جمهوری اسلامی طی جوابیه ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در خصوص فوت بکتاش آبتین عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، مدعی شده است که “اقدامات درمانی مناسب در خصوص بکتاش آبتین صورت گرفته بود و ایشان در بیمارستان و زمانی که تحت معالجه قرار داشت فوت کرده است.” این اظهارت درحالی است که پیشتر برادر آقای آبتین در مصاحبه با یکی از رسانه های رسمی عنوان کرده بود، “زمانی که برادرم به بیمارستان منتقل شد، بیماری اش متاسفانه در شرایط خیلی وخیم بود و شرایط طوری نبود که دکتر و درمان بتواند جوابگو باشد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی ایران در خصوص فوت بکتاش آبتین عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، جوابیه ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داده است.

چمهوری اسلامی در این نامه مدعی شده است که “بازداشت و محکومیت آقای آبتین موازین با قوانین مجازات اسلامی و قوانین بین المللی صورت گرفته است و هیچ کس در ایران به سادگی به خاطر عقیده و باور متعلق به یک کلاس خاص، گروه، مذهب یا قومیت محاکمه نمی شود.”

در بخشی از نامه مذکور، جمهوری اسلامی با ادعای اینکه هیچ شواهدی برای شکنجه بکتاش آبتین وجود ندارد، مدعی شده است: “در رابطه با ادعاهای مطرح شده مبنی بر تحمل حبس وی با وجود بیماری های مختلف لازم به ذکر است که پس از شیوع ویروس کرونا در کلیه زندان های جمهوری اسلامی ایران، موازین و پروتکل های بهداشتی رعایت می شود. آزمایش های تشخیصی از افراد مشکوک به آلودگی در مناطق قرنطینه گرفته می شود. هم اکنون نیز مددجویان پس از بازگشت از مرخصی و یا اعزام به بیمارستان های خارج از ندامتگاه در محوطه تخصصی قرنطینه می شوند تا از نظر پزشکی از سلامت کلیه مقیمان در زندان معاینه شوند. با توجه به مدارک پرونده، کلیه پروتکل های ذکر شده در بالا در دوران زندان آقای آبتین رعایت شده است. در سوابق پزشکی ایشان بیماری ریوی، عفونت هرپس زوستر (زونا) و یک مورد بیماری ارولوژی ذکر شده بود که متخصصان مربوطه مراحل درمان را آغاز کرده بودند. آقای آبتین علاوه بر دسترسی سریع و آسان به خدمات درمانی زندان، در چندین نوبت به درمانگاه های خارج از زندان اعزام شد.”

جمهوری اسلامی در نامه مورد اشاره مدعی شده است که “اقدامات درمانی مناسب در خصوص بکتاش آبتین صورت گرفته بود و ایشان در بیمارستان و زمانی که تحت معالجه قرار داشت فوت کرده است.”

این اظهارات در حالی است که آرمان کاظمی، برادر بکتاش آبتین عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، طی مصاحبه ای با یکی از رسانه های داخلی با اشاره به اینکه زمانی که برادرم به بیمارستان منتقل شد، بیماری اش متاسفانه در شرایط خیلی وخیم بود و شرایط طوری نبود که دکتر و درمان بتواند جوابگو باشد، گفته بود: “چیزی که می توانم بگویم این است که هر اتفاقی که برای برادرم افتاد همان چیزی بود که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و در بیانیه هایی که دوستانش داشتند، مثل کانون نویسندگان و زندانیانی که همبندش بودند و به شرایط او اشراف داشتند. کاملا منعکس شد. تا زمانی که برادرم در زندان بود به شرایط زندان آگاهی نداشتیم؛ چون بیرون بودیم اما بعد از طریق هم بندیان و دیگر افرادی که در زندان بودند و با توجه بیانه هایی آنها مطلع شدیم. اطلاعات ما چیزی بجز آنچه که در شبکه های اجتماعی بود نیست. بخاطر همین مهم ترین و کامل ترین روایت همان روایت هایی است که بیرون آمده و در دسترس همگان قرار گرفته است.”

بکتاش آبتین که در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان اوین بود، روز دوشنبه ۱۵ آذرماه سال گذشته، به دلیل حال نامناسب جسمی و بروز علائم کرونا پس از چند روز نگهداری در بهداری زندان، به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و چند روز بعد به دنبال تایید ابتلا به کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد. نهایتا عصر روز دوشنبه ۲۲ آذرماه، خانواده و وکیل آقای آبتین پس از روزها تلاش موفق به گرفتن مرخصی استعلاجی جهت انتقال او به بیمارستانی دیگر شدند. این عضو کانون نویسندگان ایران نهایتا روز شنبه ۱۸ دیماه در بستر بیماری درگذشت.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها