ساعاتی بعد از بازداشت اعضای خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸، خبرگزاری حکومتی فارس آنها را به «دریافت پول برای ایجاد اغتشاش و ناامنی» در ایران متهم کرد.

امروز دوشنبه ۲۰ تیر تعداد زیادی از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۹۸ امروز در یورش نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان آبان ۹۸ در خانه‌اش بازداشت شد. بنا بر گزارش‌ها مهرداد بختیاری، عموی پویا هم بعد از انتشار ویدیویی که قفل شکسته در خانه خانم شیرپیشه را نشان می‌داد، دستگیر شده است.

هم‌زمان بر اساس گزارش‌ها دست کم پنج نفر دیگر از مادران کشته‌شدگان آبان بازداشت شده‌اند.

سکینه احمدی، رحیمه یوسف‌‍زاده و محبوبه رمضانی، مادران ابراهیم کتابدار، نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور-کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان- در خانه خانم یوسف‌زاده بازداشت شدند.

هم‌چنین گزارش شده است که ایران الهیاری، مادر مهرداد معین‌فر و زینب محمدی، مادر محمد طاهری -جان‌باختگان آبان ۹۸- هم بازداشت شده‌اند. طلعت مشکی و سمیه جعفرپناه، خواهر محسن جعفرپناه از جمله بازداشت‌شدگان دیگر هستند.

سعید دامور، برادر وحید دامور -جان‌باخته ۲۶ آبان ۹۸ در کرج- هم در خانه‌اش دستگیر شده است.

اتهام‌های امنیتی علیه مادران دادخواه

  • خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی حکومت ایران، به نقل از «یک مقام آگاه» نوشته است که «تعدادی از اغتشاشگران مدعی دادخواهی» در جلسه‌ای که برای «ایجاد اغتشاش» برگزار شده بود بازداشت شده‌اند.

    مادرانی که فرزندانشان را در جریان اعتراض‌های مختلف در ایران از جمله دی ۹۶ و آبان ۹۸ از دست داده‌اند و به دنبال اجرای عدالت هستند با نام «مادران دادخواه» شناخته می‌شوند.

    خبرگزاری فارس به نقل از مقامی که نامش را نبرده، مدعی شده است افراد بازداشت‌شده «با پوشش دادخواهی به یک عنصر متصل با سرویس جاسوسی بیگانه ارتباط گرفته بودند».

    این خبرگزاری بازداشت‌شدگان را متهم کرده است که «از یک رابط مالی خارجی پول دریافت می‌کردند تا اغتشاش و ناامنی در کشور ایجاد نمایند».

    خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌ها در ایران همواره با تهدید و ارعاب نیروهای امنیتی روبرو بوده‌اند تا سکوت پیشه کنند و از پی‌گیری پرونده جان‌باختگان خود دست بردارند.

    خبرگزاری فارس نوشته است که بازداشت‌شدگان «به کرات توسط سربازان گمنام امام زمان نسبت به هویت برخی از مرتبطین و جنبه‌های مجرمانه افعال خود توجیه شده بودند اما متاسفانه دست از اعمال مجرمانه خود برنداشته و نهایتا امروز در جلسه ای که برای ایجاد اغتشاش برگزار شده بود، بازداشت شدند.»

    «سربازان گمنام امام زمان» اصطلاحی است که در ادبیات جمهوری اسلامی برای ماموران وزارت اطلاعات استفاده می‌شود.

    حکومت ایران متهم است که برای سرکوب و ساکت کردن معترضان و منتقدان از اتهام‌های سنگین امنیتی علیه آنها استفاده می‌کند.

    بازداشت‌های پی‌در‌پی و بستن فضای اجتماعی

    در روزها و هفته‌های اخیر بازداشت‌ فعالان سیاسی و اجتماعی در ایران شدت گرفته و هم‌زمان سخت‌گیری‌ها در فضای اجتماعی از جمله برای نحوه پوشش و «حجاب» به شکل قابل توجهی بیشتر شده است.

    از جمله افراد سرشناسی که در روزهای گذشته بازداشت ‌شده‌اند، مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب بود که می‌گفت حکومت نیاز به اصلاح ساختاری دارد و مخالف تغییر رژیم در ایران بود.

    تعداد زیادی از افراد هم برای گذراندن حکم‌های قبلی فرا خوانده شده‌اند یا برای بازجویی احضار شده‌اند.

    پیش از آن هم تعداد زیادی از فعالان کارگری و صنفی بازداشت شدند.

    نابسامانی وضعیت اقتصادی و معیشتی در ایران اعتراض‌ها و انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

    هم‌زمان حکومت سرکوب آزادی‌های اجتماعی را با شدت از سر گرفته و تعداد گشت‌های ارشاد و بازرسی خودرو در خیابان‌ها به شکل چشم‌گیری زیادتر شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها