مادر بابک خرمدین آزاد شد

ایران موسوی، مادر بابک و آرزو خرمدین، روز سه شنبه ۱ شهریورماه، از زندان قرچک ورامین به مرخصی وصل به آزادی مشروط اعزام شد. وی پیشتر از بابت اتهام مشارکت در قتل فرزندان خود، پس از تسلیم به رای دادگاه و کسر یک چهارم از محکومیت صادره، به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده بود. همچنین به دلیل فوت اکبر خرمدین، پدر بابک و آرزو، متهم اصلی پرونده در زندان، قرار موقوفی منع تعقیب در خصوص او صادر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱، ایران موسوی، مادر بابک و آرزو خرمدین از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

خانم موسوی به مرخصی وصل به آزادی مشروط اعزام شده و دیگر به زندان بازنخواهد گشت.

وی پیشتر از بابت اتهام مشارکت در قتل فرزندان خود، پس از تسلیم به رای دادگاه و کسر یک چهارم از محکومیت صادره، به ۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده بود. همچنین به دلیل فوت اکبر خرمدین، پدر بابک و آرزو، متهم اصلی پرونده در زندان، قرار موقوفی منع تعقیب در خصوص او صادر شد.

پیشتر در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۰، قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از مرگ اکبر خرمدین، پدر بابک خرمدین و متهم به قتل دو فرزند و داماد خود در زندان رجایی شهر کرج خبر داده بود. وی دلیل جانباختن این زندانی که به بیماری سرطان مبتلا بود را ایست قلبی در زندان عنوان کرد.

ایران موسوی، مادر بابک و آرزو خرمدین، پیشتر در یک پیام صوتی که به دست هرانا رسیده بود، از سالهای طولانی آزار و اذیت و تجاوز زناشویی به خود توسط همسرش اکبر خرمدین، خبر داد. خانم موسوی همچنین به عنوان نخستین پیام عمومی خود به چند دهه رفتارهای خوفناک همسر خود اشاره کرده و شایعات پیشین در خصوص آزار جنسی و تجاوز به دخترش -آرزو خرمدین- را تایید کرد.

سال گذشته قتل” بابک خرمدین “، خواهر و دامادشان در صدر اخبار قرار گرفت و ماجرا از این قرار بود که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تکه‌های بدن یک مرد در سطل زباله‌ای واقع در فاز سه شهرک اکباتان کشف شد، خبرکشف این جسد در رسانه ها منتشر و ساعتی بعد مشخص شد جسد مثله شده متعلق به “بابک خرمدین” کارگردان سینمایی است.

زمانی که کارگر ضایعاتی، محل کشف جسد مثله شده را به مأموران پلیس نشان داد، مأموران پلیس با بررسی دوربین‌های مدار بسته توانستند ماشینی را که این جسد با آن منتقل شده بود، شناسایی کنند و با شناسایی صاحب خودرو یعنی اکبر خرمدین پدر بابک، به منزل آنها رفته و در حمام خانه با لکه‌های خون مواجه شدند، مأموران پدر و مادر بابک را به عنوان اولین مظنونان قتل بازداشت کردند.

هنوز ساعتی از بازداشت پدر و مادر بابک خرمدین نگذشته بود که آنها به قتل بابک خرمدین اعتراف کردند. بعد از اعترافات پدر بابک خرمدین به قتل او، مثله کردن و اختفای جسد با کمک همسرش، معمایی جدیدی مطرح شد که ناپدید شدن ناگهانی خواهر بابک بود. پدر بابک خرمدین که در پرونده قتل پسرش دستگیر شده بود، پس از ۳ روز به قتل دختر و دامادش اعتراف کرد.

انعکاس وسیع خبر قتل کارگردان ۴۷ ساله سینمای ایران به دست پدر و مادر خود، با واکنش‌های متفاوتی از سوی افکار عمومی و کاربران فضای مجازی همراه بود.

پس از آن، خواهر فرامرز، داماد خانواده خرمدین، با بیان اینکه مدتی پیش به همراه دو برادر خود با مراجعه به دادسرای جنایی تهران گذشت خود را از اعدام اکبر خرمدین اعلام کردند؛ گفته بود: “ما از اعدام دایی‌ام گذشتیم اما درخواست کردیم که به حبس محکوم شود و هرگز روی آزادی را نبیند”.

در قوانین جمهوری اسلامی، پدر به عنوان «اولیای دم» در صورت قتل و یا مشارکت در قتل فرزند از مجازات جدی در امان می ماند. موضوعی که همواره مورد انتقاد بسیاری از منتقدین قوانین رایج در کشور بوده است. در برخی موارد پدران، پس از بررسی این موضوع که پدر به دلیل قتل فرزند از مجازات سنگین در امان است، دست به قتل زده‌اند. در موضوع رومینا، دختر نوجوان نیز گفته می‌شد پدر او پس از بررسی این موضوع که پدر به دلیل قتل فرزند اعدام نمی‌شود دست به قتل زده بود.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها