ضرب و شتم حمزه درویش

حمزه درویش زندانی سنی مذهب در زندان لاکان رشت، روز دوشنبه ۱۷ مرداد، توسط یکی از مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ضرب و شتم این زندانی بیمار، در پی درخواست وی به جهت انتقال به بهداری زندان صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱، حمزه درویش زندانی سنی مذهب در زندان لاکان رشت، توسط تنی از مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای درویش با بیان اینکه این زندانی از مشکلات قلبی و عفونت گوش رنج میبرد، به هرانا گفت: «حمزه در پی تشدید حال نامساعد جسمی، از مسئولان زندان درخواست کرد که او را به بهداری منتقل کنند. پس از اعلام مخالفت مسئولان با درخواست این زندانی، تنی از آنها آقای درویش را به وسیله یک میله آهنی مورد ضرب و شتم شدید قرار داد و پس از تهدید به مرگ وی، او را به مکان نامعلومی منتقل کرد.»

منبع مطلع افزود: «با گذشت چند روز از این واقعه، خانواده حمزه درویش علیرغم برقراری تماس های متعدد با زندان، تاکنون پاسخ روشنی در خصوص وضعیت فرزندشان دریافت نکرده اند. بیخبری از سرنوشت آقای درویش، به افزایش نگرانی های خانواده او منجر شده است.»

لازم به یادآوری است، حمزه درویش پیش از این نیز در تاریخ ۴ شهریور ۹۹، توسط افرادی که خود را ماموران اداره اطلاعات می خواندند، در زندان لاکان رشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

آخرین روز از خردادماه امسال، هرانا طی گزارشی از عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت خبر داده بود.

آقای درویش پیشتر نیز در اسفندماه سال گذشته اعتراض به صدور حکم حبس بدون دسترسی به وکیل و عدم حق اعتراض به حکم صادره دست به اعتصاب غذا زده بود. بر اساس حکمی که توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی درویش گفتار، در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، صادر و مورخ ۱۸ اسفند به او ابلاغ شد، آقای درویش از بابت اتهامات توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی به ۱۸ ماه و یک روز حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شده بود.

در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ جلسه بازپرسی وی، به صورت آنلاین در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت، برگزار و تفهیم اتهام شد. این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات و با استناد به انتشار فایل صوتی آقای درویش در فضای مجازی که در آن از شرایط نگهداری اش در زندان سخن گفته بود، تشکیل شد.

حمزه درویش، زندانی ۲۸ ساله اهل تالش پیشتر در اظهاراتی عنوان کرده بود که در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه‌ای از سفارت ایران در ترکیه، به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است.

حمزه درویش پس از یک سال آزادی با قرار وثیقه مجددا بازداشت و در دادگاهی پر ابهام به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. آقای درویش در تاریخ ۲۲ اردیبهشت سال گذشته از زندان رجایی شهر کرج خارج و به زندان لاکان رشت منتقل شد. وی در تاریخ ۹ مهرماه ۹۹ برای دومین بار از زمان انتقال به زندان لاکان رشت به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۳ آذرماه ۹۹ به سالن ۱۰ این زندان منتقل شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها