بی خبری از وضعیت لیلا حسین زاده

لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی بازداشتی، علیرغم گذشت ۱۵ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰، بسر میبرد. وی از زمان انتقال به این بازداشتگاه هیچ ارتباطی با خانواده خود نداشته و این امر موجب افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت وی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱، لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی بازداشتی و زندانی سیاسی سابق علیرغم گذشت ۱۵ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشت و بی خبری بسر می‌یرد.

روز شنبه ۲۹ مردادماه، هرانا طی گزارشی از بازداشت همراه با ضرب و شتم لیلا حسین زاده توسط نیروهای امنیتی در خیابان و مقابل منزل شخصی اش خبر داد. وی چندی بعد از بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. این فعال صنفی از زمان انتقال تاکنون هیچ ارتباطی با خانواده خود نداشته و این امر موجب افزایش نگرانی ها در خصوص وضعیت وی شده است. خانم حسین زاده مبتلا به بیماری خودایمنی است و پیشتر به دلیل همین بیماری صعب العلاج مشمول «عدم تحمل کیفر» شناخته شده و از زندان آزاد شده بود.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این شهروند به هرانا گفته بود: “لیلا در اردیبهشت ۹۹ به دلیل بروز یک بیماری صعب العلاج مشمول «عدم تحمل کیفر» شناخته و از زندان آزاد شده بود. با این حال این دومین بار است که علیرغم به رسمیت شناخته شدن بیماری اش توسط نیروهای وزارت اطلاعات همراه با ضرب و شتم بازداشت میشود. علاوه بر آنکه استرس ناشی از بازداشت شرایطش را وخیمتر میکند. همچنین عدم دسترسی به داروهای موردنیاز و یا ارائه داروهای بی کیفیت با عوارض جانبی بالا در بازداشت های گذشته او سابقه داشته است. همه این موارد در کنار هم تنها باعث افزایش نگرانی ما در خصوص سلامت و وضعیت لیلا میشود.”

پیشتر امیر رئیسیان، وکیل مدافع لیلا حسین زاده، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، به ابهامات موجود در خصوص دلایل بازداشت این شهروند پرداخت. وی اظهار داشت که پس از پیگیری این موضوع از طریق شعبه اجرای احکام دادسرای اوین، مسئولان دادسرا مدعی شده اند که بازداشت خانم حسین زاده “با دستور دادسرای شیراز” صورت گرفته و “اقدامات اخیر” این شهروند از دلایل دستگیری وی عنوان شده است.

آقای رئیسیان معتقد است که فارغ از صحت و سقم این ادعاها، فعالیت های مدنی موکلش که ساکن در شهر تهران است، ارتباطی به حوزه قضایی شیراز ندارد، کما اینکه دادگاه انقلاب شیراز پیشتر قرار بازداشت موکلش را به قرار وثیقه تبدیل کرده است.

رئیسیان همچنین عنوان کرد: “پیش از این پزشکی قانونی «عدم تحمل کیفر» لیلا حسین زاده را به صورت قطعی اعلام کرده بود، در سال گذشته نیز همین نظریه توسط پزشکی قانونی اعلام شد که بعد منتظر نظر کمیسیون بود. بازداشت خانم حسین زاده قانونی نبوده و اگر برای اجرای حکم بود چرا منزلشان تفتیش شده است؟”

تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.

خانم حسین زاده پیشتر توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود. آذرماه امسال این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندان مقایل دانشگاه صنعتی شریف و سر دادن سرود “خون ارغوان‌ها” از مصادیق اتهام این زندانی سیاسی سابق عنوان شده است.

وی روز شنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۰، طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده بود. احضار خانم حسین زاده در شرایطی صورت گرفته بود که وی به دلیل عدم تحمل کیفر از بابت پرونده پیشین خود از زندان آزاد شده بود.

لیلا حسین‌زاده از دانشجویان دانشگاه تهران که در زمینه مطالبات صنفی دانشجویان فعالیت دارد. او پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها