بازداشت اوین راستی

اوین راستی، فعال حقوق زنان، روز سه شنبه ۲۹ شهریور در رابطه با اعتراضات نسبت به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱، اوین راستی، فعال حقوق زنان بازداشت شد.

بازداشت این شهروند در ارتباط با اعتراضات مردمی مرتبط با جان باختن مهسا (ژینا) امینی در شهرستان مریوان صورت گرفته است.

از روز شنبه ۲۶ شهریورماه و پس از شکل گیری اعتراضات سراسری نسبت به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در دوران بازداشت، شمار قابل توجهی از شهروندان به دنبال شرکت در این تجمعات، توسط ماموران بازداشت شدند.

طی دو روز اخیر، هویت شماری از شهروندان بازداشتی از جمله مهدی حمیدی شفیق در تبریز، شجاع روشن در سنندج، نازنین جلیل، ندا موسوی، کیوان موسوی و یامین دانشی در یاسوج، سوران (زانیا) محمدیان و سمکو محمدیان در دیواندره و لیلا عباسی در بیجار توسط هرانا احراز شده است.

هرانا پیشتر نیز از بازداشت کامیار حیدری، محمد ذبیحی، آهون هوشمند در سقز، لطف‌ الله احمدی، شاهو اقبال، گشین محمدیان، فرهاد سنندجی در سنندج، بابک قاسمی، آروین اقبالی، پیشوا رهبری، آشنا رسولی و گلاره مرادی در پاوه، ابوبکر ایراندوست در اشنویه، کاوه امینی در بوکان، لیلا میرغفاری، نازنین حاجی زاده،  مهناز محمدی، زانیار محمدنژاد و جواد حیدریان در تهران، ریبوار کامرانی‌پور و امجد ساعدی در مریوان خبر داده بود. لازم به ذکر است؛ لیلا میرغفاری، نازنین حاجی زاده و جواد حیدریان آزاد شده اند.

همچنین ۱۹ تن از این شهروندان بازداشتی در سقز به بند قرنطینه زندان این شهر منتقل شدند. در همین راستا جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از بازداشت ۲۲ شهروند در روز دوشنبه ۲۸ شهریور در رشت خبر داد.

مهسا (ژینا) امینی زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه هفته گذشته در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.

کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.

با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها