زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار به اعدام محکوم شدند

زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار توسط دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شدند. مرکز رسانه ای قوه قضاییه مدعی شد نامبردگان به اتهام افساد فی الارض از طریق مشارکت در باند “قاچاق زنان و دختران” به اقلیم کرستان عراق این محکومیت را دریافت کرده اند، در نقطه مقابل این ادعا، گزارشاتی از سوی منابع غیررسمی منتشر شده است که ادعا می کند دو فرد یاد شده در رابطه با گرایش جنسی خود و فعالیت در این حوزه به اعدام محکوم شده اند. تاکنون محتویات این پرونده یا اظهارنظری از وکلای آنان منتشر نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار که در زندان ارومیه به سر می برند به اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شدند.

امروز مرکز رسانه ای قوه قضاییه با انتشار گزارشی دلایل صدور این حکم را “فریب و قاچاق زنان و دختران جوان به یکی از کشورهای منطقه با امید و آموزش، وعده اشتغال و سوء استفاده از آنها بوده که در مواردی، منجر به خودکشی چندین نفر از این دختران شده است” بیان داشت.

ادعاهای مذکور مسبوق به سابقه است، نخستین بار در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰، سازمان اطلاعات سپاه با انتشار بیانیه ای از بازداشت “سرشبکه قاچاق دختران و زنان ایرانی به یکی از کشور‌های منطقه جهت فحشا و هدایت و پشتیبانی از گروه‌های همجنس‌گرایی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای” خبر داد. گرچه چندی بعد طیفی از فعالین حوزه ال جی بی تی بازداشت این شهروند را به گرایش جنسی و فعالیت های او در زمینه دفاع از حقوق همجنسگرایان نسبت دادند. گفته میشد بازداشت زهرا صدیقی همدانی در مسیر سفر از اقلیم کردستان به ترکیه و در خاک ایران صورت گرفته است.

متعاقبا تیرماه امسال خبرگزاری تسنیم، با تکذیب این اخبار، “ترویج همجنس‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح‌زدایی از روابط جنسی نامشروع و انتشار آن در فضای مجازی ازجمله اقدامات خانم صدیقی همدانی” عنوان کرد و بیان داشت که فردی به نام علیرضا فرجادی کیا و یک تن دیگر به نام کتی، دیگر هم پرونده های خانم صدیقی همدانی هستند.

با انتشار خبر صدور حکم اعدام برای زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، خبرگزاری تسنیم روز گذشته بار دیگر بر ادعاهای پیشین خود تاکید کرد همچنین در چند نوبت ویدیوهایی از سوی نهادهای خبری نزدیک به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس منتشر شد که اظهارات فوق را در قالب استفاده از اعترافات تلویزیونی و ویدیوهای برش خورده تکرار میکرد.

این اتهامات از سوی سازمان اطلاعات سپاه و خبرگزاری نزدیک به این نهاد، در حالی مطرح می شود که بهمن سال گذشته سازمان عفو بین الملل، زهرا صدیقی همدانی را مدافع حقوق همجنسگرایان معرفی کرده و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که خانم صدیقی همدانی، معروف به ساره، با اتهام‌هایی مثل افساد فی‌الارض، ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی، ترویج مسیحیت و ترویج همجنس‌گرایی در معرض خطر اعدام قرار دارد.

با این حال تاکنون هیچ بخشی از مستندات پرونده از جمله دادنامه یا گردش کار پرونده یا اظهارنظری از سوی هیچیک از منابع فوق از جمله وکلای پرونده منتشر نشده است.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۹۹ شهروند اعدام شدند و ۸۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۴ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۸ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها