جان باختن مهسا امینی

واکنش ها نسبت به بازداشت مهسا (ژینا) امینی که به بهانه مقابله با بدحجابی و سپس فوت وی در بیمارستان کسری تهران، کماکان از سوی بسیاری از شهروندان و چهره های شناخته شده ادامه دارد. عصر امروز شماری از شهروندان معترض به فرآیند منجر به مرگ مهسا امینی، در برخی از نقاط تهران دست به تجمع زدند و تعدادی از آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، واکنش ها نسبت به بازداشت مهسا امینی به بهانه مقابله با بدحجابی و سپس فوت وی در بیمارستان کسری تهران، کماکان از سوی بسیاری از مسئولان، ورزشکاران، هنرمندان و افراد دغدغه مند این موضوع ادامه دارد.

طی ساعات گذشته، شماری از شهروندان معترض به فرآیند منجر به مرگ مهسا امینی، با حضور یافتن در مجاورت ساختمان بیمارستان کسری و همچنین در میدان آرژانتین تهران، با سر دادن شعارهایی، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و خواستار محاکمه عادلانه عاملان جان باختن این زن جوان شدند.

این اعتراضات بی پاسخ نمانده و گزارش ها حاکی از ایجاد جو امنیتی از نخستین دقایق اعلام خبر فوت خانم امینی و حضور پرتعداد نیروهای امنیتی پیرامون بیمارستان کسری تهران است. گفته‌ می‌شود چند تن از افرادی که پس از اعلام خبر فوت مهسا امینی، مقابل بیمارستان کسری حضور یافته اند، بازداشت شده اند؛ از این بین بازداشت لیلا میرغفاری، فعال مدنی و انتقال او به بازداشتگاه پلیس امنیت تهران تاکنون توسط هرانا احراز شده است. جواد حیدریان، روزنامه نگار نیز با انتشار مطلبی در حساب شخصی خود از بازداشت کوتاه مدتش به دلیل توقف مقابل بیمارستان کسری خبر داد. او که شاهد بازداشت ۱۵ شهروند دیگر از جمله پنج مرد و ده زن بود، برخورد بازداشت کنندگان را خشن توصیف کرده و احتمال آسیب دیدگی گوش خود به دلیل سیلی را عنوان کرده است.

به علاوه بی بی سی فارسی، به نقل از یک شاهد عینی در حومه بیمارستان کسری تهران نوشته است که “صدای تیراندازی شنیده و ماموران موتورسوار در این محدوده حضور سنگین دارد.” ویدئوهایی از این موضوع نیز منتشر شده که اظهارات این شاهد عینی را تایید میکند.

با وجود اظهارات پیشین خانواده امینی و تاکید مکرر مبنی بر عدم وجود سابقه بیماری قلبی مهسا امینی، امروز مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در دومین اطلاعیه‌ منتشر شده در خصوص خانم امینی، ضمن رد تلویحی ضرب‌ و‌ شتم این زن جوان در دوران بازداشت، مدعی شد: “بر اساس بازبینی دوربین های مداربسته، نامبرده (مهسا امینی) روز سه شنبه مورخ ۲۲ شهریور ماه جاری، به همراه تعدادی از افراد بدلیل پوشش نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به منظور اخذ تعهد و توجیه به یکی از مقرهای پلیس هدایت شدند که وی در جمع سایر مراجعه کنندگان در سالن اجتماعات به طور ناگهانی بیهوش شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل می شود که متاسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد”.

همچنین پلیس ایران، تصاویر دوربین مدار بسته ای را که مدعی است مرتبط با “لحظه بیهوش شدن مهسا امینی” است را منتشر کرده که انتشار این تصاویر و ویدئو ها به نوبه خود به افزایش خشم کاربران صفحات مجازی و افراد دغدغه مند این موضوع منجر شده است؛ آنها بر این باورند که ویدئو های منتشر شده توسط پلیس تقطیع شده بوده و برخلاف معمول، فاقد تاریخ و ساعت است.

اما بازداشت و سپس جان باختن مهسا امینی به بهانه مقابله با بدحجابی با واکنش گسترده افکار عمومی و برخی چهره ها روبرو شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نسبت به “رفتار جمهوری اسلامی با مهسا امینی” ابراز تاسف و ناراحتی کرد و این رویداد را نشانه‌ ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران دانسته است.

سازمان عفو بین الملل در واکنش به جان باختن مهسا امینی را مرگ مشکوک توصیفی کرده که باید «همه ماموران و مقامات مسئول» در این پرونده در برابر عدالت قرار گیرند.

پیشتر خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که ابراهیم رئیسی که در سفر ازبکستان به سر می‌برد به وزیر کشور دستور داد، علت و جزئیات حادثه را با فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند. بر این اساس احمد وحیدی نیز به معاون امنیتی انتظامی این وزارتخامه ماموریت داد که موضوع را با فوریت مورد بررسی قرار دهد.

شماری از نمایندگان مجلس چون جلال رشیدی کوچی و فاطمه قاسپور با واکنش به این رخداد نیز قول پیگیری آن در چهارچوب های قانونی را دادند.

به علاوه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به درگذشت خانم امینی، با انتشار بیانیه ای خواستار “تشکیل کمیته حقیقت یاب، بازبینی دوربین ها و اخذ شهادت راویان عینی” شد. کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه ای “سرکوب نظام‌مند زنان و قتل مهسا (ژینا) امینی” را محکوم کرد و خواهان “توقف سرکوب نظام‌مند زنان” شد.

آیت الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با مهسا امینی، گشت ارشاد را “نامشروع، غیر قانونی و غیر عقلانی” عنوان کرد.

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران ماجرای مهسا امینی را «فاجعه‌ای ناگوار» توصیف کرده که تا «مغز استخوان را می‌سوزاند.»

در همین خصوص، جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه ای خواستار “برچیده شدن گشت‌ های ارشاد، واکنش موثر مراجع تقلید و محاکمه آمران فاجعه مرگ مهسا امینی” شد. همچنین چهره های سیاسی و فقهای دینی چون  آیت الله محقق داماد، علی مطهری، آیت الله منتظری، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان زاده، محمود صادقی، محمدرضا عارف، فاطمه هاشمی رفسنجانی، آذر منصوری و علی شکوری راد با انتشار مطالبی، اعتراض خود را نسبت به واقعه صورت گرفته نشان دادند.

به علاوه رضا مرادخانی، ملی‌پوش سابق بوکس ایران نیز که در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه امسال با شلیک مستقیم ماموران گشت ارشاد در پارک پردیسان تهران مجروح شده بود، با انتشار عکسی از مهسا امینی در صفحه شخصی خود نوشت: «ضاربی که به من تیراندازی کرد، در دادسرا به قاضی گفت: هم ترفیع گرفتم و هم بن خرید کالا به همه دادند.»

در همین راستا، پویشی با مطالبه “جمع شدن گشت‌ های ارشاد” در اینستاگرام آغاز شده است که تاکنون ۱۵۰ هزار نفر به آن پیوسته اند.

افزون بر این، چهرهای شناخته شده هنرمندان و ورزشکاران از جمله احمد مهرانفر، گلشیفته فرهانی، حسین ماهینی، علی زندوکیلی، بابک جهانبخش، هنگامه قاضیانی، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، شبنم فرشادجو، هانیه توسلی، علی دایی، محمد تقوی، رضا کیانیان، مهران احمدی، لیلی رشیدی، محراب قاسم خانی، مهدی یراحی، تهمینه میلانی، حنا کامکار، پانته آ بهرام، امیر جدیدی، یلدا معیری، حامد بهداد، پرستو گلستانی، ترانه علیدوستی، فاطمه معتمد آریا، نوید محمد زاده، فرشته حسینی، یحیی گل محمدی، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش، مریم طوسی، مسعود شجاعی، عباس جمشیدی فر و اصغر فرهادی نیز نسبت به این رخداد سکوت پیشه نکرده و اعتراض خود را با انتشار مطالب مختلفی نشان دادند.

مهسا (ژینا) امینی زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه هفته گذشته در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.

کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.

با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد.

هرانا طی روز جاری، در گزارشی مجزا و اجمالی، به شرح جانباختن مهسا امینی در دوران بازداشت و واکنش های پرشمار مسئولان، ورزشکاران و هنرمندان نسبت به این موضوع، پرداخت.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها