست. ( دویچه وله، 25 تیر 1401)

بازداشت حکیمه احمدی توسط نیروهای امنیتی تبریز

حکیمه احمدی فعال ترک (آذربایجانی) ساکن تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست حکیمه احمدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. ( هرانا، 27 تیر 1401)

بازداشت زن معترض به تذکر دهنده حجاب در اتوبوس

پس از انتشار ویدیویی از اعتراض جمعی از زنان مسافر در یک اتوبوس شهری به تذکر حجاب، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از بازداشت زن معترض و همراه او خبر داد. خبر گزاری فارس این زن بازداشت‌شده را «هتاک» خواند و خبر دستگیری او را بر اساس پیگیری‌های خبرنگارش از «مسئولان» منتشر کرد و همچنین زن بازداشت شده را به «ضرب و شتم آمر به معروف» متهم کرد. هنوز مقام‌های قضایی یا انتظامی جمهوری اسلامی در این باره توضیحات رسمی ارائه نکرده‌اند. زن تذکردهنده که نامش رایحه ربیعی اعلام شده است و برخی مقام‌های حکومتی از جمله رییس سازمان تبلیغات اسلامی از رفتار او تقدیر کرده‌اند  و در حالی که او نیز مشغول گرفتن فیلم است، دیگران را تهدید می‌کند که فیلم خود را برای سپاه می‌فرستد، اما مسافران او را از اتوبوس بیرون می‌کنند. احمد وحیدی، وزیر کشور که به دلیل مشارکت در انفجار آمیا تحت تعقیب بین‌المللی است، در واکنش به انتشار تصاویر و ویدئوهای کارزار «حجاب بی‌حجاب» گفت: «بعضی از این موارد اصلا مربوط به داخل نیست و از خارج حمایت و اداره می‌شود.» وحیدی تاکید کرد که جمهوری اسلامی اعتراض‌ زنان به حجاب اجباری را تحمل نخواهد کرد. ( خبرگزاری فارس، 27 تیر 1401)

سپیده رَشنو نام زن معترض در اتوبوس است

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، زن معترض به تذکر حجاب در اتوبوس، سپیده رشنو نام دارد  او ۲۸ ساله، هنرمند و داستان‌نویس است و علاوه بر این در زمینه ویراستاری فعالیت می‌کند. اطلاعات رسیده همچنین حاکی است که او در اتوبوس تنها بوده و ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر این که فرد همراه او بازداشت شده نادرست است. با ادامه انتشار تصاویر اقدامات اعتراضی مخالفان حجاب اجباری در رسانه‌ها و حضور آن‌ها در اماکن عمومی شهرهای مختلف ایران، هشتگ «حجاب بی‌حجاب» به هشتگ داغ توییتر فارسی تبدیل شد. ( اینترنشنال، 28 تیر 1401)

احضار و بازداشت هاله غلامی، شهروند بهایی جهت تحمل محکومیت

هاله غلامی، شهروند بهایی، ساکن تهران، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای زندان اوین برای تحمل حبس تعزیری دو ساله خود بازداشت شد. بر اساس این گزارش، حکم صادره از جهت اتهام حمایت از کودکان کار و خیابان، توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به تحمل حبس تعزیری محکوم شده بود.‌ در تاریخ ۸ بهمن ماه ۱۳۹۵، هاله غلامی، به اتهام تشکیل یک مجموعه خیریه به نفع کودکان کار و خیابان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی وسائل شخصی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین‌منتقل شد. این شهروند بهایی، در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۵، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شده بود.‌ ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 28 تیر 1401)

بازداشت ساره فعال رنگین کمانی

«زهرا منصوری همدانی»، معروف به «ساره»، فرد ترنسی که پنجم آبان ۱۴۰۰، هنگام عبور از مرز و رفتن به ترکیه به اتهام «عبور غیر قانونی از مرز» در ارومیه بازداشت شده بود، در گزارشی از خبرگزاری «تسنیم» ، به «قاچاق زنان ایرانی» و «فروش زنان و دختران ایرانی» متهم شد. به گفته منابع حقوق بشری، زهرا منصوری همدانی، ۲۸ ساله، ساکن و شاغل در کُردستان عراق بوده و در شبکه‌های اجتماعی درباره مسایل مربوط به دگرباشان جنسی اطلاع رسانی می‌کرده است. اخبار مرتبط با فشارهای وارده بر این زندانی بارها گزارش شده و احتمال داده می‌شد که تحت فشار برای اعتراف به جرایمی‌ است که مرتکب نشده است. در این مدت، برخی از دوستان او دستگیر و به اجبار در مقابل دوربین بازجویان و شکنجه‌گران‌شان علیه خود و علیه ساره اعتراف کرده‌اند. ( ایران وایر، 29 تیر 1401)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی روناک رضایی

روناک رضایی، شهروند ساکن آبادان و دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می برد. او اوایل خردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته می‌شود که بازداشت خانم رضایی پس از برگزاری تجمعات اعتراضی در آبادان در پی فروریختن برج متروپل صورت گرفته است. یک منبع مطلع در خصوص تداوم بازداشت این شهروند گفت: «حدود ۵۰ روز از بازداشت روناک رضایی میگذرد اما هنوز با آزادی او با قرار وثیقه موافقت نشده است. این موضوع ما و نزدیکانش را نگران کرده که مبادا تا زمان صدور حکم او را در بازداشت نگهدارند.» خانم رضایی در تاریخ ۱۱ تیرماه طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بند قرنطینه زندان سپیدار اهواز خبر داده بود. فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری در خصوص وضعیت خانم رضایی گفت: “پرونده روناک رضایی ابتدا در شعبه سه دادسرای آبادان و سپس به شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای اهواز ارجاع داده شد و از سوی این شعبه اتهام مطروحه علیه وی «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شد و متاسفانه به استناد همان تبصره ناعادلانه ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری با ورود من در این مرحله از دادرسی مخالفت شد.”( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 30 تیر 1401)

 چهار شهروند بهایی توسط ماموران امنیتی در شیراز بازداشت شدند

حنان هاشمی، الحان هاشمی، بهیه معنوی پور و میثاق معنوی پور، شهروندان بهایی ساکن شیراز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.‌ یک منبع مطلع در این باره گفت:”ماموران امنیتی پس از بازداشت میثاق معنوی پور، بهیه معنوی پور، حنان هاشمی و الحان هاشمی، وسایل شخصی از قبیل گوشی های تلفن‌همراه این شهروندان بهایی را توقیف کرده و پس از بازداشت مشخص نیست این شهروندان به کدام بازداشتگاه امنیتی شیراز منتقل شدند.”تا لحظه تنظیم این گزارش، از مصادیق حقوقی اتهامات، علت بازداشت و مکان نگهداری این ۴ شهروند بهایی اطلاعی در دسترس نیست.‌ ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 30 تیر 1401)

بازداشت نازی زندیه

نازی زندیه دانشجوی ۲۱ ساله، روز یکشنبه ۲۶ تیر از سوی ماموران امنیتی در ارتباط با کارزار «حجاب بی‌حجاب» در تهران بازداشت شده است. ( اینترنشنال، 31 تیر 1401)

بازداشت متهمان به تجاوز به زنان در سراوان

دادستان شهرستان سراوان از بازداشت گروهی تحت عنوان “متجاوز به عنف” در این شهرستان خبر داد و گفت، این گروه در جاده های خارج از شهر سراوان زنان را مورد تهدید و تجاوز قرار داده و اقدام به تهیه فیلم و اخاذی از این شهروندان می‌کردند. دادستان شهرستان سراوان با تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: “عده‌ای از دختران و زنان جوان شهرستان سراوان به دادستانی مراجعه و اعلام کردند هنگامی که با دوستان خود در جاده‌ای خارج از شهر دیدار داشته‌اند، ناگهان یک گروه “متجاوز به عنف” به آن‌ها حمله کرده و مورد تهدید و اخاذی قرار گرفته‌اند که بلافاصله دستورات لازم برای پیگیری این پرونده صادر شد”. علیرضا بیگلری‌زاده افزود: “این دختران جوان در شکایت‌های خود عنوان کرده بودند که افراد متجاوز از این اقدام فیلمبرداری کرده و با تهدید به انتشار فیلم و عکس‌ها در فضای مجازی قصد تکرار خواسته خود را داشته و با دریافت مبالغی اقدام به اخاذی کرده‌اند”. به گفته این مقام قضایی پس از این شکایت‌ این زنان با دستورات قضایی و اقدامات اطلاعاتی پلیس آگاهی شهرستان سراوان، “اعضای این گروه در تاریخ ۲۷ تیر دستگیر و در بازجویی‌های اولیه به جرایم ارتکابی خود اقرار کردند”.( هرانا، 31 تیر 1401)

 

اعدام

اجرای حکم اعدام سه شهروند از جمله یک زن در زندان یزد

حکم اعدام سه شهروند به نام‌های رباب دانایی ، امیر اجاقی و حیدر هیبوزاده که پیشتر به اتهام قتل عمد و جرایم مرتبط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند، سحرگاه در زندان مرکزی یزد اجرا شد. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، امیر اجاقی اهل کرمانشاه ۶ سال پیش در مهریز یزد بازداشت و بعدها به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام شده بود. خبرگزاری حال وش گزارش داده است که رباب دانایی اهل یزد و حیدر هیبوزاده (براهویی) ۲۹ ساله و شهروند بلوچ اهل زابل پیشتر به اتهام قتل عمد بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. ( هه نگاو، 31 تیر 1401)

زندان و زندانی

ادامه فشارها بر فعالان مدنی؛ نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده خواستار حمایت جامعه جهانی شدند

همزمان با ادامه فشارها بر فعالان صنفی و مدنی، نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی سیاسی، در پیامی به نشست شب همبستگی با زندانیان سیاسی در استرالیا که به صورت اختصاصی در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته، از جامعه جهانی خواستند از تلاش‌های جامعه مدنی در ایران حمایت کنند. نرگس محمدی، فعال مدنی و نایب‌ رییس کانون مدافعان حقوق‌ بشر، عالیه مطلب زاده، نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و کیوان صمیمی بهبهانی، روزنامه‌نگار ۷۴ ساله و زندانی سیاسی، پیام‌هایی را به شب همبستگی با نویسندگان زندانی در ایران که به میزبانی انجمن قلم ملبورن در استرالیا برگزار شد، ارسال کردند. نرگس محمدى و عالیه مطلب‌زاده در پیام خود که به صورت اختصاصی در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته، شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم ایران را بسیار نگران کننده‌ خواندند. آنان در این پیام تأکید کردند که «حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مستبد دینی و زن‌ستیز، کشور و مردم ایران را با بحران‌های متعدد روبه‌رو کرده است. به گفته این دو زندانی سیاسی، «فساد گسترده و سیستماتیک اقتصادی حکومت و چپاول اموال مردم و سیاست‌های برون‌مرزی پرهزینه این حکومت، بنیان‌های اقتصادی کشور را فلج کرده و سرکوب‌های سیاسی-اجتماعی شدید، توان جامعه مدنی را کاهش داده است. (اینترنشنال، 1 تیر 1401)

آدم‌کشی در زندان؛ وقتی مرخصی درمانی ممنوع می‌شود

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک می‌گوید که با وجود بیماری، حتی مرخصی درمان او را منوط به اجازه دادستانی کرده‌اند. او در این فایل می‌گوید، ابلاغیه‌ای را که حاوی این دستور است، همین چند روز پیش دریافت کرده، اما قبل از آن‌هم، «علی صالحی»، دادستان تهران مانع مرخصی او شده است. شکیلا منفرد در این فایل می‌گوید که به‌دلیل علائم شدید برگشت اسید معده، سنگ کلیه و درد ناشی از آن و مشکل کیسه صفرا که با درد فراوان همراه است، نیاز فوری به درمان دارد. (IRANWIRE، 1 تیر 1401)

گزارشی از آخرین وضعیت زهرا محمدی در کانون اصلاح و تربیت سنندج

زهرا محمدی، شهروند اهل سنندج دوران محکومیت ۵ ساله خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر سپری می‌کند. خانم محمدی علیرغم مشکلات روده و معده تاکنون از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است. زهرا محمدی، در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ آذرماه همان سال، با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد. تیرماه ۹۹ خانم محمدی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه از بابت اتهام تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت ملی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این محکومیت بهمن‌ماه ٩٩ توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به ریاست قاضی مصطفی طیاری به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. (صدای مردم، 1 تیر 1401)

گزارشی از آخرین وضعیت نرگس محمدی در زندان قرچک ورامین

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می کند. خانم محمدی از ۲ تیرماه تاکنون از دسترسی به یکی از داروهای ضروری خود محروم مانده است. همچنین در این گزارش به جزئیات پرونده جدیدی که در دوران حبس برای خانم محمدی گشوده شده، پرداخته شده است .مسئولین زندان ضمن ضبط داروهای اضطراری قلب و ریه اعلام کردند در صورت تایید داروها تحویل زندانی خواهد شد! علیرغم پیگیری های مکرر نرگس محمدی جهت تحویل دارو، نهایتا روز یکشنبه ۴ تیرماه، ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه داروها به بهداری زندان تحویل داده شد و اما داروی مهم که آمپول ریه است و باید سریعا تزریق شود به بهداری تحویل داده نشده و توسط مسئولان حفاظت اطلاعات زندان مفقود شده است. پیشتر نیز در تاریخ ۲۳ فروردین ماه علیرغم تاکید پزشک مبنی بر استفاده مرتب به داروی پلاویکس به علت وجود استنت در رگ اصلی قلبش، از دارو محروم ماند و پس از۲۰ روز این داروی اضطراری به خانم محمدی تحویل داده شد. این منبع مطلع همچنین در خصوص پرونده ای که اخیرا در دوران حبس برای خانم محمدی گشوده شده به هرانا گفت: «این پرونده در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو بخش قلعه نو شهرری از بابت اتهام نافرمانی مدنی در حال رسیدگی است.  همچنین در تاریخ 9 تیر 1401 سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران، به «شکنجه و بدرفتاری» با نرگس محمدی در زندان اعتراض کرد و خواستار آزادی فوری وی شد. (هرانا، 9 تیر 1401)

دادسرای شهر سنندج؛ زهرا دوستی احضار و جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان این شهر شد

زهره دوستی پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای شهر سنندج بازداشت شد.‌ او پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب این شهر به اتهام عضویت در حزب کومله، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. لازم به ذکر است، در سال ۱۳۹۸، زهره دوستی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی جواد مصطفایی، با اتهام《عضویت در حزب کومله کردستان ایران》محاکمه و به تحمل ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شد.‌ این فعال سیاسی،‌ اواخر شهریور ماه ۱۳۹۸، پس از دریافت امان‌نامه از سفارت ایران در کردستان عراق، به ایران بازگشت و در شهرستان بانه پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی و انتقال به شهر سنندج و طی مراحل بازجوئی با اتهام《عضویت در حزب کومله کردستان》تفهیم‌ اتهام و سپس پرونده او برای تعیین شعبه و تاریخ دادرسی به دادگاه انقلاب سنندج ارجاع شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 8 تیر 1401)

زینب جلالیان تبعید در زندان یزد محروم از مرخصی درمانی با حکم حبس ابد

زینب جلالیان تبعید در زندان یزد محروم از هر گونه امکان درمان، اعزام به مرخصی و بدون ملاقات با خانواده می باشد. این زندانی سیاسی کرد که به حبس ابد محکوم است در این زندان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم به سر می برد. زینب جلالیان تبعید در زندان یزد با وجود مشکلات جسمی فراوان از جمله ناخنک چشم، ناراحتی کلیه و بیماری های گوارشی به هیچ امکانی برای درمان و رسیدگی های پزشکی دسترسی ندارد. او در سال ۸۸ به جرم محاربه از طریق عضویت در پژاک به اعدام محکوم شد. این حکم در سال ۹۰ به حبس ابد تخفیف یافت. وزارت اطلاعات به منظور شکنجه وی را از رسیدگی های پزشکی محروم کرده است. وی در حال حاضر تحت انواع فشارهای روانی قرار دارد و از حقوق خود به عنوان یک زندانی محروم می باشد. (زنان نیروی تغییر، 10 تیر 1401)

دادسرای اوین؛ نسرین خضری جوادی، فعال کارگری، با حضور در اجرای احکام بازداشت و راهی زندان شد

نسرین خضری جوادی، فعال کارگری پس از حضور در اجرای احکام دادسرای زندان اوین بازداشت و جهت تحمل حبس راهی زندان شد. او پیش‎تر به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی، به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.لازم به ذکر است، هشت تیر ماه ۱۴۰۱، نسرین جوادی خضری، فعال کارگری، در پی تهدید و اعمال فشارهای امنیتی به وثیقه گذار او توسط شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای زندان اوین برای سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود احضار شده بود.‌(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 11 تیر 1401)

روناک رضایی به زندان سپیدار اهواز منتقل شد

روناک رضایی، شهروند ساکن آبادان و دانشجوی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، بیش از یک ماه پس از بازداشت، امروز شنبه ۱۱ تیر از بازداشتگاه امنیتی سپاه به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. خانم رضایی هم اکنون در بند قرنطینه این زندان نگهداری می‌شود. پس از بازداشت خانم رضایی، شماری از انجمن‌های علمی دانشجویی و دانشجویان علوم اجتماعی کشور با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت وی واکنش نشان داده و خواستار آزادی پی شدند‌. در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «روناک انسانی دغدغه‌مند و محققی پر تلاش است که برای تحقیق بر روی پایان‌نامه‌اش در آبادان حضور داشت. با وقایع دردناک اخیر آبادان و مصائبی که مردم آبادان در حادثه‌ی متروپل متحمل شدند، در بند و به اسارت رفتن انسان‌هایی که جرمی جز تحمل درد، رنج، ظلم و بلندکردن صدای مظلومان ندارند، بر اندوهمان افزود. متاسفانه روناک نیز در چنین مظلمه‌ای گرفتار آمده است. ما ضمن تسلیت به هم‌وطنان عزیز آبادانی، بازداشت خانم رضایی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید شرط او هستیم.» (هرانا، 11 تیر 1401)

ناهید تقوی با «دست گچ گرفته شده» به زندان بازگردانده شد

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی دو تابعیتی در ایران با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی که نسخه‌ای از آن را برای صدای آمریکا ارسال کرده است، وضعیت سلامت مادرش در زندان را رو به وخامت توصیف کرد و هشدار داد که خدمات درمانی لازم به او ارائه نمی‌شود.ناهید تقوی، زندانی سیاسی ۶۷ ساله ایرانی آلمانی ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ در آپارتمان خود در تهران بازداشت شد. او به اتهام «عضویت در یک گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ سال و هشت ماه زندان محکوم شده است.در این بیانیه مطبوعاتی گفته شده است که ناهید تقوی به دلیل زندان طولانی‌مدت انفرادی، ماه‌هاست که از گردن درد غیرقابل تحمل رنج می‌برد. علاوه بر این او به سختی می‌تواند انگشتان دست چپ خود را باز و بسته کند. به گفته دختر این زندانی دو تابعیتی، رفتار قوه قضائیه و «مأمور بهداشت عمومی» در قبال مادرش «غیرمسئولانه» است. (VOAPNN، 12 تیر 1401)

شیوع بیماری سل در زندان زنان قرچک بر اثر بی‌توجهی مسئولان زندان

ابتلای دست‌کم ۴ نفر از زندانیان زندان قرچک به بیماری سل حداقل یکماه پیش، موجب افزایش نگرانی خانواده‌های زندانیان شده بود و هشدار فعالان مدنی را به دنبال داشت ولی اکنون پس از مدت‌ها بی‌توجهی مسئولان این زندان، منابع آگاه به وضعیت این زندان می‌گویند، سل در آنجا شیوع پیدا کرده است. به گفته یک منبع آگاه، اکنون حدود ۴۰ زندانی در این زندان با علائم مشکوک به ابتلا به بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. نزدیک به یکماه پیش فرزند یکی از زندانیان زن گفته بود، مسئولان این زندان اقدامی در خصوص قرنطینه و یا تفکیک زندانیان بیمار انجام نداده‌اند و آنها در کنار سایر زندانیان نگهداری می‌شوند. آنگونه که آتنا دائمی فعال حقوق کودکان و زندانی سابق سیاسی در حساب توئیتری خود نوشته، شمار مبتلایان به سل در بند ۶ زنان زندان قرچک به «حدود ۴۰ نفر» رسیده است. به گفته‌ی این زندانی سیاسی سابق، در این بند حدود ۱۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند و از زندانیان مشکوک به ابتلا به سل تست گرفته شده است. گفته می‌شود در زندان زنان قرچک حدود ۱۵۰۰ زندانی از جمله زنان باردار، شیرده و همچنین کودکان خردسال نیز نگهداری می‌شوند که شیوع سل همگی را تهدید می‌کند. (کیهان، 13 تیر 1401)

با پایان ایام مرخصی؛ خدیجه مهدی پور به زندان ایلام بازگشت

خدیجه مهدی پور، زندانی سیاسی، روز گذشته شنبه ۱۱ تیرماه، با پایان ایام مرخصی به زندان ایلام بازگشت. این زندانی سیاسی روز سه شنبه ۷ تیرماه از زندان ایلام به مرخصی درمانی کوتاه مدت اعزام شده بود.خانم مهدی پور پیشتر در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ ماه از زندان ایلام به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود و در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه با پایان مرخصی به زندان بازگشت. او روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰، توسط تعدادی از زندانیان متهم به جرائم خشن، مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این موضوع منجر به آسیب دیدگی وی از ناحیه چشم شده است. وی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. او در تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در ایلام بازداشت و نهایتا توسط دادگاه انقلاب ایلام به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده بود. (هرانا، 13تیر 1401)

گزارشی از وضعیت حقوقی نامشخص ناسکه اسماعیلی زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه

ناسکه اسماعیلی 24 ساله (اوایل ژانویه ۲۰۲۲) پس از آنکه از مرز سردشت خود را به نیروهای امنیتی تسلیم نموده توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و از آن زمان بدون برخورداری از حداقل‌های دارسی منصفانه دسترسی به مشاوره حقوقی و وکیل، حق ملاقات با خانواده، در حبس نگه‌داری می‌شود. همسر ناسکه اسماعیلی ۶ سال پیش به بهانه رفتن به اروپا وی را به سوریه برده و به داعش ملحق شده است. ناسکه پس از ۱۴ ماه موفق به فرار شده و خود را به نیروهای سوریه دمکراتیک تسلیم نموده است. وی نهایتاً پس از بیش از چهار سال ماندن در یکی از کمپ‌های نیروهای سوریه دمکراتیک زمستان گذشته به ایران بازگشته و خود را به نیروهای امنیتی تحویل داده است. بر اساس یک فایل صوتی که بدست هه‌نگاو رسیده، نیروهای اطلاعات سپاه در حین بازداشت وی را مورد آزار و شکنجه جسمانی و روانی شدیدی قرار داده‌اند. گفتنیست که ناسکه اسماعیلی قربانی کودک‌همسری است و در سن ۱۷ سالگی ازدواج کرده است. (هه نگاو، 16 تیر 1401)

مخالفت با رای باز سکینه مهری بهجتی، نوکیش مسیحی

سکینه بهجتی، نوکیش مسیحی محبوس در بند زنان زندان لاکان شهر رشت، در پی مخالفت مسئولان دادسرای زندان اوین در تهران از استفاده از آزادی با رای باز محروم شد. این نوکیش مسیحی به اتهام اقدام‌علیه امنیت ملی، تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.بر اساس این گزارش، سکینه بهجتی پس از دریافت ابلاغیه از سوی شعبه یک اجرای احکام دادسرای زندان اوین و با توجه به اینکه محل سکونت او در شهر رشت مرکز استان گیلان بود در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، جهت سپری کردن دوران حبس تعزیری خود بازداشت و به بند زنان زندان لاکان رشت منتقل شد. در تاریخ روز شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹، وی توسط شعبه ۱۰ دادگاه انقلاب رشت با اتهامات《 اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در جلسات کلیساهای خانگی 》و《 ترویج مسیحیت صهیونیستی 》، محاکمه مجموعاً به تحمل 2 سال حبس تعزیری محکوم شد .(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  16 تیر 1401)

عدم تحمل حبس افزون بر افزایش فشار بر زندانی سیاسی معصومه عسگری در زندان فردیس کرج

زندانی سیاسی و فرهنگی بازنشسته خانم معصومه عسگری محبوس در زندان فردیس کرج، به دلیل بیماری های مختلف قدرت تحمل حبس را ندارد. اما به جای آزاد کردن وی، توسط عوامل زندان ضرب و شتم شده و روزانه با انواع آزار و اذیت و شکنجه روحی و جسمی توسط مسئولان و عوامل زندان مواجه است. خانم عسگری در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۸ ، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال محکوم شد. روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۴۰۰، مسئولان زندان اوین خانم عسگری را برای ملاقات با سرپرست دادسرای اوین احضار کردند ولی به جای ملاقات او را به زندانی فردیس کرج (کچویی) منتقل کردند. ( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، 18 تیر 1401)

گرسنگی دادن عمدی زندانیان در بند زنان زندان ارومیه

طی چند روز گذشته سهمیه نان خشک زندانیان در طول روز به یک قرص نان کاهش یافته و علاوه بر آن به دلیل کم بودن خوراک در زندان روزانه بیش از ۴۰ نفر از زندانیان از گرفتن وعده‌های خوراکی در زندان محروم می‌شوند“. این منبع در ادامه اعلام کرد که به دلیل کمبود خوراک در زندان زندانیان ناچار هستند از فروشگاه زندان خرید کرده و اقلام خوراکی را دو برابر قیمت به زندانیان می‌فروشند که هر زندانی روزانه ناچار است بیش از ۳۰۰ هزار تومان خرج کند و بیشتر زندانیان قادر به تامین چنین هزینه‌ای نیستند. ( هرانا، 20 تیر 1401)

نقض گسترده حقوق زندانیان؛ گزارشی از بند زنان زندان بوشهر

زندانیان محبوس در بند زنان زندان بوشهر دوران محکومیت خود را محروم از رعایت اصل تفکیک جرائم و رسیدگی های مناسب پزشکی و دارویی در این زندان سپری میکنند. همچنین مسئولان زندان با وضع قوانین سلیقه ای و بدرفتاری متداوم با ساکنان بند و وضع محدودیت های شدید بر مبنای جنسیت، شرایط را برای سپری کردن دوران محکومیت دشوارتر کرده‌اند. زندان بوشهر در روستایی از دهستان انگالی از توابع استان بوشهر قرار دارد. به دلیل تراکم جمعیت و کمبود فضا عموما تعدادی از زندانیان کف خواب هستند، یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «تمام زندانیان بدون در نظر گرفتن رعایت اصل تفکیک جرائم در یک سالن که دارای ۴ اتاق و ۸ تخت است نگهداری میشوند، در زمان ازدحام جمعیت شماری از زندانیان به اصلاح کف خواب هستند. همین مساله باعث بروز مشکلات مضاعف و بیماری در زندانیان کف خواب می شود و مسئولین زندان جهت رفع این مشکلات هیچ اقدام عملی انجام نمی‌دهند.» ( اخبار روز، 20 تیر 1401)

اقدام اعتراضی زهرا صفایی و پرستو معینی در زندان قرچک ورامین

زهرا صفایی و فرزندش پرستو معینی زندانیان سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، دست به تحصن زدند. اقدام اعتراضی این دو زندانی با مطالبه ملاقات با محمدمسعود معینی فرزند و برادر زندانی آنها صورت گرفته است. محرومیت این خانواده از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «سه ماه است که زهرا صفایی و پرستو معینی درخواست ملاقات با محمدمسعود را دارند. درخواست ملاقات آنها با بی توجهی و مخالفت مسئولان مواجه شده بود تا نهایت دیروز اعلام کردند که امکان این ملاقات وجود دارد. به همین دلیل امروز آنها در کریدور زندان تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تحصن کردند.» پرستو معینی، زهرا صفایی و محمدمسعود معینی بهمن ۹۹، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدمهدی شهمیرزادی هر یک از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. زهرا صفایی علاوه بر این به اتهام توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. پرستو معینی و زهرا صفایی در دوران محکومیت نیز با گشایش پرونده مواجه شدند. ( هرانا، 21 تیر 1401)

پیام عسل محمدی قبل از راهی شدن به زندان اوین

عسل محمدی، فعال کارگری امروز دوشنبه ۲۰ تیرماه، جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود، راهی زندان اوین شد. خانم محمدی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۱ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود. حکم صادره اردیبهشت ماه امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. به این ترتیب با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱ سال زندان برای خانم محمدی قابل اجرا است. ( اخبارروز، 21 تیر 1401)

تحصن و اعتراض زنان زندانی سیاسی در زندان قرچک در حمایت از زهرا صفایی و پرستو معینی

«سه ماه است که خانم زهرا صفایی و پرستو معینی درخواست ملاقات با پسر زهرا صفایی و برادر پرستو معینی که در زندان اوین است را دارند هر روز پاس کاری میشوند و به کار آنها رسیدگی نمیشود. حیات الغیب و الیاسی که قول رسیدگی داده بودند، بعد از این مدت دیروز جواب داده اند که ملاقات زندان به زندان انجام نمیشود.» بدنبال این تحصن و اعتراض حال زندانی سیاسی زهرا صفایی که پیشتر نیز در زندان دچار سکته قلبی شده بود به وخامت گرایید. سایر زنان زندانی برای حمایت از این مادر و دختر زندانی سیاسی اقدام به سردادن شعار کرده و صغری خدادادی رئیس زندان قرچک را مجبور به قبول خواست برحق این مادر و دختر زندانی سیاسی کردند. زهرا صفایی پیش از این نیز بازداشت و زندان را در سابقه خود دارد. او در سال ۸۵ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. وی همچنین در دهه شصت به عنوان فعال سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده بود. پدر خانم صفایی معروف به “حاجی صفایی” یکی از بازاریان سرشناس تهران بوده که در سال ۶۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شد. ( جوانه ها، ۲۳ تیر 1401)

بدون تکمیل دوره درمان، فریبا اسدی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد

فریبا اسدی در بهمن ماه سال ۹۹ از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. و توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد. فریبا اسدی مدتی پس از بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد ودر تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شد. اعزام خانم اسدی به بیمارستان در پی وخامت حال عمومی وی صورت گرفته است، گفت: “خانم اسدی که ۱۲ شب به بیمارستان اعزام شده بود، بدون تکمیل روند درمان و رسیدگی پزشکی مناسب، ساعت ۷ صبح به زندان بازگردانده شد. فریبا در وضعیت جسمانی بسیار نامناسبی است و از مشکلات قلبی، بیماری کلیوی و روماتیسم به شدت رنج میبرد. علیرغم تشخیص بهداری زندان مبنی بر لزوم در اعزام وی به بیمارستان، هر روز به عناوینی از اعزام او جلوگیری می‌شود. همچنین بهداری زندان به بهانه نداشتن بودجه، تنها به تزریق مسکن برای این زندانی که نیاز به داروهای درمانی تخصصی دارد، بسنده می‌کند. ( هرانا، 24 تیر 1401)

گزارشی از وضعیت مرضیه فارسی در زندان قرچک ورامین

مرضیه فارسی که پیشتر مبتلا به سرطان پستان بوده و مورد پرتودرمانی قرار گرفته است، هم اکنون به عنوان یک فرد نجات یافته از این بیماری نیازمند توجه متداوم پزشکی است. با این حال چکاپ توصیه شده توسط پزشکان انجام نشده و رژیم غذایی نیز به دلیل شرایط زندان رعایت نمیشود. همچنین علیرغم دستور پزشک متخصص مبنی بر عدم توان تحمل حبس، دادستانی با این امر مخالفت کرده است. خانم فارسی در اسفند ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین منتقل شد وی نهایتا مردادماه همان سال با تودیع قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. مرضیه فارسی نیز در پرونده ای جداگانه توسط دادگاه انقلاب محاکمه و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. محکومیت خانم فارسی با تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه زندان تقلیل یافت. وی در پی انتشار نامه ای در خصوص شرایط زندان، در دوران محکومیت خود با گشایش پرونده جدیدی مواجه شده و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد ه است. ( هرانا، 25 تیر 1401)

گزارشی از وضعیت فروغ تقی پور و نسیم جباریان در زندان قرچک ورامین

در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ فروغ تقی پور به همراه مادرش نسیم جباری، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. خانم جباری در آستانه نوروز ۹۹ با تودیع قرار از زندان آزاد شد. آنها  توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهامات “عضویت در یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” محاکمه و به ترتیب به ۵ سال و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. خانم جباریان در مرحله تجدیدنظر از اتهامات تبرئه شده و محکومیت خانم تقی پور عینا تایید شد. وی در پی انتشار نامه ای در خصوص شرایط زندان، در دوران محکومیت خود با گشایش پرونده جدیدی مواجه شده و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. ( هرانا، 25 تیر 1401)

نرگس محمدی: زن در نظام جمهوری اسلامی ممنوع است

نرگس محمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین طی نامه‌ای که در حساب اینستاگرام وی انتشار یافته، سرکوب مطالبات حق‌طلبانه زنان ایرانی توسط نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی را محکوم کرد. چکیده ای از متن نامه: رئیس قوه قضاییه، تلاش زنان برای توقف حجاب اجباری و برخورداری از حق پوشش را تلاش برای ترویج بی‌حیایی خوانده است، اما باید بدانند که تلاش زنان سرافراز جامعه ایران، تقلایی حق‌طلبانه و مبارزه‌ای شجاعانه است نه بی‌حیایی. این حکومت استبدادی زن‌ستیز است که ارزش‌های انسانی را وارونه کرده است. در نامکانی، متحمل حبس شده‌ام که ندامتگاه قرچک نامیده می‌شود. ماه‌هاست که در تلاش هستیم تا آنچه را که اقلام ممنوعه می‌نامند را مجاز کنیم. در این زندان اقلام بی‌شماری ممنوع هستند که دلیل آن زن‌بودن ماست. در این زندان خیار، موز و هویج جزء اقلام ممنوعه هستند چون ما زن هستیم و اشکال این میوه‌ها تحریک‌کننده است. در چنین زندان و چنین حکومتی من “نرگس محمدی “به عنوان یک زن و یک مادر اعلام می‌کنم که زیر بار حجاب اجباری حکومت نمی‌روم و اجبار را برنمی‌تابم، در زندان قرچک، میوه موز، خیار و هویج می‌خواهم، چرا که این محرومیت از میوه‌ها را توهین به زن می‌دانم، ناشی از ذهن بیماری که آن را قاعده کرده است. آزادی و برابری و سرزندگی، نشاط حق ما زنان است، حتی اگر بهای آن زندان و مرگ باشد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 26 تیر 1401)

ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی، به مرخصی درمانی رفت

طناز کلاهچیان، وکیل ناهید تقوی، و مریم کلارن، دختر این زندانی دوتابعیتی ایرانی آلمانی، در توییت‌هایی اعزام او به مرخصی درمانی را تأیید کردند. خانم تقوی ۶۷ ساله است و گفته می‌شود «به دلیل زندان طولانی‌مدت انفرادی» برای او مشکلات سلامتی جدی ایجاد شده است. این شهروند دوتابعیتی ایرانی آلمانی ۲۵ مهر ۱۳۹۹ در آپارتمان خود در تهران بازداشت شد. او سپس در رابطه با اتهاماتی از جمله «عضویت در یک گروه غیرقانونی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۰ سال و هشت ماه زندان محکوم شد. ایران در چند سال اخیر بازداشت شهروندان خارجی و دو تابعیتی را تشدید کرده است. وزارت امور خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان آمریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی، توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آنها شده است. ( VOAPNN ،۲۹ تیر 1401)

رسانه‌های حقوق بشری از انتقال زندانیان سیاسی زن از قرچک به اوین خبر دادند

رسانه‌های حقوق بشری در ایران از انتقال «همه زندانیان سیاسی» زن از زندان قرچک در ورامین به زندان اوین خبر می‌دهند.با این حال بر اساس این گزارش‌ها، هنوز از دلایل این جابه‌جایی اطلاع دقیقی در دست نیست. دختر عالیه مطلب‌زاده، یکی از این زندانیان، ۲۹ تیر در یک توییت این خبر را تایید کرده بود. یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با این کمپین، علت این انتقال را «شیوع بیماری سل» در بند زندانیان سیاسی زندان قرچک عنوان کرده است.

زندانیان محبوس در زندان‌های ایران با انواع و اقسام محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. ( شبکه جهانی کلمه، 31 تیر 1401)

خشونت علیه زنان

خشونت خانگی؛ قتل یک زن توسط همسرش در تهران

یک زن جوان در تهران در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش به قتل رسید. متهم در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک این استان مورد محاکمه قرار گرفته و در انتظار صدور حکم است.رسیدگی به این پرونده با گزارش ناپدید شدن زن جوانی در تهران آغاز شد. پدر وی با مراجعه به کارآگاهان پلیس آگاهی گفت: دخترم سارا چند سال قبل با مردی به‌ نام سهراب ازدواج کرد که حاصل ازدواج آنها دختری شش‌ ساله است.سارا و سهراب از مدتی قبل با هم اختلاف پیدا کرده و درگیر بودند. دیشب دامادم به خانه ما آمد و ادعا کرد سارا خانه را ترک کرده است. او زنی نبود که خانه و زندگی‌اش را ترک کند و احتمال می‌دهم بلایی سر او آمده است. با اعتراف متهم به قتل و تکمیل تحقیقات در دادسرا، پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد و متهم پای میز محاکمه قرار گرفت. (هرانا، 10 تیر 1401)

محاکمه متهم به تجاوز به یک دختر نوجوان در تهران

متهم به آزار جنسی، ضرب و شتم دختر نوجوانی در تهران، صبح روز شنبه ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۱۱ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده از سال ۹۹ با شکایت دختر جوانی به‌نام میترا آغاز شد. وی در زمان مراجعه به پلیس آگاهی اظهار داشت: روز حادثه در حال گذر از کوچه‌ای در پایین شهر تهران بودم که یکی از جوان‌های معتاد محل به‌نام اکبر راهم را بست و با تهدید چاقو من را به خانه‌ای متروکه برد که پاتوق معتادان بود و به من تعرض کرد. پس از اظهارات میترا، وی به پزشکی قانونی معرفی شد و کارشناسان پزشکی قانونی تعرض به او را تأیید کردند. ۶ ماه بعد از این واقعه، متهم به تجاوز که اکبر نام دارد، شناسایی و بازداشت شد. این متهم به اتهام تجاوز به عنف و دوستش سعید به اتهام معاونت در این جرایم در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند. (هرانا، 12 تیر 1401)

 ازدواج «دانش‌آموزان ۹ و ۱۰ ساله» مشکل‌آفرین شده است

حسین محمدزاده یک مقام آموزش و پرورش استان قزوین درباره «ازدواج زودهنگام» دانش‌آموزان و ارتباط آن با «ترک تحصیل»، گفته است در برخی از مناطق کشور «ازدواج ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ها را داریم» که مشکل‌آفرین شده است. دانش‌آموزی که می‌داند در« ۱۰-۱۱ سالگی» ازدواج خواهد کرد، از روند ابتدایی تحصیل، «از مدرسه کنده می‌شود» و مشتاق به ادامه تحصیل نیست و در چنین ازدواج‌هایی دخترهایی که با «پسرهای ۱۶-۱۷ ساله ازدواج می‌کنند … بعد از ۴-۵ سال خیلی از اینها متارکه می‌کنند… و زندگی‌هایشان بهم می‌ریزد.» رواج پدیده «کودک مادری» که بر اساس گزارش‌های رسمی «آسیبی پرخطر» شمرده می‌شود، یکی از پیامدها و عوارض پرشمار «کودک همسری» است که به ازدواج افراد زیر سن ۱۸ سال و دارای تعریف قانونی «کودک» اطلاق می‌شود. ( VOAPNN، ۱۵ تیر 1401)

یورش گشت‌های ارشاد اسلامی به خیابان‌ها و خشونت علیه زنان

رفتارهای فراقانونی مأموران گشت ارشاد اسلامی با زنان و دختران در سطح جامعه با گرم شدن هوا شدت یافته است. تصاویر و روایت‌های مردمی از وضعیت حاکیست، مأموران رفتارهای وحشیانه‌ی فیزیکی با شهروندان دارند و علیه دستگیرشدگان، زشتگویی کرده و ناسزاهای رکیک می‌گویند. گزارش‌ها از سطح شهرها و خیابان‌ها و همچنین مراکز اداری و آموزشگاه‌ها حکایت از یورش مأموران «امر به معروف» و گشت‌ارشاد اسلامی به زنان و دختران دارد که فضا را برای این قشر از جامعه ناامن‌تر از پیش می‌کند. شبکه‌های اجتماعی پُر از روایت‌های تلخ و دردناک از زنان مورد حمله قرار گرفته و دستگیر شده و همچنین شاهدان این بازداشت‌هاست. کاربران می‌گویند، مأموران رفتارهای زننده و توهین‌آمیزی دارند و از ضرب و جرح و فحاشی نیز ابایی ندارند. در یکی از طاقت‌فرساترین تابستان‌های گرم در چند دهه اخیر، در حالی‌ که مشکلات عمیق اقتصادی زنگ خطر بحران‌های اجتماعی را به صدا در آورده، نظام موضوع حجاب اجباری را به میان کشیده تا به جلو فرار کند و افکار عمومی را از ناکارآمدی مزمن و سوء مدیریت زمامداران در مورد مسائل مختلف منحرف کند. ( کیهان، 16 تیر 1401)

چون زن هستند نمی‌فهمند که خودآرایی موجب تحریک جنسی دیگران می‌شود

محمدحسن قدیری ابیانه گفت: گاهی در برخوردهای گشت ارشاد با زنان بی حجاب صحنه هایی رخ می‌دهد که چندش آور است اما مقصر آن زنانی هستند که به دستور پلیس بی توجهی کرده و از سوار شدن به خودروی پلیس امتناع میورزند. حرکت‌های افراطی و تلاش برای حذف حجاب اسلامی ، موجب شد افکار عمومی جریحه دار شده و تهدید کند که اگر دستگاه‌های مسئول وارد عمل نشوند مردم خودشان وارد شده و این بساط را جمع خواهند کرد. لذا معتقدم این رفتارهای هنجارشکنانه موجب شد مسئولان ذی ربط چاره ای جز ورود نداشته باشند. لازم به ذکر است آنهایی که دم از آزادی حجاب می زنند حدی برای آن مشخص نمی کنند. یعنی نمی گویند که منظور از آزادی حجاب فقط روسری است یا حدی ندارد و یا حد آن بستگی به خود شخص دارد که تصمیم بگیرد چه حد از پوشش را داشته باشد. یکی از دلایل اصلی گسترش تجرد، همین خودنمایی هاست که مشاهده می شود. این امر باعث می شود جوانان برای ازدواج به دنبال زنانی باشند که مطابق با زیبایی های نمایشی باشند. و در ادامه میگوید همان هایی که بی حجابی و فحشا و خیانت را ترویج می کنند، از نظر اقتصادی دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور و معیشت مردم هستند. تقویت اعتماد عمومی به مبارزه با اختلاس ها و رانت ها و فسادهای اقتصادی است که دولت در حال تلاش است و تا حدود زیادی هم ترمیم شده است. تلاش برای فساد اقتصادی مانع از تلاش برای فساد اجتماعی و شهوت پراکنی نیست. رعایت حجاب، امنیت اجتماعی را نیز تقویت می کند. همه مردم باید در امر به معروف و نهی از منکر فعال باشند اگر همه قوانین را رعایت کنند هیچ مشکلی پیش نمی آید.( تازه نیوز، 28 تیر 1401)

خودکشی

خودکشی نوجوان قربانی کودک همسری در سقز

یک دختر اهل سقز که قربانی کودک همسری بود با هویت سروه کمالی ۱۶ ساله روز  ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ خود را حلق آویز و به زندگی خود پایان داد. به گفته یک منبع مطلع، سروه کمالی ماه گذشته علی‌رغم میل باطنی خود و با اجبار پدر و مادرش ناچار به ازدواج شده بود. جسد سروه کمالی به پزشک قانونی شهر سقز منتقل شده و تاکنون به خانواده‌ش تحویل داده نشده است. (هه‌نگاو، 1 تیر 1401)

کودک همسری؛ باز هم خودکشی دختر نوجوان در سقز

دختری  ساکن در سقز که ۱۷ سال سن داشت، اقدام به خودکشی کرد و زندگی‌اش را به پایان می‌رساند. علت این اقدام وی نامزدی اجباری و یا اختلاف با خانواده عنوان شده است.از فرودین تا کنون چندین نوجوان زیر ۱۸ سال (دختر و پسر) در سقز خودکشی کرده‌اند؛ مهم‌ترین علت خودکشی در میان دختران نوجوان این منطقه ناآگاهی خانواده‌ها، فقر و ازدواج‌های زودرس و ناخواسته به دلیل سنت‌های غلط است. لازم به ذکر است که اخیرا هرانا در گزارشی به بررسی آمار خودکشی کودکان و نوجوانان در استان کردستان پرداخته است.سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. (هرانا، 10 تیر 1401)

خودکشی یک دختر ۱۵ ساله در جوانرود

یک دختر نوجوان ۱۵ ساله اهل شهرستان جوانرود با هویت روژین صفری ، اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد.

بر اساس گزارش رسیده به هه‌نگاو، روژین صفری اهل روستای کولسه از توابع جوانرود به دلیل اختلافات خانوادگی خود را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داده است. جسد این دختر نوجوان به پزشک قانونی کرمانشاه منتقل شده است.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون (۴ ماه) دست‌کم ۸ دختر نوجوان زیر ۱۸ سال در شهرهای مختلف کُردستان اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داده‌اند. ( هه نگاو، 28 تیر 1401)

قتل ناموسی

قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش در نورآباد ممسنی

یک دختر نوجوان در شهر نورآباد از توابع شهرستان ممسنی واقع در استان فارس، روز دوشنبه ۶ تیر، توسط پدر خود به وسیله اسلحه شکاری به قتل رسید. هویت این نوجوان “آریانا لشکری، ۱۶ ساله، فرزند محمد کاظم و ساکن شهر نورآباد از توابع شهرستان ممسنی در استان فارس” توسط هرانا احراز شده است. لازم به ذکر است بر اساس قانون مجازات اسلامی پدری که فرزندش را بکشد در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم میشود. در برخی موارد پدران، پس از بررسی این موضوع که پدر به دلیل قتل فرزند اعدام نمیشود دست به قتل زده‌اند. (هرانا، 8 تیر 1401)

 

قتل یک زن توسط همسرش در تهران

۳۰ خرداد، یک زن جوان در تهران، در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش به قتل رسید. عامل قتل که متواری شده بود، بعد از شناسایی بازداشت شد. متهم در اعترافات خود به ماموران گفت: «ما تبعه یکی از کشورهای همسایه هستیم و ۶ سال قبل به ایران آمدیم. همسرم از اقوام نزدیکم بود و حاصل این ازدواج پسری دو ساله است. من ضایعات جمع کن هستم، اما وضع مالی خوبی ندارم و همسرم اصلاً به این موضوع توجه نمی‌کرد. درخواست‌های همسرم تمامی نداشت، سر همین موضوع باهم دعوایمان می‌شد و با وجود یک بچه این درگیری‌ها تمامی نداشت. آن شب از سر کار آمدم و خیلی خسته بودم همسرم دوباره شروع به غر زدن کرد و من از شدت عصبانیت پارچه‌ای را که در گوشه اتاق بود دور گردنش پیچاندم. به خودم که آمدم، دیدم همسرم نفس نمی‌کشد. بلافاصله به مادر و عمویم خبر دادم و آنها خودشان را به خانه رساندند و با اورژانس و پلیس تماس گرفتند. خودم هم فرار کردم، اما به شدت عذاب وجدان داشتم و ناراحت بودم و از اتفاقی که افتاده بشدت پشیمانم.» به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران متهم به اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت منتقل شد و تحقیقات ادامه دارد. (هرانا، 2 تیر 1401)

قتل یک زن توسط همسرش در مشهد

۲ تیر، یک زن جوان در مشهد، در پی اختلافات خانوادگی توسط همسرش با ضربات کارد به قتل رسید. متهم به قتل پس از ارتکاب جرم خود را به کلانتری شفای مشهد معرفی کرد. در این گزارش آمده است، متهم بعد از ارتکاب جرم خود را به کلانتری شفای مشهد معرفی کرده و نیروهای تجسس عازم خیابان هدایت ۴۷ شدند و طی تحقیقات و بررسی ها حاکی از آن بود که زن جوان ۳۴ ساله، ۳ ساعت قبل و با اصابت بیش از ۲۰ ضربه کارد به قتل رسیده است. متهم در اعترافات خود به ماموران گفت: من و همسرم اختلاف دیرینه داشتیم. خانواده او خیلی در زندگی من دخالت می کردند این درحالی بود که شرایط اقتصادی خوبی نداشتیم و همه اختلافات ما به خاطر مغازه ای آجیل فروشی بود که مدتی قبل خریدم و همسرم اصرار داشت که سند آن را به نام او ثبت کنم و مرا تهدید به طلاق میکرد، بعد از ظهر پنجشنبه وقتی همسرم از سرکار به خانه آمد و ناهارش را خورد کنار سفره دراز کشید. پسر ۶ ساله ام نیز در خانه مادرزنم بود و من و «بهاره» تنها بودیم. در یک لحظه گلویش را فشار دادم ولی چون سروصدا می کرد با چاقویی که در کنار سفره قرار داشت ضربات متعددی به گلویش زدم و دیگر نفهمیدم چند ضربه هم به نقاط مختلف پیکرش وارد کرده ام. (هرانا، 4 تیر 1401)

دره شهر؛ مردی پس از کشتن همسر و خواهر همسرش به زندگی خود پایان داد

در شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام یک مرد همسر و خواهر همسر خود را به قتل رساند و خود نیز با اسلحه اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد.فرد ضارب به منزل پدر زنش رفته و با اسلحه اقدام به کشتن همسرش با هویت ”محدثه ملکیان“ ۳۰ ساله و خواهر همسرش با هویت ”کیمیا ملکیان“ ۱۶ ساله نموده است.بر اساس گزارش رسیده، این فرد با هویت ”فرید سلیمانی“ مادر زن خود را نیز مجروح کرده و سپس با اسلحه به زندگی خود پایان داده است. (هه‌نگاو، 11 تیر 1401)

قتل زن ۲۳ ساله سردشتی توسط همسرش

یک زن ۲۳ ساله اهل سردشت با هویت فاطمه زارعی روز یک‌شنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ در شهر اربیل (هولیر) پایتخت اقلیم کُردستان توسط همسرش با هویت اسماعیل عبدالله‌منش با ضربات چاقو به قتل رسیده است. جسد فاطمه زارعی که اهل سردشت بوده دو روز پس از قتل در شهر قلعه‌دزه‌ از توابع استان سلیمانیه بدون برگزاری مراسم ختم و حضور هیچ یک از اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شده است. اسماعیل عبدالله‌منش سه سال پیش نیز یک جوان ۲۰ ساله را به ظن داشتن رابطه با همسرش‌به قتل رسانده و همسرش را نیز با ضربات چاقو زخمی کرده است. فاطمه زارعی سه سال پیش (۱۳۹۸) و پس از ترخیص از بیمارستان به شهر اربیل رفته و آنجا مشغول کار مدلینگ بوده است. اسماعیل عبدالله‌منش پس از قتل همسرش متواری بوده و تاکنون بازداشت نشده است. (هه‌نگاو، 12 تیر 1401)

آسیبهای اجتماعی

تدریس دبیران مرد در تمام دبیرستان‌های دخترانه ایران ممنوع شد

تخصیص دبیر غیرهمجنس در مدارس دوره اول و دوم متوسطه در همه مدارس عادی دولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد و حتی مدارس غیردولتی در ایران ممنوع اعلام شد. بر اساس توضیحات آقای کاظمی، از آنجایی که مدارس به تفکیک جنسیت تاسیس می‌شوند در نتیجه تطابق جنسیت کارکنان مدارس با دانش‌آموزان نیز الزامی است. پیشینه قانون ضوابط حضور معلمان مرد در مدارس دخترانه به سال ۱۳۷۷ باز می‌گردد. در آن سال مصوب‌های از سوی شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شد که بر اساس آن استفاده از معلمان مرد به شرط و شروط مختلف بلامانع خواهد بود. مسعود ثقفی سخنگوی وقت آموزش‌‌‌ و ‌پرورش شهر تهران، در همان زمان اعلام کرد که در صورت کمبود نیروی تدریس زن در مدارس دخترانه، با احراز صلاحیت اخلاقی و سیاسی دبیران مرد پیشنهادی و رعایت شروط تاهل و دارا بودن حداقل ۳۵ سال‌سن، بلامانع است.این قانون در طی سال‌ها با انتقاداتی همراه بود. فرحناز مینایی‌پور مشاور امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش دولت روحانی، با انتقاد از اعمال محدودیت برای حضور معلمان مرد در حوزه المپیاد و تدریس دروس مربوطه در مدارس دخترانه، از این قانون به عنوان یک روش تبعیض جنسیتی نام برد و گفت که اجرای این قانون موجب می‌شود این تفکر در میان دانش‌آموزان رواج پیدا کند که فرصت‌های بسیار بیشتری برای پسران وجود دارد. (VOAPNN، 4 تیر 1401)

مردان کوچک عیالوار؛ بحران ازدواج پسر بچه‌ها

محمدطاها یک «شوهر کودک» است که در مورد حکم دادگاه برای ازدواج خود چیزی نمی‌داند. می‌گوید: «آزمایش دادیم و در یک دفترخانه در بندر ترکمن عقد کردیم.» ازدواج کودکان در ایران به دلیل سیاست‌های مورد تاکید آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری ‌اسلامی ایران در مورد فرزندآوری به شدت تبلیغ و ترویج می‌شود. مطابق با گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران،‌ طی پنج سال گذشته، حدفاصل سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ازدواج حدود ۱۶۳ پسربچه کمتر از ۱۵ سال و ۱۹۳ هزار و ۳۰۵ مورد دختربچه بین ۱۰ تا ۱۴ سال ثبت شده است. در این فاصله، ۱۲ دختربچه کمتر از ۱۰ سال نیز به اجبار ازدواج کرده‌ و شش هزار و ۵۷۳ پسربچه بین ۱۵ تا ۱۹ ساله در سال ۱۴۰۰ سر سفره عقد نشسته‌اند. محمد طاها اهل بندر ترکمن است. او ۱۶ ساله بود که برای ازدواج اجباری آماده‌اش کردند. از هفت سالگی هم در تهران دست‌فروشی کرده است. همسرش هنگام ازدواج، ۱۲ سال داشته است و به همین دلیل با حکم دادگاه، ازدواج آن‌ها را ثبت کرده‌اند. طبق «قانون مدنی ایران»، حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است. اما با مراجعه به دادگاه و تقاضای صدور حکم رشد، قاضی چند سوال از کودک می‌پرسد و حکم «رشید بودن» را برای او صادر می‌کند و بدین ترتیب اجازه ازدواج او داده می‌شود. (ایران وایر، 9 تیر 1401)

ثبت اسامی مادران باردار در سامانه جامع/ فرایند مجوز سقط جنین ناسالم

دکتر صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت  درباره فرایندی که در جهت حفظ و صیانت از جنین سالم طی می‌شود، بیان کرد: در گذشته بنابر تشخیص پزشک و گواهی پزشک قانونی، فرایند سقط جنین ناسالم اجرایی می‌شد. در شرایط فعلی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت این اختیار از پزشک سلب شده است و پس از طی کردن یک فرایند اجرایی، اجازه سقط جنین ناسالم با حکم قاضی صادر می‌شود. یعنی ما غربالگری‌ انجام نمی‌دهیم که بخواهیم جنینی را سقط کنیم، بلکه ما غربالگری انجام می‌دهیم تا به مادر و خانواده اطمینان دهیم جنین سالم است. در موارد استثنا ممکن است به دلایل مختلف پزشکی یا حَرَج نیاز به سقط باشد که این موارد در پزشکی قانونی و با حکم نهایی قاضی در نظر گرفته و انجام می‌شود. البته در این موارد نیز نباید بروج روح اتفاق افتاده باشد و سن بارداری باید کمتر از ۴ ماه باشد. خانواده‌ای که دغدغه غربالگری را دارد باید در زمان معین به پزشک مراجعه کند. جباری تاکید کرد: از زمانی که خانم باردار به پزشک مراجعه می‌کند و درخواست آزمایش یا سونوگرافی صورت می‌گیرد، نتایج آن باید در سامانه مربوطه ثبت شود و بر اساس دستورالعمل علمی چه در بررسی‌های اولیه مشخص شود که جنین سالم است و چه مشخص شود نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد، کلیه اقدامات باید در یک سامانه یکپارچه ثبت شود که سرعت رسیدگی به امور افزایش یابد. پایلوت سامانه، اجرایی شده اما هنوز نهایی نشده است. ( ایسنا، 26 تیر 1401)

مادر باردار در بیمارستان علی آباد کتول به کما رفت / زن جوان را بستری نکردند!

روز جمعه خانم جوانی که با درد شدید در ناحیه شکم و لگن به بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) علی آباد کتول مراجعه کرده بود، با تجویز سرم توسط پزشک و بدون بررسی دقیق از طریق ابزار تشخیص پزشکی همچون سونوگرافی و… به خانه فرستاده شد. وی که وخامت حالش همچنان ادامه داشت، دوباره به بیمارستان مراجعه کرد، اما پزشک اورژانس که ظاهراً اعتقادی به بستری کردن بیماران بد حال ندارد، علیرغم پیشنهاد و اصرار پرستاران به لزوم بستری خانم جوان، همچنان معتقد بود نیازی به بستری شدن و پیگیری علت درد شدید این بیمار نیست. خانواده بیمار که بی توجهی پزشک نسبت به حال وخیم وی را می بینند، تصمیم می گیرند بیمار خود را با آمبولانس شخصی به گرگان منتقل کنند که در آنجا مشخص می شود این خانم جوان، باردار ی خارج از رحم داشته و به دلیل تاخیر در تشخیص و انتقال به اتاق عمل، به کما برود. قصور پزشکی و سوء مدیریت در تنها بیمارستان علی آباد کتول مسبوق به سابقه است، به طوری که این بیمارستان جایگاه مثبتی میان شهروندان نداشته و نتوانسته رضایت عمومی را کسب کند. رسانه ها نیز بارها به مشکلات و کمبودهای موجود در آن پرداخته اند. اما مدیریت ضعیف و نبود گوش شنوا سبب شده برخی بیماران در اثر این بی توجهی ها و کوتاهی ها، دچار آسیب های جدی شوند. ( رکنا، 27 تیر 1401)

تهدید پزشکان توسط وزارت بهداشت؛ هر گونه توصیه به غربالگری مجازات می‌شود

رسانه‌های ایران به تازگی نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت خطاب به دانشگاه‌ها و مراکز خدمات پزشکی سراسر کشور را منتشر کرده‌اند که در آن پزشکان تهدید شده‌اند که در صورت هرگونه توصیه به غربالگری ناهنجاری جنینی، مجازات خواهند شد. در این نامه آمده است که هرگونه آموزش، مشاوره و توصیه به انجام غربالگری ناهنجاری‌های جنینی در مراکز سطح یک یعنی مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های سلامت ممنوع است. امروز همچنین صابر جباری، رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت اعلام کرد که از این پس اختیار سقط جنینی که ناسالم است، از پزشک سلب شده و تنها با حکم قاضی انجام خواهد شد. ( ایران وایر، 27 تیر 1401)

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها