جان باختن مهسا امینی؛ اعمال خشونت

امروز شنبه ۲۶ شهریور، همزمان با برگزاری مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی، شماری از شهروندان معترض به فرآیند منجر به مرگ این زن جوان، بر سر آرامگاه وی و همچنین در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان سقز، دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع آنها با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده و تعدادی از شهروندان مصدوم شدند. در ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، صدای تیراندازی و شلیک گاز اشک آور ماموران به گوش می رسد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجکوعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۱، شماری از شهروندان معترض به فرآیند منجر به مرگ مهسا (ژینا) امینی، در شهر سقز دست به تجمع اعتراضی زدند.

این  تجمع همزمان با مراسم خاکسپاری این زن جوان در مقابل ساختمان فرمانداری سقز واقع در میدان قدس و همچنین بر سر مزار وی صورت گرفت. مراسم خاکسپاری این شهروند با جو امنیتی امروز برگزار شده بود.

تجمع شهروندان معترض در مقابل ساختمان فرمانداری سقز واقع در میدان قدس این شهر، با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، صدای تیراندازی و شلیک گاز اشک آور ماموران به گوش می رسد.

همزمان، وبسایت خبری کردپا که منحصرا اخبار نقض حقوق بشر در استان کردستان را دنبال می کند، هویت یکی از شهروندان مجروح شده در جریان تجمع مقابل ساختمان فرمانداری سقز را “کیان درخشان” عنوان کرد. کردپا همچنین ویدئویی از جراحت این شهروند را منتشر کرده که در انتهای این گزارش آن را مشاهده می کنید.

این خبرگزاری ضمن اعلام اینکه “نیروهای ضدشورش برای پراکنده کردن تجمع کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کرده” به نقل از یک منبع مطلع آورده است: “چندین شهروند زن در تجمع مقابل فرمانداری سقز بر اثر شلیک گلوله‌ های ساچمه‌ ای زخمی شدند.”

علاوه بر این، گزارش ها حاکی از بازداشت چند شهروند معترض در جریان برگزاری تجمع امروز در شهر سقز است.

لازم به ذکر است، روز گذشته شماری از شهروندان معترض به فرآیند منجر به مرگ مهسا امینی، در برخی از نقاط تهران دست به تجمع زدند و تعدادی از آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

همچنین جواد حیدریان، روزنامه نگار نیز با انتشار مطلبی در حساب شخصی خود از بازداشت کوتاه مدتش به دلیل توقف مقابل بیمارستان کسری خبر داد. او که شاهد بازداشت ۱۵ شهروند دیگر از جمله پنج مرد و ده زن بود، برخورد بازداشت کنندگان را خشن توصیف کرده و احتمال آسیب دیدگی گوش خود به دلیل سیلی را عنوان کرد.

هرانا روز گذشته طی دو گزارش مجزا، به شرح جانباختن مهسا امینی در دوران بازداشت و همچنین واکنش های پرشمار مسئولان، ورزشکاران و هنرمندان نسبت به این موضوع، پرداخت.

مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود، روز سه شنبه هفته گذشته در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شد. ساعاتی بعد پیکر نیمه جان وی از بازداشتگاه به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد و نهایتا روز جمعه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱، در این بیمارستان جانباخت.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها