اعدام شش زندانی و یک کودک

سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مردادماه، حکم اعدام پنج زندانی از جمله یک کودک-مجرم که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان به اجرا درآمد. همچنین همزمان یک زندانی در زندان سراوان اعدام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حال وش، سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، حکم اعدام پنج زندانی از جمله یک کودک-مجرم در زندان زاهدان اجرا شد.

در این گزارش هویت این زندانیان امید عالیزهی، ۲۱ ساله، فرزند گل محمد و اهل زاهدان، مرتضی دهواری، ۲۴ ساله، فرزند الله داد و اهل آسپیچ سراوان، عبدالباسط براهویی، ۲۳ ساله، فرزند نادر و اهل زاهدان، عبدالرحیم اسماعیل زهی، ۳۰ ساله، فرزند محمد و اهل روستای کلچات زاهدان و محسن سالارزهی، ۲۸ ساله، فرزند حنیف و اهل زاهدان عنوان شده است.

از میان آنها امید عالیزهی کودک-مجرم اعدام شده، در سال ۹۶ در ۱۶ سالگی از بابت اتهام قتل بازداشت و توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم شده بود. وی پس از بازداشت به مدت ۲ سال در بند کانون اصلاح و تربیت زندان زاهدان بسر برده و سپس به بند یک زندان این زندان منتقل شده بود.

کمپین فعالین بلوچ نیز که دیگر گروه فعال حقوق بشر استان سیستان و بلوچستان است، با انتشار گزارش مشابه، بر کودک مجرم بودن امید عالیزهی تاکید کرده است.

مرتضی دهواری از بابت اتهام قتل و عبدالباسط براهویی، عبدالرحیم اسماعیل زهی و محسن سالارزهی پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

در خبری دیگر، امروز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی در زندان سراوان به اجرا در آمده است.

خبرگزاری حال وش، هویت این فرد را معین آتشبار عنوان کرده و نوشته است: “این زندانی پیشتر از بابت اتهام قتل توسط مراجع قضایی به اعدام محکوم و مورخ ۲۷ مردادماه جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان سراوان منتقل شده بود”.

تا لحظه تنظیم این گزارش، اعدام این زندانیان از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها