انتقاد از حمله به اسرائیل

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با گروهی از فعالان سیاسی و فعالان فضای مجازی در ایران تماس گرفته و دستور داده است تا مطالب انتقادیشان را درباره حمله به اسرائیل از صفحات خود در رسانه‌های اجتماعی حذف کنند.

شماری از فعالان سیاسی و مدنی در تماس با ایران‌اینترنشنال با اشاره به تهدید به بازداشت خود از احضار و تهدید شمار دیگری از فعالان از سوی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران خبر دادند.

فائزه عبدی‌پور با انتشار مطلبی در رسانه اجتماعی ایکس از احضار خود به وزارت اطلاعات خبر داد و نوشت ماموران امنیتی با خودش و پدرش تماس گرفته‌اند.

شهریار شمس، زندانی سیاسی سابق نیز با انتشار مطلبی در ایکس خبر داد روز دوشنبه از سازمان اطلاعات سپاه با او تماس گرفته و گفته‌اند پست‌هایی را که درباره به خطر افتادن امنیت ملی زده است، پاک کند.

شمس اضافه کرد مطلبی را که در این باره نوشته پاک نکرده و برای همین روز سه‌شنبه دوباره از اطلاعات سپاه با او تماس گرفته و گفته‌اند باید تا ساعاتی دیگر خود را به این نهاد امنیتی معرفی کند.

در روزهای گذشته برخوردهای قضایی با رسانه‌ها و شهروندان به دلیل اظهار نظر درباره حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل شدت گرفته است.

دادستانی تهران در روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین علیه چند روزنامه، روزنامه‌نگار و مستندساز اعلام جرم و برخی را به دادسرا احضار کرد.

عباس عبدی، حسین دهباشی، یاشار سلطانی، بهنام صمدی و روزنامه‌های اعتماد و جهان صنعت در این دو روز با برخوردهای قضایی و امنیتی مواجه شدند.

شماری از شهروندان نیز به اتهام «تشویش اذهان عمومی و اظهارنظر درباره حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل»، از سوی نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف کشور بازداشت شدند.

ایران‌اینترنشنال روز ۲۷ فرودین در گزارشی از ادامه سرکوب صدای مردم و رسانه‌ها به‌دلیل اظهارنظر درباره حمله به اسرائیل خبر داد.

هم‌میهن: احضارها نتیجه عکس می‌دهد

روزنامه هم‌میهن در گزارشی که در روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین منتشر کرد نوشت دادستانی در چند روز اخیر علیه تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اعلام جرم کرده است.

در این گزارش آمده است دادستانی استدلال کرده که مطالب منتشر شده، امنیت روانی جامعه و فضای اقتصادی کشور را پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل متلاطم کرده است.

هم‌میهن در گزارش خود با استناد به ارزیابی فعالان سیاسی و رسانه‌ای از برخورد با روزنامه‌نگاران نوشت که احضارها نتیجه عکس می‌دهند.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی درباره احضار خود به هم‌میهن گفت: «روزنامه‌نگار باید آماده پاسخ‌گویی درباره رفتارهای خود باشد، مشروط بر اینکه دستگاه‌های رسیدگی‌ کننده، بی‌طرفی خود را حفظ کنند و آن را در عمل نشان دهند.»

به گفته او، بی‌طرفی دستگاه‌ها باعث اعتبارشان نزد جامعه و اعتماد به رسیدگی آنان به این مسایل است.

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اعلام جرم دادستانی علیه روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی به هم‌میهن گفت: «افرادی که برای آن‌ها پرونده تشکیل شده، چهره‌هایی موثر و شناخته‌شده هستند. فرض بر اینکه از سوی این افراد خبر منتشر شده از صحت کافی برخوردار نباشد. آیا روش همیشگی یعنی تشکیل پرونده برای آنها اقدام صحیحی است؟»

او در ادامه گفت: «بدون شک راه‌حل مهم و اصلی، گفت‌وگو با افرادی است که این خبر را منتشر کرده‌اند. این روش در واقع نقض آزادی بیان است و قطعا همانند سنوات گذشته نتیجه عکس خواهد داشت.»

ایران‌اینترنشنال روز یک‌شنبه در گزارشی نوشت با وجود مخالفت‌های صریح ایرانیان با سیاست‌های جنگ‌طلبانه جمهوری اسلامی و تبعات آن برای مردم ایران، حکومت تلاش می‌کند صدای مخالفت مردم با جنگ را خفه کند و شهروندان را حامی حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل معرفی کند.

پیش از این و به دنبال انتشار واکنش‌های انتقادی شهروندان در ایران به حمله به اسرائیل،‌ سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای خواستار آن شد که شهروندان در صورت مشاهده هر گونه فعالیتی در فضای مجازی برای حمایت از اسرائیل، اطلاعات و مشخصات صفحات و گردانندگان آن را ارسال کنند تا با آن‌ها به عنوان «مجرم» برخورد شود.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف در تلاش است صدای مخالفان سیاست‌های خود را در نطفه خفه کند و بیش از پیش، مانع انتشار مواضع مردم در رسانه‌های داخلی شود.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها