تداوم خیزش سراسری

همزمان با فراخوان‌های گسترده برای اعتراضات سراسری در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، خیزش سراسری مردم ایران در نقاط مختلف با وجود اقدام‌های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی علیه معترضان ادامه داشت.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد در شامگاه چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه، مردم در محله‌های مختلف تهران از جمله در تهرانسر، پونک، سعادت‌آباد و شهرک باقری شعارهای ضدحکومتی سردادند.

ویدیوهای ارسالی دیگر نشان می‌دهد در شامگاه چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه، مردم معترض در شهر زیبا و تهرانپارس در حمایت از شاهزاده رضا پهلوی و علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار سردادند.

در ادامه اعلام حمایت‌ها از شاهزاده رضا پهلوی، داریوش اقبالی، خواننده، در اینستاگرام نوشت: «آقای رضا پهلوی را گزینه مناسبی برای نمایندگی اپوزیسیون خارج می‌دانم. معتقدم ایشان بیش از دیگران می‌توانند نقشی مفید در جهت بازتاب صادقانه خواسته‌های آزادی‌خواهانه مردم داخل ایران در سطح بین‌الملل ایفا کنند.»

داریوش گفت: «این نقش را تنها برای دوران گذر از جمهوری اسلامی مفید و موجه می‌دانم. پس از آن، فقط انتخاباتی سالم با حضور آزاد تمام طیف‌های سیاسی و قومیتهای مختلف، همه برابر با یک رای، نوع نظام سیاسی ایران و رهبران آن را تعیین خواهد کرد.»

با این حال، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی خانواده پهلوی را به «غارت اموال مردم ایران» متهم کرد و گفت استقبال می‌کند «یک محکمه صالح» رسیدگی کند این اموال چه میزان بوده و کجا هزینه می‌شود.

در همین حال، شعارنویسی و نصب پلاکاردهای اعتراضی نیز در نقاط مختلف کشور ادامه داشت.

ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد در روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه، معترضی در اتوبان امام علی، که چراغ‌هایش به دلیل کمبود برق خاموش شده است، در تهران در حال نوشتن شعار «مرگ بر کل نظام» بر روی یک بیلبورد است.

ویدیوهای ارسالی دیگر نشان می‌دهد جوانان محله تهرانسر هم‌زمان با فراخوان‌های اعتراضی برای روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه در حال شعارنویسی در معابر عمومی در روز ۲۸ دی‌ماه هستند.

طبق یک ویدیوی ارسالی دیگر، گروهی از شهروندان تهرانی با شعارنویسی بر روی دیوار، مردم را به برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روزهای پنجشنبه و جمعه دعوت کردند.

یک ویدیوی دیگر که به ایران اینترنشنال رسیده، نشان می‌دهد که شهروندان در مشهد یک پارچه‌نوشته‌ را برای فراخوان به اعتراض در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه همزمان با چهلم مجیدرضا رهنورد، بر روی پلی در مشهد آویزان کردند. بر روی این پارچه نوشته شده: «من آویخته به‌دار، تو انگار نه انگار»

حمایت‌های ایرانیان خارج از کشور نیز از خیزش انقلابی مردم ادامه داشت. ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد شهروندان اهل ایران و افغانستان در روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه مقابل پارلمان نروژ در شهر اسلو تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در همین حال، اعلام فراخوان‌ها برای اعترضات سراسری در روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز ادامه داشت. جوانان محلات تهران در بیانیه‌ای از داوطلبان کنکور خواست که پس از این آزمون فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر دهند. این بیانیه افزود: « همزمان با برگزاری کنکور،‌ سالگرد فاجعه پلاسکو و چهلم عزیزانمان خیابان را فتح خواهیم کرد.»

جوانان محلات تهران همچنین نوشت: ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه به یاد مجیدرضا رهنورد و همه جان‌باختگان راه آزادی در خیابان‌ها خواهیم بود.

این در حالی است که سازمان سنجش اعلام کرده که با موافقت شورای امنیت کشور، اینترنت موبایل در محل حوزه‌های کنکور، در ساعات برگزاری این آزمون، در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه قطع خواهد شد.

از سوی دیگر، بر اساس فراخوان منتشر شده، مراسم چهلم شادمان احمدی، جوان ۳۳ ساله که چند ساعت پس از بازداشت جان باخت، ساعت یک بعد از ظهر روز ۲۹ دی در آرامستان دهگلان برگزار می‌شود.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

کارشون تمومه

امانوئل

اميدوارم مردم ايران اين سري اجازه ندهند دوباره مثل سال ٥٧ كشورهايه ديگه برامون تصميم بگيرند