ادامه فشار بر خانواده‌های زندانیان

همزمان با صدور احکام اعدام، شلاق و حبس‌های سنگین علیه معترضان بازداشتی، گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال از متشنج شدن وضعیت زندان کرج حکایت دارد. در همین حال، فشارهای حکومت بر خانواده کشته‌شدگان و زندانیان و مرگ‌های مشکوک معترضان پس از آزادی آنها ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، وضعیت زندان کرج در پی تایید حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی که در ارتباط با مرگ بسیجی‌کشته‌شده در اعتراضات در زندان هستند، متشنج شده و شماری از زندانیان تحت فشار روانی شدید قرار دارند.

مادر محمدمهدی کرمی، جوان معترضی زندانی، پس از تایید حکم اعدام پسرش به خبرنگار روزنامه اعتماد گفت: «اگر جانش را بگیرند من می‌میرم… بدون هیچ وکیل تعیینی، این چه عدالتی است؟»

محمد‌حسین آقاسی، وکیل محمد مهدی کرمی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که رییس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اعلام کرده، بنا به تفسیر خود اجازه تنظیم وکالت را به او نمی‌دهد. او اعلام کرد که محمد مهدی کرمی از روز چهارشنبه در اعتراض به حکم خود اعتصاب غذا خواهد کرد.

کیت وولاهان و آرون ویولی، دو عضو مجلس نمایندگان استرالیا و کفیلان سیاسی محمد مهدی کرمی، معترض محکوم به اعدام، در ویدیویی اختصاصی که برای ایران اینترنشنال فرستاده‌اند، بر حمایت خود از این معترض زندانی تاکید کردند.

کیت وولاهان، عضو مجلس نمایندگان استرالیا در این ویدیو گفت: محمد مهدی کرمی تنها ۲۲ سال سن دارد و شنیدن تماس تلفنی او با پدرش که خواسته بود در مورد حکم اعدام به مادرش چیزی نگوید، دلخراش بود. اکنون سال ۲۰۲۳ میلادی است و هیچ کس نباید صرفاً به دلیل استفاده از حقوق سیاسی خود با حکم اعدام روبرو شود.

آرون ویولی، عضو مجلس نمایندگان استرالیا، نیز با اشاره به اینکه به همراه کیت وولاهان کفالت سیاسی ۱۵ معترض زندانی، از جمله محمد مهدی کرمی، را پذیرفته‌اند، گفت: علاوه بر هر معترض زندانی، خانواده‌های آنها نیز در رنج هستند. از رژیم ایران می‌خواهیم به معترضان و خانواده‌هایشان عطوفت نشان دهد.

از سوی دیگر، هرانا گزارش داد دادگاه انقلاب ساری عرشیا تک‌دستان، شهروند ۱۸ ساله بازداشت شده در اعتراضات نوشهر را به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به اعدام محکوم کرده است.

هرانا همچنین گزارش داد امید بهرامی‌گور ماسوله و رحمت نوروزی، دو شهروند ساکن بخش خشکبیجار رشت که در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بودند، با اتهام محاربه مواجه شده‌اند.

فشارهای جمهوری اسلامی بر معترضان و خانواده‌های آنها در حالی ادامه دارد که گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است بهروز شفق‌دوست، پدر نیما شفق‌دوست، جوان معترض کشته‌شده در ارومیه، روز ۱۳ دی و در پی تهدید و فشار نیروهای امنیتی سکته کرده و درگذشته است.

از سوی دیگر، موج اعتصابات غذای زندانیان در حال گسترش است. بر اساس گزارش رسیده به ایران اینترنشنال فاطمه حربی، زندانی ۳۸ ساله، از جمله ۱۵ زندانی اعتصاب غذا کننده در قرنطینه زندان کچویی است. بر اساس این گزارش، فاطمه حربی مادر یک کودک هشت ساله است و فرزندش به جز او کسی را ندارد.

فاطمه حربی که ۲۰ مهر در گوهردشت بازداشت شده بود، به پنج سال زندان و دو سال تبعید محکوم شده است.

همچنین بر اساس گزارش رسیده به ایران اینترنشنال، ماموران الهام مدرسی دیگر زندانی اعتصاب غذا کننده در زندان کچویی را از زندان به محل دیگری منتقل و برای شکستن اعتصاب غذا، او رابا شوکر برقی ضرب و جرح کرده‌اند. تماس تلفنی الهام مدرسی با خانواده نیز قطع شده است.

از سوی دیگر، مهرانه قاسمی، مادر ندا ناجی، فعال حقوق کارگران، خبر داد که او در دادگاه انقلاب تهران به هشت ماه زندان، ۶۰ ضربه شلاق، ۱۵ میلیون جریمه نقدی، دو سال‌ ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده است.

در همین حال سیل بازداشت ها نیز ادامه دارد. پایگاه خبری حال‌وش گزارش داد که نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی طی چهار روز اخیر به محلات مختلف زاهدان از جمله بازار مشترک، خیابان کوثر، بعثت و پارک کودک هجوم برده و دست‌کم ۱۰۴ نفر از شهروندان را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، الهام زراعت‌پیشه، وکیل دادگستری در مرودشت، روز ۱۳ دی و در حین دفاع از موکل خود در دادگستری این شهر توسط نیروهای لباس‌شخصی بازداشت شده است.

کمپین فعالان بلوچ خبر داد که نیروهای اطلاعات سپاه با تهدید از مادر پیر علی اکبر خوش‌کنار، شهروند بلوچ بازداشتی، خواسته‌اند ۳۰۰ میلیون تومان جریمه به اتهام «تخریب اموال عمومی» پرداخت کند و به او اعلام کردند که این مبلغ را از مسجد مکی زاهدان تامین کند.

از سوی دیگر، مرگ‌های مشکوک معترضان پس از آزادی از زندان نیز ادامه دارد. مریم سلیمیان، هنرمند و نقاش جوانی است که حامی اعتراضات بود و اکنون مرگ او پس از بازداشتش از سوی نیروهای امنیتی، ابهامات بسیاری را مطرح کرده است. طبق گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال خانواده به شدت تحت فشارند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 14 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
miladsafai

مرگ بر اصل ولایت فقیه

somi

شرمممم بر جمهوری اسلامی

Omid

👏👏👏✌✌✌

امانوئل

جنگ جهاني سوم رسماً از سيزده دي امسال كليد خورد و آغاز تاسيس امپراطوريه پرشيا رقم خورد
روسيه و امريكا در آينده رفيق جينگ كشور ايران خواهند شد!

شمی

مرگ بر جمهوری اسلامی