خودکشی یک دانشجوی ایرانی

خودکشی محمد مرادی، دانشجوی ایرانی ساکن لیون فرانسه که به گفته خودش برای جلب توجه جهانی به خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی صورت گرفت، واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

خبر درگذشت محمد مرادی، دانشجوی ۳۸ ساله ایرانی ساکن لیون بر اثر خودکشی، روز سه‌شنبه ششم دی‌ ماه از سوی رسانه‌های فرانسوی منتشر شد.

محمد مرادی در ویدیویی که از او باز مانده، از ضرورت جلب توجه جهانی و همراهی با مردم ایران می‌گوید و تاکید می‌کند که برای جلب توجه جهانی به سرکوب اعتراضات در ایران، اقدام به خودکشی می‌کند.

او این ویدیو را در اینستاگرام منتشر کرد و دلیل اقدام خود را وضعیت «خفت‌بار» ایران توضیح داد.

دادستان‌های فرانسه از آغاز تحقیق و تفحص درباره خودکشی محمد مرادی خبر دادند.

گروهی از ایرانیان و کنشگران هم در شهر لیون فرانسه به یاد این دانشجوی ایرانی در کنار رودخانه رون در این شهر تجمع برگزار کردند.

همچنین جان باختن این دانشجوی ایرانی موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران ایرانی ساکن داخل یا خارج از ایران به وجود آورد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، در واکنش به خبر خودکشی این دانشجوی ایرانی در فرانسه گفت: «مرگ می‌تواند یک راه مبارزه باشد اما ما امروز بیش از همیشه امیدواریم. سخت و طولانی‌ست اما شدنی‌ست. کاش پیش از این تصمیم می‌توانستم با تو حرف بزنم و به تو بگویم ما شکستشان می‌دهیم. حیف از جان عزیز تو».

در روزهای اخیر و همزمان با انتشار خبرهای تاسف‌بار از اعتراض‌ها و آزار و شکنجه و قتل معترضان، نوعی رنج روانی در میان برخی از شهروندان بازگو می‌شود.

توصیه کارشناسان این است که اگر با کسی روبه‌رو می‌شوید که از عباراتی استفاده می‌کند که نشانه‌دهنده افسردگی یا تمایل به پایان زندگی است، از این افراد بخواهید با پزشک مورد اعتماد یا نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند یا فرد مورد اعتماد خود، درباره نگرانی‌هایشان صحبت کنند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 17 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبرز

آدم قفل میکنه با شنیدن این اخبار

simin

chera donya marob nemibine?>

ramin

donya bayad ino bbineh@!

امانوئل

😎

الناز

کاش خود کشی نمیکرد !

شهروند انقلابی

نه به جمهوری اسلامی
برای جانهای عزیزی که برای یک زندگی نرمال رفت.
برای زن زندگی آزادی…