جمعه خونین زاهدان

همزمان با سالگرد وقایع “جمعه خونین زاهدان”، امروز جمعه هفتم مهرماه، شماری از شهروندان در مناطق مختلف شهرستان زاهدان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات، با دخالت نیروهای امنیتی-انتظامی به خشونت کشیده شد و تعدادی از شهروندان بر اثر استنشاق دود گاز اشک‌آور مصدوم شدند. همچنین، گزارشات منتشر شده از بازداشت ده ها شهروندان در مناطق مختلف زاهدان حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه هفتم مهرماه ۱۴۰۲، همزمان با سالگرد “جمعه خونین زاهدان”، شماری از شهروندان با سردادن شعارهای اعتراضی در خیابان های این شهر دست به تجمع زدند.

تجمع شهروندان معترض، با حضور گسترده نیروهای امنیتی-انتظامی و ایجاد فضای امنیتی به خشونت کشیده شد و استنشاق دود گاز اشک‌آور موجب مصدومیت شماری از شهروندان و انتقال آنها به مراکز درمانی شده است.

حال وش که اخبار نقض حقوق بشر این منطقه را پوشش می دهد، مصدومین تجمعات امروز را دستکم ۲۹ تن از جمله هشت کودک گزارش کرد. این خبرگزاری هویت یکی از آنان را حسیب ریگی، ۱۳ ساله احراز کرد.

گزارشات منتشر شده از بازداشت ده ها شهروندان در مناطق مختلف زاهدان از جمله کوثر، خیام و کشاور حکایت دارد که هویت یازده تن از آنها امین شه بخش، اسماعیل براهویی، ادریس گمشادزهی، غفور گرگیج، حارث بلوچ، علی لجه ای، یاسر ظفر نارویی، محمد عالیزهی، احمد میربلوچزهی، رحمت الله کبدانی و ابراهیم کبدانی ذکر شده است.

همزمان نت بلاکس، سازمانی که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می کند از اختلال در اتصال به اینترنت در زاهدان خبر داد و آن را اقدامی سیستماتیک برای سرکوب اعتراضات مردم خواند.

افزون بر این، تصاویر منتشر شده استقرار نیروهای نظامی از صبح روز جاری در سطح شهر زاهدان و به خصوص اطراف مسجد مکی را نشان میدهند که خود موجب افزایش تنش در شهر شد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنرانی امروز خود، وقایع هشتم مهرماه ۱۴۰۱ را یک “فاجعه وحشتناک” نامید و اظهار داشت: “عموم مردم خواستار مجازات آمران و عاملان قتل عام جمعه خونین هستند.”

در این میان، مهدی شمس آبادی دادستان زاهدان امروز، برگزاری تجمع در این شهر را تکذیب کرد و مدعی شد: “از صبح امروز تردد در شهر شرایط عادی را دارد و تیراندازی رخ نداده است.”

درست یکسال پیش، شهر زاهدان در پس زمینه اعتراضات سراسری در ایران، شاهد قتل عام حدود یکصد شهروند بلوچ از جمله دستکم ۱۵ کودک توسط نیروهای انتظامی-امنیتی شد که این فاجعه اکنون به نام «جمعه خونین زاهدان» شناخته میشود. در یکسالی که گذشت شهروندان بلوچ بصورت پیوسته به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه دادند با اینحال تا این لحظه هیچ فردی به خاطر ایفای نقش در قتل عام معترضان مورد تعقیب و برخورد قضایی جدی قرار نگرفته است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها