نگاهی به گزارشات محیط‌ زیستی در ایران

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت دچار صدماتی شده است. گزارش پیش رو حاصل ثبت ۴۱ واقعه محیط زیستی ایران است که در روزهای اخیر منتشر و با هدف آگاه سازی گردآوری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در دو هفته‌ای که گذشت، دستکم ۱۰ صیاد و شکارچی غیرمجاز بازداشت و به مراجع قضائی معرفی شدند. به علاوه بیش از ۷۸ تن چوب جنگلی قاچاق کشف و ضبط شده و ۲۹ متخلف در این رابطه دستگیر شد. در این دو هفته، بر اساس اخبار منتشر شده لاشه یک بزکوهی در منزل یک شکارچی در لرستان کشف شد و یک عدد یوزپلنگ ماده و یک قلاده خرس قهوه ای بر اثر تصادف در سمنان و خراسان شمالی تلف شدند و همچنین تعداد زیادی از ماهیان دریاچه نمک در بندر ماشهر به صورت دسته جمعی تلف شدند. علاوه براین یک قلاده خرس سیاه آسیایی در سیستان و بلوچستان مشاهده شده است. افزون بر این، وقوع دستکم سه فقره آتش سوزی در مناطق مختلف کشور موجب از بین رفتن ۴۴ هکتار از منابع طبیعی شهرهای مریوان و مهاباد شد. از سوی دیگر، شاخص کیفی هوا دستکم در ۱۲ شهر ناسالم برای گروه‌های حساس و یا ناسالم و خطرناک برای تمام گروه ها اعلام شد. از دیگر اخبار محیط زیستی این دو هفته می‌توان به تداوم خشکسالی و همچنین بحران‌های ناشی از سو مدیریت در مقوله پسماند و آلاینده های محیط زیستی در نقاط مخالف کشور اشاره کرد، که در گزارش پیش رو به برخی از آنها پرداخته شده است.

آسیب رسانی به جنبه های مختلف محیط زیست در ایران کماکان ادامه دارد. از سویی شهروندانی وجود دارند که به دلیل عدم آموزش یا نیازهای مالی دست به تخریب و آسیب رسانی به محیط زیست می زنند و از سوی دیگر نهادهای متولی در تلاش هستند تا از حجم این آسیب ها بکاهند، هر چند این تلاش ها قابل تقدیر است اما به نظر نمی آید میزان آن با شرایط محیط زیستی ایران تطبیق داشته باشد.

بازداشت و محکومیت متخلفان محیط زیستی

یکی از موضوعات مورد بحث محیط زیست مسئله حمایت از منابع طبیعی بوده و از سوی دیگر، حفاظت از جنگل‌ها،حیات وحش و جلوگیری از قاچاق چوب، شکار و صید بی رویه به عنوان بخشی از مقوله حفاظت از منابع طبیعی، و در نهایت حفظ محیط زیست تلقی می‌شود. بسیاری از حیوانات، به دلیل شکار غیرقانونی در معرض خطر قرار دارند.

طی دو هفته اخیر، با تلاش محیط بانان و جنگل بانان، دستکم ۱۰ شکارچی متخلف در استان های قزوین، اردبیل، تهران، فارس، کردستان و هرمزگان بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند. علاوه بر این طی هفته گذشته بیش از ۷۸ تن چوب قاچاق در استان های مازنداران، قم (محور قم به گرمسار) ،قزوین و نیشابور کشف و ضبط شده و ۲۹ نفر در این راستا بازداشت شدند.

همچنین، حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان از صدور کیفرخواست ۲۱ نفر از عاملان تخریب، خرید و فروش چوب درختان جنگل‌های هیرکانی در دادسرای کردکوی خبر داد.

علاوه براین، سرهنگ علی زرینی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان آوج در قزوین از کشف ۱۰ تن چوب قاچاق خبر داد و گفت: مأموران کلانتری مرکزی حین گشت زنی در بلوار اصلی آبگرم به یک دستگاه کامیون مشکوک و با بررسی آن مشخص شد، خودرو حامل چوب جنگلی فاقد مجوز حمل و بهره برداری از اداره منابع طبیعی است.

در دو هفته ای که گذشت، سرهنگ سلمان آدینه وند، فرمانده یگان امداد تهران از کشف ۳ راس لاشه قوچ کوهی و گزار در گردنه قوچک خبر داد و گفت: در این عملیات علاوه بر کشف حیوانات شکار شده، ۲ شکارچی غیر مجاز بازداشت و پرونده آنها برای رسیدگی تحویل کلانتری قائم شدند.

در این راستا رئیس اداره محیط زیست کازرون از بازداشت یک نفر در حین عملیات قطع درخت با اره برقی در جنگلهای دشت بزم کازرون خبر داد و گفت : علاوه براین، سه نفر شکارچی غیر مجاز در منطقه شکار ممنوع کوه سرخ در کازرون بازداشت شد و هر ۴ نفر به مقامات قضایی معرفی شدند.

اقبال حمیدی سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان، از کشف و ضبط ۷ قطعه گوشت بز وحشی و ادوات شکار از ‌یک فرد خاطی در شهرستان کامیاران خبر داد و گفت: «از این متخلف ۹ قطعه کبک و ۱۲ قفس چوبی کشف و ضبط شد و کبک‌ها پس از معاینات پزشکی و اطمینان از سلامتی در زیستگاه‌های مناسب شهرستان رهاسازی می‌شوند.»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودان گفت: دو متخلف را در منطقه برنطین بازداشت شدند و از متخلفان لاشه یک راس قوچ وحشی به همراه یک قبضه اسلحه شکاری کشف و ضبط شد.

حیات وحش

حیات‌ وحش به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان و تمام گیاهانی گفته می‌شود که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت یا کمک انسان بر روی کره زمین زندگی کرده و آب و خوراک خود را خود تأمین می‌کند. اما دخالت و تصرف انسان در زیستگاه های طبیعی و مصرف بی‌رویه منابع طبیعی بسیاری از گونه های حیاط وحش را در معرض انقراض قرار داده است.

طی دو هفته ای که سپری شد، لاشه یک بز کوهی در منزل یک شکارچی غیر مجاز در لرستان کشف شد.

افشار کاوه، مسئول منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد در این خصوص گفت: در پی گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر شکار غیر مجاز یک راس بز کوهی در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، با اقدامات لازم به بازرسی منزل این شکارچی غیر مجاز کرده و یک دست کله و پاچه بز کوهی کشف شد.

وی در ادامه افزود: جریمه شکار هر راس بز وحشی ۷۵۰ میلیون ریال می باشد که متخلف علاوه بر تحمل جرایم کیفری نظیر حبس باید میزان آن را به حساب خزانه  دولت بابت خسارت به محیط زیست بپردازد.

از سوی دیگر، ایرج سلیمانی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر گفت: روز جمعه ۱۴ مردادماه، خبر مرگ دسته جمعی تعداد زیادی از ماهیان دریاچه نمک بندر ماهشهر به این اداره گزارش داده شد.

وی با بیان اینکه علت مرگ این ماهیان در حال بررسی است، افزود: سال گذشته نیز همین اتفاق افتاده بود و مشخص شد که علت مرگ دسته‌جمعی ماهی‌های این دریاچه کاهش سطح آب و در نتیجه کاهش اکسیژن مورد نیاز ماهیان بوده است.

علاوه بر این، مجید غضنفری، مشاور رسانه‌ای سابق یگان حفاظت سامان محیط زیست با انتشار خبر مرگ یک یوزپلنگ ماده در صفحه شخصی خود نوشت: شب جمعه ۱۴ مردادماه، یک یوزپلنگ ماده ایرانی در محور میامی استان سمنان بر اثر برخورد با خودروهای عبوری جان باخت.

علاوه بر این، مرتضی پورمیرزای، مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، از وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا، خواستار «فنس‌کشی، نورپردازی و پل زدن مناسب در مسیر رفت‌وآمد یوزها» در دو سمت جاده عباس آباد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شب یکشنبه ۱۶ مردادماه، یک قلاده خرس قهوه‌ای بالغ در تصادف با خودرو در مسیر جوزک به آشخانه تلف شد.

در دو هفته ای که گذشت، داود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از ارائه گزارش مشاهده یک قلاده خرس سیاه آسیایی در حوزه شهرستان نیکشهر، خبرد داد و گفت : خرس سیاه آسیایی در گویش بلوچی «مَم» نامیده می شود از نظر حفاظتی در زمره گونه های در خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست است.

عقیل دشتیان‌نسب، رئیس پژوهشکده میگو کشور، با بیان کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ذخایر میگو در خلیج‌فارس امسال نسبت به سال گذشته، گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار تن میگو در خلیج‌فارس محدوده استان بوشهر صید شد، پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و ۵۰۰ تن میگو در آب‌های استان بوشهر صید شود.

خشکسالی

خشک‌سالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجهٔ آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حد معمول در مدت معین بیشتر شود و عدم مدیریت صحیح منابع آبی در کشور، اثرات جبران ناپذیر این مهم را عمیقتر میکند.

بر همین اساس در نتیجه فقدان مدیریت کارآمد، خشکسالی و کمبود آب در بسیاری از استان های کشور رو به افزایش است و خسارات جبران ناپذیری را بر اکوسیستم این مناطق وارد کرده است.

در دو هفته ای که گذشت، آخرین آمارها نشان می‌دهد که میانگین بارش باران در استان گلستان در تیرماه امسال ۱.۹ میلیمتر بوده و حاکی از کاهش ۸۹ درصدی بارش باران نسبت به میانگین بارش بوده و میانگین بارش از ابتدای سال زراعی (اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان تیرماه) ۳۳۵.۵ میلیمتر بوده و میزان بارش ۱۹ درصد (معادل ۷۸ میلیمتر) کاهش داشته است.

علاوه بر این، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در روز شنبه ۸ مرداد اعلام کرد: در پی تند باد شدید و خیزش گرد وغبار، میزان غلظت گرد وغبار در هوای اهواز به حدود ۱۰هزار میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

افزون براین، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در خصوص بارندگی های دو هفته اول مرداد و وضعیت خشکسالی گفت: بعد از بارندگی‌ها، میزان کمبود بارش از ۲۸.۵ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافت؛ یعنی تنها ۴.۵ درصد از کم‌بارشی‌ها جبران شد. در برخی استان‌ها همچون کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و اغلب نقاط خوزستان بارشی ثبت نشد و در این استان‌ها خشکسالی شدید همچنان حاکم است. در تهران نیز بارندگی ۳۴ درصد زیر حد نرمال است. وضعیت سدها هم اصلا مناسب نیست و حداکثر ۲۵ درصد سدها آب دارند.

همچنین، علی‌محمد طهماسبی دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار به بروز طوفان‌های گرد و خاک در اثر مانسون در پاییز ۱۴۰۱ هشدار داد و گفت: سیلاب‌های واردشده به دشت‌ها در استان خوزستان تبدیل به گرد و خاک سنگین در ماه‌های آینده خواهد شد. گفتنی است علاوه بر خوززستان، در کرمان و خراسان جنوبی هم احتمال بروز چنین معضلی وجود دارد.

بنابر انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی روز چهارشنبه ۱۲ مرداد، طوفان شن در جاده راور محور کرمان به خراسان جنوبی رخ داده است.

 

از سوی دیگر، طبق آمار اعلام شده توسط رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم ۱۸ استان کشور درگیر فرونشست هستند که استان‌های اصفهان ۳۱، تهران ۳۰، کرمان ۲۴  و خراسان رضوی ۲۵ درصد دارای بیشترین تعداد فرونشست زمین را دارند.

همچنین امیدی، فعال و کارشناس محیط زیست با اعلام فرو نشست در تهران تاکیید کرد: در تهران سالانه ۲۴ سانتی متر فرو نشست داریم که در مناطق جنوب غرب و غرب تهران بیشتر مشاهده میشود. وی در ادامه از بروز فرو نشست در محدوده میدان انقلاب و خیابان انقلاب خبر داد.

داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب بین المللی هامون و هامون جازموریان در سیستان و بلوچستان، مدتهاست که دچار خشکسالی شده و علیرغم بارندگی های اخیر در سرچشمه رودخانه هیرمند و حوضه آبریز آن، متاسفانه همچنان خشک و بی آب هستند.

کاشناسان محیط زیست با بیان اینکه تنها راه نجات تالاب بین المللی هامون رها سازی آب رودخانه هیرمند از سد کجکی و بند کمال خان در افغانستان است گفتند: متاسفانه جریان آب این رودخانه از چندین سال پیش بسته شده و حق آبه ایران از هیرمند که براساس معاهده سال ۱۳۵۱ سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب است رها سازی نشده و علیرغم پیگیری ها متاسفانه همچنان راه بر انتقال آب به هامون از سوی کشور همسایه بسته است.

علاوه بر این، حشمت الله کوثری رئیس اداره حفاظت محیط زیست اشتهارد اعلام کرد: خشکسالی و نبود آب های سطحی و برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در مرز شهرستان های اشتهارد و بویین زهرا شده است.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه از سال ۷۶ آغاز شد اما امسال با خشک شدن ۹۵ درصد این تالاب بین المللی، بدترین وضعیت تاریخ دریاچه از نظر کم‌آبی رقم خورده است.

لازم به ذکر است، تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه در حدود دوسال است که تا کنون به مرحله بهره برداری نرسیده است و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو اعلام کرد: این تونل به طول ٧٠٠ متر به علت شتاب زدگی در مطالعات و آبگیری زودتر از موعد انتقال آب به دریاچه ارومیه ترک خورده است.

حق تنفس و هوای پاک

بر اساس گزارش‌ها، سالانه تعداد پرشماری از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. این مشکل علتی جز سو مدیریت و عدم توجه به کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی در این زمینه ندارد.

طی دو هفته گذشته شاخص کیفی هوا در شهرهای تهران ۱۲۴، اهواز ۱۵۷، اصفهان ۱۱۳، نهبندان ۱۵۳، بندر ماهشهر ۱۷۸، سوسنگرد ۱۵۸، شوشتر ۱۵۶، اندیمشک و دزفول ۱۵۳، شادگان ۱۵۲ و شوش ۱۱۰ در وضعیت هشدار برای ساکنین و یا ناسالم و خطرناک برای تمام گروه‌ها اعلام شد.

بنا بر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، شاخص کیفی هوای امروز در شهر بندر امام خمینی به ۳۶۷ AQI رسید که نشان دهنده خطرناک بودن هوا است.

از ابتدای امسال تا امروز، هوای شهر تهران ۲ روز در وضعیت پاک، ۶۸ روز در وضعیت قابل قبول، ۶۱ روز در وضعیت ناسالم برای افراد حساس جامعه، ۶ روز در وضعیت ناسالم برای عموم مردم، ی۲ روز در وضعیت بسیار ناسالم و ۲ روز در وضعیت خطرناک قرار داشته است.

بر اساس گزارش منابع داخلی، در طی ۴۰ سال گذشته ۵۲ هزار اصله درخت چنار، در خیابان ولیعصر تهران نابود شدند.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای چهارم شهر تهران، از ۶۰هزار درخت اولیه در خیابان ولیعصر فقط حدود ۸ هزار اصله درخت باقی مانده خبر داد و گفت: «در سال‌های اخیر ساخت‌وسازهایی در دو طرف خیابان و جوار این درختان انجام شده است. ساختمان‌های مرتفع ساخته شد و خاکبرداری ۳۰ متری و بیشتر در حاشیه خیابان صورت گرفت. ریشه‌های درخت چنار عمیق و متفرق است، وقتی خاکبرداری می‌کنند، از طرفی ریشه‌ها قطع می‌شوند و از سوی دیگر نهلینگ که انجام می‌دادند با فرستادن میلگرد یا سیمان زیر درختان آنها را یا خشک کرده‌اند یا تاثیر بر شادابی و نمو آنها داشته‌اند.»

نمایشگر ویدیو

همچنین در طی دو هفته ی گذشته، در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی حاکی از آن بود که شماری از درختان در خیابان مرجان، منطقه یک تهران، خشک و نابود شده است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که جزئیات آن در پی می آید:

از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حد مجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌ است.

آتش سوزی جنگل ها و مراتع

به طور کلی جنگل‌ها در نتیجه عمل کربن گیری مرتباً گاز کربنیک هوا را که در اثر تنفس موجودات زنده و فعل و انفعالات شیمیایی و آلودگی های محیط زیست وارد هوا می‌شود جذب کرده و گاز اکسیژن را پس می‌دهد. از این رو باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرند.

در دو هفته ای که گذشت، وقوع دستکم سه فقره آتش سوزی در مناطق مختلف کشور موجب از بین رفتن ۴۴ هکتار از منابع طبیعی شهرهای مریوان و مهاباد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: آتش‌سوزی در دامنه قله کوه امام شهر مریوان مساحت ۱۹ و نیم هکتار از جنگل‌های این منطقه را درگیر حریق کرد.

علاوه بر این، مراتع پایین دست روستای گرد یعقوب مهاباد که در اثر بی احتیاطی چوپانان دچار آتش سوزی شده بود، مهار شد و در نتیجه آن حدود یک و نیم هکتار از پوشش گیاهی این مراتع سوخت.

همچنین در طی روزهای گذشته ۲۰ هکتار از جنگل‌های بلوط اطراف قه‌لای مریوان در کام آتش سوخت. علاوه بر درختان، حیات جانوری این جنگل‌ها هم در آتش‌سوزی‌ها آسیب دیده است، از جمله چندین سگ گرفتار آتش شده و سوختند.

بحران پسماند و آلاینده های محیط زیستی

طی دو هفته اخیر، یک واحد نساجی در شهرستان ملارد به دلیل اینکه موجب آلودگی محیط زیست شده بود پلمب شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد ضمن اعلام این خبر گفت: این واحد با فعالیت غیر اصولی و آلاینده در زمینه تولید و تکمیل پارچه، موجب آلودگی محیط زیست و نارضایتی شهروندان شده بود.

علاوه بر این، بابل رود، که یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های شمال ایران، با طول ۱۰۹ کیلومتر است، با ورود شیرابه ها و فاضلاب خانگی و صنعتی به زباله دانی تبدیل شده است.

حسین حیدرپور ، رئیس محیط زیست شهرستان بابل، در این خصوص اظهار کرد: آلودگی شدیدی در رودخانه بابلرود وجود دارد که یک فاجعه بزرگ زیست محیطی است و سلامتی مردم را به خطر انداخته است اما متأسفانه در طی چندسال اخیر طی چند نامه به شهرداری اخطار داده شده است اما متأسفانه تاکنون اتفاقی صورت نگرفته است.

براساس گزارشات داخلی، کارشناسان و پژوهشگران حوزه تالاب اعلام کردند: تالاب انزلی به جهت انباشت رسوبات از حالت اسفنجی خارج شده و دیگر توان جذب آب در خود را ندارد و بیشترین رسوبات از رودخانه پسیخان وارد تالاب انزلی می شود و اگر بصورت درست و اصولی لایروبی نشود امکان وقوع هر نوع سیلاب در شهرهای همجوار (انزلی، صومعه سرا ، رشت و خمام ) با این تالاب صورت گیرد.

همچنین در این گزارش به نقل از سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد بار رسوبی وارده به تالاب انزلی را حدود ۳۸۶ هزار و ۶۰۲ تن اعلام کرده اند.

ایران بین ۱۰ کشور نخست در مصرف و تولید پسماندهای پلاستیکی قرار دارد.

همچنین عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف ایران از افزایش دو برابری تقاضای ظروف پلاستیکی نسبت به محرم سال قبل خبر داد،

شقایق افشار، رئیس اداره حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و کیسه‌های نایلونی فاقد ارزش بازیافت هستند و باید دفع نهایی شوند، گفت: به دلیل پایداری و ماندگاری محصولات پلاستیکی در طبیعت اثرات منفی زیست محیطی زیادی مانند آلودگی خاک و آب، آسیب به چرخه غذای انسان و جانوارن، اثر منفی بر بهداشت و سلامت را تحمیل می‌کند و علاوه بر ایجاد منظر نا زیبا در طبیعت هزینه‌های مدیریت پسماند را افزایش می‌دهد.

علاوه براین، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبیک اعلام کرد: دهیار روستای کوندج به علت تخلیه غیرمجاز پسماندها عادی و خانگی در سیلوی بتنی و آتش زدن پسماند و عدم رعایت  ملاحظات زیست محیطی به دادگاه معرفی شد.

در طی روزهای گذشته، رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه از آلودگی نفتی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند خبر داد و گفت: این نوع آلودگی اولین بار در سواحل شهرستان کنگان مشاهده شده بود، هم اکنون در حال فرآیند پاکسازی این سواحل در حال انجام است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
simin

besyarziba va jamehbod!