شهروندان بهائی مازندران

ساناز حکمت شعار، شهروند بهائی ساکن قائمشهر با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد. همزمان ۱۱ شهروند دیگر علیرغم گذشت ۴ روز از زمان دستگیری کماکان زنان در زندان قائمشهر و مردان در بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ساناز حکمت شعار، شهروند بهائی ساکن قائمشهر از زندان این شهرستان آزاد شد.

آزادی خانم حکمت شعار با تودیع قرار وثیقه ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. همزمان ۱۱ شهروند دیگر به اسامی مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، نگار دارابی، بصیر صمیمی، هنگامه علیپور، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی نژاد، بیتا حقیقی، انیس سنایی و گلبن فلاح، علیرغم گذشت چهار روز از زمان دستگیری کماکان زنان در بند عمومی زندان قائمشهر و مردان در بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند.

روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱، چهارده شهروند بهائی ساکن شهرهای ساری، بابلسر و قائمشهر توسط نیروهای امنیتی در قائمشهر بازداشت و منزل ۳ تن از این شهروندان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. از این میان سام صمیمی و نازنین گلی پس از ساعاتی آزاد شدند.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت ۲ تن از این شهروندان به هرانا گفت: “روز جاری پدر مهسا فتحی که از بیماری صرع رنج میبرد به دلیل فشارهای روحی در مقابل دادگاه از حال رفته و توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. همچنین گلبن فلاح دیگر شهروند بهائی بازداشتی حین دستگیری به بیمار کرونا مبتلا بوده است. خانم فلاح چند ساعت پس از بازداشت به دلیل وخامت حال بیهوش می‌شود که نیروهای امنیتی با خانواده وی تماس گرفته و به آنها می‌گویند بیایند و او را با خود ببرید. پس از مراجعه خانواده این شهروند علیرغم وخامت حال به آنها گفته می‌شود چون با ما همکاری نکرده او را آزاد نمیکنیم.”

پیشتر نیز یک منبع مطلع دیگر ضمن بیان اینکه شماری از این شهروندان بازداشتی، پیش از این با عناوین مختلفی از ادامه تحصیل محروم شدند، به هرانا گفته بود: “ در تماس تلفنی با خانواده این شهروندان برای آزادی هر یک وثیقه درخواست شده است.”

همزمان اداره کل اطلاعات مازندران، با انتشار اطلاعیه ای ضمن تایید بازداشت این شهروندان، آنان را “هسته مرکزی سازمان جاسوسی” نامید و مدعی شد که دو تن از این شهروندان “در تشکیلات صهیونیستی بیت العدل مستقر در سرزمین های اشغالی آموزش دیده اند.”

هرانا پیشتر در گزارشی به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این شهروندان بهائی پرداخته بود. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

یک روز پس از بازداشت این شهروندان بهائی، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای از افزایش سرکوب و فشار بر بهائیان ایران خبر داد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها